|
|
|
|---|---|
| Har haft en 318 ti (m42) ca 1mån och det uppstår en lite oroande/irriterande grej och det är så att värmen bara kommer när man kör (under färd) när man varvar på tomgången för att sen enbart hålla sig "sval" när man står på tomgång utan att varva! ikväll tog jag bilen och telefonen ringde så jag fastnade i den i ca 10-15 och stod på tomgång och då gick tempmätarnålen upp förbi mitten och mot det röda fältet för att sen när jag åkte iväg gå ner till mitten och hålla sig där stabilt! vad kan det vara för fel! borde man lufta kylsystemet, byta kylarlock, nåt spjäll/kanal som öppnar trögt eller först vid visst varvtal? Motorn tar inge vatten! | |
|
Kanske en igensatt kylare, har råkat ut för det ett par gånger. |
|
| mycket luft eller för lågt flöde från vattenpumpen, inte igensatt radiator (annars får du inte feltyperna ingen värme i kupen och röd temp vid tomgång samtidigt). Om du har max värme och fläkt på lägsta med motorn på tomgång kommer det varm luft då? men om du ökar fläkten till max är luften inte varm längre? kolla nivå och lufta, men det kan nog vara vattenpumpen | |
| skit konstigt! endast sval luft på tomgång och lägsta fläcktstyrkan med max värme på! det är likadant oavsett 1-4 på fläcktstyrkan | |
|
Men du kanske knappt har någon vattencirkulation? Om det nu är så att värmen kommer "nästan direkt" om du håller 3000rpm istället för tomgång. Och att temperaturen går upp till rött på tomgång, men kan hålla sig normal vid körning. Men den borde då uppåt rött vid hård körning isf. |
|
|
Jag har varit med om liknande fenomen. I mitt fall läckte det kylarvätska och när nivån blev för låg hände det du nämner. Om man fyllde upp kylarvätska så funkade det som det skulle. Börja med att fylla upp och lufta ordentligt. Parkera gärna i en uppförsbacke när du luftar. |
|
| Hade exakt samma problem på min e39a , de var vattenpumpen som jag fick byta ! och tro de eller ej BMW orginal var billigare än mekonomen :) , så byt vattenpumpen så löser det sig! | |
| Tack för era tips! Problemet yttrar sig helt enl "Marin849":s beskrivning! Den går inte upp i temp mot rött när man "kör på" lite! Har haft mina aningar om vattenpumpen! Remhjulet till ac pumpen klickar och stannar av ibland men det är så den ska har jag fått för mig och har inget med detta problem att göra? | |
| Som sagt hade samma problem med min e39a , när man gasade på så höll sig tempen på normal nivå, när man fes körde i stan gick den upp i temp , till slut i princip kokade den. då började jag med att lufta systemet & bytte expantions kärl locket. ca 200:- på bmw , bilen skötte sig i drygt en månad till efter det sen börja det igen! då bytte jag termostat & vattenpump! sen dess FRID & FRÖJD =) . | |
| ikväll stod jag på tomgång efter en hel del turer fram & tillbaka i stadstrafik (inte lika så illa som i ditt fall "Sigge019", den går inte upp i temp under lugn körning) och varvade lite i början upp till 3000 varv som högst och bara korta gaspådrag och sen höll sig fläckten på varmaste under dessa 20min som bilen stod still! konstigt! jag får kanske göra en "vattenservice" för att vara på den säkra sidan dvs lufta och fylla kylarvätska, byta termostat & vattenpump samt expansionskärls-locket kanske! kanske testar att göra en liten felsökning hos bmw först för att undvika större kostnad (om det/dem vill sig/mig väl) | |
| Har inte hänt nåt sen sist jag skrev (blivit bättre av sig själv alltså=) men jag tänkte ge mig på att lufta systemet! Vad är viktigt att tänka på? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.