AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
42.510

Köpråd ang: BMW m3 e46

Sida 1 av 7
Jag hade tänkte köp mig en m3 till sommaren och jag behöver lite tips och svar på frågor.

Skall man välja en med SMG eller en manuell?
Kan man busa med SMG lådan?

Är det mkt problem med SMG lådan?

Vilka årsmodeller skall man satsa på?

E46 börjar bli några år nu, är det ett problem?

Tips på köpguider tar jag gärna emot och även tips på vad man ska kolla vid eventuellt köp och hur man kolla upp historiken på en bil så grundligt som möjligt.

Skall man t.ex M-testa till tänkt objekt eller är det bättre att låta en BMW handlare kolla upp den?

Vet att det finns ca 1000 andra trådar om det här men jag har läst en massa men kännes ändå att jag inte riktigt får svar på mina frågor.

Mvh Jonny
Kan någon ge mig något tips?

Jag vet ju att ni sitter inne på en massa svar för mina frågor! :)
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
De flesta tänker väl i samma banor som jag själv och som du också konstaterat:
1. Dina frågor har diskuterats flitigt i forumet, sök!
2. 'Ska man välja SMG eller manuell'. Då tänker jag spontant: Shit vilken fråga, jag orkar inte ge mig in i det träsket. Det är ju som att fråga om det är gott med surströmming eller om gud finns, det kan diskuteras in absurdum men i slutänden så är det ändå helt subjektivt vad man tycker och vad man har för villkor och prioriteringar.

Men nu är det söndag och jag sitter här med en kopp kaffe utan något bättre för mig så jag kan lika gärna börja nysta lite i ena änden av dina frågor och så fyller folk förmodligen på när de inte håller med om vad jag säger=)

SMG-lådan var riktigt extrem när den kom och är för mig, tillsammans med motorn, de huvudsakliga försäljningsargumenten och det som gör att M3an är en sån bländande uppvisning i ingenjörskonst. För mig som teknikfreak var det ett argument för SMG istället för manuell. Sedan tillkommer såklart de självklara sakerna, som att man kan växla blixtsnabbt utan att ta händerna från ratten, vilket är viktigt om man jagar sekunder på bana men som förmodligen inte kommer göra att du varken vinner eller förlorar några race på väg till Konsum.

Om man struntar i det ovanstående och istället är intresserad av att 'busa', (vilket jag tolkar som att köra på ställ genom kurvor och bränna gummi i största allmänhet?) så är det nog bättre att välja den manuella lådan eftersom du får en ytterligare frihetsgrad som förare i och med kopplingspedalen.

Sedan tycker jag personligen att den manuella växelspaken är ful=)

Angående problem med SMG-lådan så har jag inte upplevt några(än) så där kan andra medlemmar fylla på som har bättre koll. Den är ju mer komplicerad så det är ju fler saker som kan krångla, är det något man bör vara rädd för? Det blir återigen upp till dig själv. Om du vill köra SMG men slippa oroa dig kan du ju köpa en nyare årsmodell med låga mil så du får maskinskadeförsäkring.

I övrigt ang. årsmodell så är det upp till dig om det är viktigt med facelift eller ej, några uppdateringar som väsentligt förbättrade bilens funktion gjordes inte utan det är mest en massa smådetaljer som man märker när man skrapar lite på ytan, MKIV Navi, möjlighet till att koppla in en aux-ingång, etc etc. Sammantaget är såklart de senare årsmodellerna mer attraktiva men de kostar också mer.

Åldern på bilen bör du nog i första hand se som en möjlighet istället för ett problem, det är nämligen det som gör att de kostar 200k istället för 700k och som möjliggör ditt köp från första början gissar jag. Hitta ett välskött exemplar och ha en budget för slitdelar, bromsar, bussningar, etc som kostar en del. Sedan bör du ju ha något slags marginaler i största allmänhet innan du köper en M3a så vi slipper se dig i lyxfällan när det är dags för Inspection II.

