|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Nu generaliserad jag lite för mycket... Är ju mest van vid offroad/skogsmaskiner... Visst finns det ett länkage på en hel del landsvägshojar! Där är det inte alltid att man får fotpinnarna i lämpligt läge i förhållande till växellådan, varför man måste bygga ett länkage för att nå lådan. Så visst finns det länkage även på hojar! Jag som inte skulle skriva mera... "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| Jo jag sa: "aldrig halvskinn, silver eller SMG" Full pott där och jag kan inte vara mer nöjd faktiskt :) | |
| Haha var i exakt samma sitts som Phoenix, första m3an sa jag och frugan aldrig svart... Blev en svart. Andra m3an sa vi aldrig silver och halvskinn och då blev det en silver med alcantara/skinn (vilket är bättre än både halvskinn och helskinn :)) och den sistnämda var den jag var mest nöjd med :) | |
|
Lite liv i tråden blev det iaf! :D Vad det verkar så är dom flesta för SMG? Ska bli väldigt intressant till sommaren bara jag får möjligthet att prov båda delarna. Nån som har något mer tips att ge på t.ex verkstäder, köpguider och annat att tanka på vid eventuellt köp. |
|
| Prova både SMGII och manuell själv innan du köper en bil. Det är du som ska köra runt i den ingen av oss andra. Personligen kom jag aldrig överens med SMGII lådan under normal körning i vardagstrafik. Det var först under fullgas vid aktiv körning kom den mer till sin rätt. Fundera lite på hur du kommer att använda bilen. På sikt tror jag att manuell låda kommer vara mindre problemfylld. Elektronik har en tendens att vara en felkälla på äldre bilar. Det är också något att ta med i beräkningarna förutom nöjesfaktorn. | |
|
Tjena! Startade själv motsvarande tråd innan mitt köp an M3 e46 SMG2 -03. Kan säga såhär, har aldrig varit ett stort fan av automatiska lådor och när jag skulle provköra den hade jag ingen aning om hur SMG fungerade! Nu hade jag aldrig velat vara utan den. Växlingarna kan du ställa in hur snabbt du vill det ska vara, om du bara är ute och glider eller vill ha lite extra krut. Orkar du inte växla - in i automatläge. Nu är den tyvärr avställd över vintern men jag längtar verkligen till våren. Men allmänna tips vid köp: Svensksåld (om du inte har stenkoll på bakgrund på bilden) Låga mil, få ägare, välservad och bra omskött av ägare (sånt syns), M-test och garanti. Köpte min av MRF återförsäljare, känns lite tryggare så.. // C |
|
|
Börjar bli svårt att få tag i de fräscha nu, tur man sitter på ett praktexemplar :) www.garaget.org/philly |
|
| Visst sitter man på en goding... (praktexemplar) | |
|
Sitter inte alla på praktexemplar? ;-) Flåklypa |
|
|
Sälj då ett av dessa praktexemplar till mig, ;-) ///M. Pedersen |
|
|
Vad säger panelen om denna M3'a då? Länk Det är väl inte direkt så att jag är intresserad av den utan den dök mest upp när jag sökte efter en M3'a. Även om det är låga mil får jag direkt känslan att den är ganska högt prissatt för att vara en USA-import? Och vad har hänt med skinnet på förarstolen? Det är väl lite pyssel för att den ska vara godkänd, då tänker jag främst på spolning för framlysen eller vad är det som gäller? |
|
| BraveDave: Rent spontant känns det som om den bilen har gått bra mycket längre än de 3000-3500 mil ägaren uppger. i alla fall med skicket på den inredningen. Sedan tycker jag att "Lån finns på bilen till 265,000 kr men banken har gått med på ägarbyte även under lånesumman - så priset är 245,000 el högstbjudande." Om det är billån på bilen så vet jag inte varför banken skulle gå med på att gå med förlust? | |
|
Den är antagligen redan reggad i Sverige, men det är ju bara att kolla med säljaren. USA M3 E46 har inte 343 hk som annonsören hävdar, den har 333 eller 338 beroende på olika källor. Den lägre effekten beror på att USA-modellen har ett annat katalysatorsystem. Bilar USA importerade för eget bruk behöver oftast inte anpassas med strålkastarspolning m.m nu för tiden. Miltalet är ju extremt lågt och bilen bör ju vara som ny. Kollar man på inredningen, strålkastarglasen och stenskotten i fronten blir man ju lite nyfiken... I USA använder som sällan servicebok som vi i Europa, det är Carfax som gäller. Jag skulle aldrig köpa en USA-import i denna prisklassen utan att beställa ett Carfax! Där kan man t ex se om den varit krockad (även mindre skador), när den servats, om den reparerats m.m. Visst, det går ju att dölja skador om den reparerats av den lilla verkstaden som inte använder Carfax men men... |
