AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.814

Hur långt går en V8?

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Hur många mil kan en V8, eller rättare sagt en BMW 740iA gå?? Min har gått ca 20000 mil och inga problem. Då V8:ans motor går på ungefär "hälften" så många varv som en vanlig 4:a borde man teoretiskt säga att min bil har gått som en valig bil som gått 10000 mil...eller? Dvs, den håller minst 30000 mil till?! (Räknar med att en "vanlig" bil går ca 25000, vilket är ekvivalent med en V8's 50000 mil)

Återge era tankar!

/R
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har varit med om 28000mil samt åkt en i tysklnad på 42000mil och dom gick klockrent båda två. Tänk på, bultar till oljepumpen samt kamkedjesträckare/ kamkedja(känslig för full belastning vid kall om de gått en bit). Är oljan bara bytt enligt föreskrifter med kvalitetsprodukter och motorn inte misshandlad så borde det hålla. Lyftare och ventilfjädrar är det första som kommer i tanke när milen rullar på.
Mvh
A
E23
Utan att vara kunnig så kan jag väl säga att den teorin
(hälften) nog inte stämmer

Aldrig över 2000 rpm !!!
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...holder med "E23"...dersom teorien (hälften !) er korrekt skal en V12 holde 750000 km !

...hmmmmm....det er helt sikkert mange andre faktorer der afgør hvor mange kilometer en motor holder (læs: udendørs temperaturer, vedligehold, kørestil etc.)

V-max
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Nja, det går nog inte att generalisera på det viset att en V8 skulle kunna gå dubbelt så långt som en 4 cylindrig. Men visst, en stor BMW motor kan nog gå hur långt som helst med rätt skötsel, det gäller sexor, åttor och tolvor.

Rätt skötsel innebär vettig körning, inte plåga maskinen länge på höga varv, regelbundna oljebyten kanske var 1000:e mil osv.

Något man skall vara noga med speciellt på en stor motor är att inte varva den när den är kall. Innan vattentemp och oljetemp är normal skulle jag inte dra en åtta eller tolva över 2000 varv.

Håller man på och kör kick-down innan motorn är varm kan man nog skrota en sådan motor på några hundra mil.
tja, för eller senare slits väl kam mm ner men jag gissar på ca 60000 mil om man sköter den prickfritt och kör den som den skall köras!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Man kan inte sätta en sträcka så...
Motorn kan överleva bilen om den på körs rätt och med ordentliga servicar...

Tänker då på mina gamla jänkebilar som jag haft där dom ofta rullat nåt så otroligt långt att man inte tror det är sant när man ser siffrorna...

Förvisso är dessa nya motorer inte i gjutjärn osv. osv men kvaliten är desto högre nu än förr...
mackan325
Med rätt oljebyten enl. servicebok och underhåll i preventivt syfte finns det ingen gräns på hur länge din motor håller, frågan är väl snarare när det inte längre är ekonomiskt försvarbart att lägga ut pengarna. Min svärfar köpte en 730i ny 89, förutom en toppackning gick den 65000 mil på bara oljebyten och några vattenpumpar / termostater samt en kylare. Sedan började rosten göra sig alltför påmind.....
svardska
enl min erfarenhet så är det oljeservice och kvalitet på oljan som är avgörande, jag kör aldrig mer än ca 750 mil mellan byterna inkl filter.
körde en vw buss 112i 55000 mil på det sättet.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Svardska: Din Vw 112 hk borde skickas till Tyskland för isärplockning och analys av fabriken.Det torde vara en av de få som gått över 10000 mil utan ras. Vet om firmor som konverterat till Volvo motorer pga div strul och dyra reservdelar på Vw motorn. Men grattis till 55000 mil. Du skriver i för-sign att inte Bmw är så tillförlitliga (startar varje dag). Kanske bäst för mig att behålla pålitliga Opel istället för att köpa en E32 ??.
se så, nu är min V8 ur, den stannade sitt liv på 14800 mil, mer blev det inte. En kombination av en tokvarvad kallstart, eller oljepump som lossnat. Resultat: minst 3 cylindrar trasiga, vevstakar av, skuren/trasig vev, samt ett fint tillhål i blocket. Ödet avgör en del det med(med viss hjälp från tunga tyska blyfötter utan sunt förnuft)
Så jag önskar mig själv lycka till med nya maskinen.
Men tillbaka till ämnet så tror jag fortfarande på 60000 mil.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Tackar för era synpunkter!
Sammanfattningen är alltså: God sevice och lugnt körsätt ger motorn många mil, ibästa fall upp mot ca 60000 mil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.