M-test har diskuterats tidigare, konsensusen verkar vara att det är bättre att lämna in den på en på en duktig BMW-verkstad. Så det blir lite svårt att ge ett rakt svar. Jag lämnade in min 750iAL på Burlin Motor i Skellefteå(såg att du var därifrån) och hade otur med mekanikern, han hade noll koll och bytte en massa delar på måfå, bilen kom ut i ett väsentligt sämre skick än jag lämnade in den och de ville ha en MYCKET väl tilltagen summa pengar för besväret så det blev oerhört struligt. Poängen med den berättelsen är att det i slutänden är en människa som ska göra jobbet och du kan ha tur och otur både hos M och hos BMW, samt att du till varje pris bör hålla dig borta från Burlin Motor.

Nu har jag förhoppningsvis fått med tillräckligt för att sätta fart på diskussionen, men för säkerhets skull:
Hörde ni det allihopa?! Jag sa att den manuella växelspaken var FUL! ;)

Lycka till!

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything.
JAG TYCKER SMG SPAKEN ÄR FUL! :)

Skämtåsido, jag ville faktiskt hellre ha SMG (har manuell) men fegade ur lite pga krångelfaktorn. Nu är SMG II en otroligt hållbar låda i jämförelse med SMG I. Men jag tog det säkra före det osäkra.

M3 är en bil som är svår att vara missnöjd med. Du kan köra den som vilken E46:a som helst. Men vid nerväxling och uppvarvning så blir det en helt annan bil.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Vill bara flika in med att smg II lådan och den manuella är samma låda, bara kopplingshydraliken som skiljer dem åt.
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Echelon, så SMG-lådan är alltså inte sekventiell på riktigt? Är du säker på det?
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Efter att ha ägt 2st smg då är jag 100% :) fick till och med byta låda på min första så ;)
Titta! Svar fick jag ju och vilket svar jag fick!
Lite klokar blev jag men de var som jag misstänkte det där med M-test. Men det är alltid intressant att höra andras åsikter för man blir rätt insnöad i sina egna..
Tråkigt att inte Burlin Motor i Ske-å lever upp till att vara en bra verkstad.

Efter som du (Fkon) verkar har servat i Skellefteå iaf så kanske du kan tips om någon annan verkstad som är bra i t.ex Umeå, Luleå, Piteå?

Echelon: Är det vanligare med rasad låda på en SMG eller på manuell? Om du har någon uppfattning om det vill säga.

Och till alla!

Hur kollade ni upp era M3:or? Vad ska man kolla extra noga?

Är det någon idé att ens kolla på en importerad eller är det bara att glömma om man skulle vilja sälja den för mer än en bulle med kaffe?

Jag tar tacksamt emot alla svar ni har! :D

Pu
21
Putin
530i LCI E60 -08
Verkstad i Luleå, Englundsbil finns ju där, är ju auktoriserad BMW handlare/verkstad. Tycker då att dom alltid gjort bra jobb, alltid fixat allt som skall fixas osv osv...
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Smg i all ära, men ju fler år m3orna får på nacken så tror iaf jag att det är den manuella lådan som kommer att bli mest eftertraktad i det långa loppet.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Ang. Mitt växellådsbyte kunde det lika gärna varit en manuell då det var ett lager i lådan som maldes ner till flis annars är väll det så att man hör mer om problem med SMG bilarna då det är mer elektronik m.m så folk undrar oftast innan de lämnar in bilen till skillnad från de manuella då man oftast vet vad problemet är och därav inte frågar på nätet.
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Växellådshaveri är garanterat vanligare på den manuella. Detta eftersom SMG innebär att det är hydraulik styrd av elektronik som sköter växlingarna. Den kan inte göra fel helt enkelt. Inget kuggrassel eller missade växlingar med SMG alltså! Slira på kopplingen kan ju SMG också göra, men jag tror att även kopplingen borde ha bättre förutsättningar för överlevnad med SMG.