|
| haha, 3000 mil... TVEKSAMT. | |
|
För att förstöra sätet på det viset efter 3000 mil så har ägaren säkert haft sandpapper klistrat i rumpan eller liknande. Tror inte heller att den bilen har gått 3000 mil, hela annonsen och bilderna ger mig dåliga vibbar... BMW M-POWER |
|
|
Tycker inte heller att bilderna på inredningen överensstämmer med det miltal säljaren uppger i annonsen. Det slitage förarstolen visar borde inte komma förrän efter minst 10- 12 000 mil beroende på hur man skött den under åren. Möjligt att man kan härleda det extra slitaget till det klimat bilen utsattes för i USA om den varit utsatt för solens element året runt under ett par år. Det är dock bara spekulation från min sida. Med tanke på hur många bilar som finns till salu skulle jag nog titta vidare efter något som är sålt i antingen Tyskland eller Sverige. För inte så länge sedan uppmärksammades det dåligt lagade och ibland helt avskrivna bilar som importerats från USA via Litauen till Sverige. Skulle undersöka denna bil väldigt noga om jag vore seriös spekulant. Låt en bilriktningsfirma titta på den efter eventuella lagningar. Ofta finns det ett skäl till att saker och ting säljes billigt. |
|
Gee |
Jag är inte säker men har för mig att säljaren i en tidigare annons skrev att bilen stått utan framruta en längre tid i Kalifornien varav klädsen ser ut som den gör |
|
Gee: Just ja, den annonsen kommer jag också ihåg. Läder i dåligt skick går ju putsa upp och färga om, så det borde gå att få fason på stolarna igen. Om man gör en Carfax och allt verkar stämma så kanske det kan vara något ändå beroende på skicket i övrigt. Jag är iofs böjd att hålla med om att den verkar ha mer stenskott än man förväntar sig med avseende på miltalet. En 05-a med 3500 mil på mätaren för 245 000 är ju lockande trots manuell låda och USA-import. |
|
|
Är det någon av er tidigare ägare till en SMGII som varit tvungna att byta pumpen till SMG lådan? En rätt kostsam historia verkar det som. Hur har BMW här i Sverige hanterat sprickorna i bakaxeln som uppstår på dessa bilar. Satt precis och läste på ett utländskt BMW M3 forum och där fanns en hel del inlägg angående detta. Inte helt gratis att fixa. Har BMW förlängt garantin här. Man pratar nämligen om 10 års garanti i t ex England vilket innebär att bilar som är sålda -01 lär vara utan garanti nästa år. Verkar vara två fix. Ena sprutar man in något medel och förstärker bakaxeln, i det andra byter man ut hela och förstärker den. Då återstår ju hur man ska värdera bilar utanför garantin som har en orörd bakvagn? Förr eller senare borde ju sprickbildningen dyka upp även på dessa bilar givet den effekt och användningsområde en M3 har. Gällande rost nu när bilarna börjar närma sig 10 år. Är det samma problem med rost på M3 som den vanliga E46? Huven är visserligen tillverkad i aluminium, men i övrigt? Har en CSL lika bra rostskydd om en vanlig M3? En hypotetisk fråga då få använder sin CSL till vardags. I princip borde den gå att köra lika väl som en vanlig M3 om man är villig att offra lite på komforten, väl medveten om att stolarna inte går att justera i ryggstödet vilket gör det svårt att komma åt baksätet och att den upprätta sittpositionen kan vara jobbigt för ryggen vid längre turer. Den är väl hårt dämpad också, men säkert inte värre än de som bytt stötdämpare på sina standard M3. Hur var det med Competition Package. Är man begränsad till 18 tums fälgar på vinterdäck eller går det att använda även 17 tum? Jag trodde man var begränsad till 18 tum i och med bromsskivorna är större men inlägg på utländska forum säger annat. |
|
| Det bästa med SMG är att man kan äta piggelin och köra samtidigt - om man har lust. Det slog mig vid ett flertal tillfällen i somras! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.