AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.799

Bränslepump från skroten?

Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Min bränslepump dog helt till min BMW 316i E30 från -91. Då jag är student och därför har begränsad ekonomi köpte jag en ny från skroten. Den låter ungefär som spolarpumpen. Ett dovt surrande. Vad jag minns lät orginalpumpen inget alls, så då har jag tre frågor.

1. Vågar jag köra vidare med den surrande pumpen, eller kommer det innebära att bilen dör på ett olämpligt ställe innom mycket snar framtid?

2. Hade jag bara otur, eller är bränslepumpar som kopplingslameller, slitdelar man inte bör köpa på skroten?

3. Om man inte ska köpa bränslepumpar från skroten, finns det något "Biltema-alternativ" då orginal kostar mer än jag betalade för bilen?
Bl
89
Bl0mgren
318is turbo -90
320i touring -96
1. det går att köra men pumpen kan ge sig när som helst. att den surrar tyder ju inte på att den är frisk ;)

2. pumpen slits med tiden, prova pumpen nästa gång innan du betalar om du ska köpa en begagnad på en skrot..

3. du kan köpa en walbro 255 pump för 800-1000kr. passar bra på e30 orginalarmaturen i tanken.
Deora
Hej!

när min pump började surra så kunde jag köra den utan problem i 2-3 veckor sen tvärdog bilen.
jag fick tag i en begagnad pump av en kompis å testade med den och jag kom kanske 1 km sen tvärdog bilen igen, turligt nog så hade kompisen ännu en begagnad pump men även den tvärdog på nästan exakt samma ställe som den förra så jag börja fundera om jag hade nå skumt jordfel eller dylikt så jag drog om kablarna å köpte en begagnad från skroten och då körde jag i 2 dagar men en morgon så ville bilen inte gå igång,,, då köpte jag en wallbro 255/l pump och har kört bekymmersfritt sedan dess.
annledningen till att jag strula med begagnade pumpar var att en ny kostar en bit över 2000kr och jag var dummsnål! en ny wallbro kostar 1149+frakt här har du länken.
Länk

wallbropumpen ska få plats men det är tight så du vet.

mvh jonas
Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Det blev en pirat från Länk isället. Kostade ungefär lika mycket som wallbro men inkluerade armaturen så att det blir mindre jobb.
Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.