Det som skulle kunna vara problemet med SMG är ju att det är ett ganska "avancerat" hydrauliksystem med tillhörande pumpar, ventiler, givare, elektronik osv som kan fallera av en eller annan anledning. Men om det betecknas som vanligt vet jag inte. Verkstäder (BMW) som jag varit i kontakt med upplever inte att SMG strulat på något "onormalt" sätt, eller är överrepresenterade på verkstaden så att säga. Men det säger väl tillverkaren alltid om sina egna grejer kanske iofs...

Tittar ni i min billista så ser ni vad jag föredrar för låda. SMG är helt suverän tycker jag och jag vet kompisar och andra som vägrat SMG ända till de provat en, sen är de sålda!

Med SMG finns ju även "launch control" som ger en optimal acceleration från 0 km/h - tills du inte vågar hålla gasen mot golvet längre! Det enda du behöver göra under accelerationen är att trycka i nästa växel med paddeln när växlingsindikatorn kallar på den!
Närmare F1 kommer man nog inte för rimliga pengar!
Och detta tror jag gör att SMG-bilar både kommer att vara mera lättsålda och behålla värdet bättre även i framtiden. Mera hightech helt enkelt och detta borde göra sitt för värdet hela bilens livsläöngd. Sedan finns det givetvis alltid de som alltid föredrar en manuell låda och aldrig skulle köpa en bil med automat eller "sekventiell" låda.
Vill inte kalla dem gammalmodiga eller bakåtsträvare...
Men titta i industrin tex. Inte sitter man och lägger punktsvetsar manuellt i en bilfabrik längre... När det finns robotar. Tekniken segrar alltid.

Sedan är inte launchläget något jag nyttjar direkt.
Har bara testat en gång på 330in. Det känns som om det frestar väldigt på materialet så att säga, men till sommaren kommer jag att testa det på M3:an också. Måste ju prova...

Sedan kan jag inte annat än hålla med tidigare inlägg och tycker att den manuella spaken är ful. Eftersom den är aldeles för lång!
Shortshift känns som ett måste. Sedan är SMGII spaken i M3 inte heller någon skönhet iofs... Men den ser "avancerad" ut kanske, synd att den inte ser ut som SMGI i min 330. Denna tycker jag ser helrätt ut. Som en manuell med shortshift helt enkelt.

I övrigt när man tittar efter en M3, eller vilken annan prestandabil som helst, anser jag att det viktigaste är historiken för bilen.
En välskött/servad bil med så få och ansvarsfulla ägare som möjligt, med ordnad ekonomi är en bättre förutsättning för köp. Detta stämmer givetvis inte alltid, men som sagt så är förutsättningarna bättre med denna historiken på bilar rent generellt anser jag. Äger man en bil längre så sköter man den bättre än om man bara tänkt ha den för att ha roligt en sommar, om man generalliserar lite.
Och man bör själv ha ekonomin i ordning, för allt kan hända på en bil av denna kaliber. Och kommer förmodligen förr eller senare att göra det! Och då kostar det lite mera än på en svenssonbil tyvärr...

Så skicket och historiken avgör och det är värt att betala lite extra för det. Pengarna man ev sparar på att köpa den som är 30.000 kr billigare får man förmodligen lätta på ändå, kanske snabbare än man kan tänka sig.

Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv...
Jag har ägt 4 manuella M3or varav 2 E46or. Jag provkörde SMG, föll direkt och köpa den utan att tveka.

Det ska tilläggas att jag var EXTREMT skeptisk till SMG innan utan att ens ha provat den. Min uppmaning till alla är, gör inte som jag: Snacka skit om SMG innan ni provkört den, jag kommer aldrig välja manuell igen kan jag ju tillägga :) det är det bästa och roligaste köpet jag gjort.

www.garaget.org/philly
Köpte den utan tveka ska det stå :)
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Echelon: Hah, där ser man, man lär sig något varje dag. Jag kan tycka att det är lite onödigt av dem att kalla den för sekventiell när det nu egentligen bara är en begränsning i styrningen som gör att den uppför sig som att den vore sekventiell på riktigt. Den är ju tillräckligt häftig ändå, utan att man måste tänja på gränserna för sanningen.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Phoenix m3 - Var det inte du som inte kunde tänka dig varken smg, halvskinn eller import för ett tag sen? :)
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Phoenix M3, skojar du?! Var det inte det jag skrev till dig? SMG är fantastiskt och var för mig mer än halva nöjet med bilen. Manuell kan man ha på vilken bil som helst. SMG är fantastiskt kul och fungarar helt otroligt bra!
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Fkon:
Men det är ju just detta som gör det till en sekventiell växellåda!

"Skillnaden mellan en traditionell växellåda och en sekventiell växellåda består i regel endast av att länkaget (mellan gafflarna som förskjuter kugghjul och växelspaken) har ersatts av annat länkage, t ex en trumma som vid rotation förskjuter gaffel och därmed också kugghjul på önskat sätt. Denna konstruktion är egentligen bara en ersättning av länksystemet men det är användarvänligare i och med att manövrering alltid sker på samma vid alla uppväxlingar respektive nedväxlingar. Detta ger möjlighet till snabba växlingar och att det blir omöjligt att missa (hoppa över) växlar."

Länk

Sedan finns det ju DKG (eller andra beteckningar beroende på tillverkare) som är en helt annan konstruktion på växellåda. Kanske detta du blandar ihop det med?
DKG-lådor är två delväxellådor med separata kopplingar. En halva för udda och en för jämna växlar. Detta ger fördelen att nästa växel redan kan "ligga i läge" vilket givetvis ger snabbare växlingstider.
Länkaget är dock detsamma som SMG, alltså ett "sekventiellt" länkage. Nedväxling åt ena hållet och uppväxling åt det andra. Förtslagsvis så som BMW (och i alla racer/rallybilar) löst det. Växla upp - dra spaken bakåt. Växla ned tryck spaken frammåt. Alternativt med styrningar på ratten, som finns i olika lösningar; paddlar med separat funktion en för upp och en för ned, alternativt upp om du drar i den och ned om du trycker eller möjligen den bästa varienten som man hittar på rallybilar bla. en krans runt hela rattnavet där man drar för upp och trycker för ned.

Alltså "sekventiell" står bara för vilken typ av länkage man har till växellådan kan man säga.
SMG är ett sekventiellt länkage, precis som DKG. Dock är det helt olika typer av växellådor!

Finns hur mycket som helst att googla på för den som vill veta mer!

Kapisch?

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Aha, tack för det. Jag trodde att det fanns en fundamental skillnad på layouten av kugghul och axlar i en 'riktig' sekventiell låda jämfört med en manuell. Jag har full koll på hur en dual clutch låda funkar. Gäller den sanningen, att det är länkaget som är skillnaden även för motorcykellådor?
För mig var valet enkelt. SMG spelade så pass stor roll att jag över huvud taget inte hade köpt en M3 e46 om den bara fanns som manuell.
Det återspeglas även i prisbilden på begagnatmarknaden vilken låda som är mest populär också...

Flåklypa
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Nja... En mc har ju inget länkage... Där sitter växelspaken direkt på lådan. (Om det är en modern mc, det fanns ju vajerlänkage upp till styret på en del äldre maskiner och vissa andra speciallösningar...)
Men växlarna ligger ju iofs sekventiellt på växelspaken.
Med skillnaden att där ligger ettan nedåt och resterande växlar uppåt. Friläge mellan ettan och tvåan. (På de flesta maskiner, även här finns ju avarter!)
Så har man väl lagt i ettan så är det sekventiellt så att säga. Högre växel uppåt och lägre nedåt. Det är just detta som kännetecknar en sekventiell "växellåda".
Att rörelsen för att mata i nästa växel är densamma. Att växlarna ligger i sekvens... Men som sagt det är ju mera länkaget som är sekventiellt, inte själva lådan...

Ska nog inte skriva mera om detta nu, känns som om jag kommer att skriva bort mig, och inte växla in orden i rätt läge om jag skriver mycket mera! ;-)

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.