|
|
|
|---|---|
|
Jag har min bil ute på blocket (annons: Länk ) och har nu, efter två veckor fått svar från en kille som kallar sig Ken Managers. Han säger att han är genuint intresserad och köper bilen till det utsatta priset men jag känner mig rätt skepptisk till det hela. Vad tycker den samlade autopower juryn? Skall jag bara var glad att jag får det begärda priset? Här är hans senaste mail: Thanks for the message, i want you to tell me the present condition of the car okay... I'm highly interested in the car. im also okay with the price okay.. the payment will be done via PayPal.. i want you to send me your payment details below Name: PayPal Email address Cell Phone No.: Or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the car to be Picked Up by the Shipping Company. | |
| Det finns massor av trådar med dessa scammers. Glöm den här "köparen"!!!! | |
| Ok, det var ju synd. Tack ändå för snabbt svar. | |
|
Din E46a är av årsmodell 2000 i och med tillverkad i sep-1999. Som vanligt är det bedragare som försöker hitta lätta offer. Inget att lägga någon energi på. Stephan |
|
|
Så fort det står på engelska så klicka på SPAM knappen direkt. Ledsen att du blir besviken, men det kommer nog gå bra! "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Fått exakt samma mail från samma person när jag annonserade mc:n för ca 1 månad sedan. Svarade inte ens på det.Förresten..han sms:ade också till mig med. Fingerspitzgefühl. |
|
|
har själv råkat ut för dem när jag sålde min 530 för en månad sedan. Dom vill ha i regel namn och telefon nr och vill veta var du bor och så klart bilder på bilen. Efter ett tag så annonserar dom ut bilen själva på blocket för betydligt billigare peng och vill sälja den fast dom äger inte bilen. Dom sägs bor tex i england ,har jobbat tex ijobbat och bott i sverige under en tid och då köpte dom sig en bil här och nu måste dom sälja pga av att bilen inte går använda den i england. Då måste dom ordna transport eller åka över med båten och då börjar man snacka om pengarna. Skicka över lite cash till dem så fixar det sig allt:-) Där har du historien! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Så fort ett mail handlar mer om transport och själva betalningen så är det garanterat FEJK! Att någon skulle köpa en 328Ci med ratten på fel sida, via paypal, osedd = det händer inte. ------- //Lövet |
|
|
Ok, lite visare (och med en ändrad annons, -00 istället för -99) fortsätter jag försöka få min bil såld. Tack för alla tips och tack peter78w för händelseförloppet. Man blir ju alltid lite sugen på att se vad som händer om man fortsätter maila men nu slipper jag ens lägga tid på det! |
|
| Jag har fått SMS på engelska på mina annonser, där de frågar om bilen är såld. Är det ett nytt sätt av bedrägeri? | |
|
Mycket sannolikt. Man köper helt enkelt inte "vanliga" bilar, feltstyrda och osedda på det sättet. ------- //Lövet |
|
|
MArin: Jag fick med sms från dem! Och sedan fick man mail adress så man kunde maila över bilderna!. Dom gör allt för att komma över bilderna. Allt för man ska tro att dom vill köpa bilen! Efter att jag sålde min bil så kollade man ju själv efter bilar som kommer ut på blocket och är det nån som säljer billigt så är det fejk annons. Oftast står det inget telefon nr i annonsen utan dom vill att man maila dem. Dom mailar tillbaks och där står det både på svenska och engelska. (använder sig av googles översättnings prog.) Där skriver dom att bilen skick och priset är ej pruttbar och även skickar bilder på bilen med reg nr.i kommande mail om man har svarat på den första. Dom skriver oftast att dom har bott i Sverige under längre tid med familjen pga arbete dom har och då behövt köpa sig en vänster styrd bil. Nu har dom flyttat tillbaks till England och bilen har dom ingen nytta av eftersom den är vänster styrd så därför säljes den billigare utan krångel. Dom skriver oftast att bilen har haft en köpare här i Sverige MEN när dom kom över med den till Sverige så har köparen backat eller inte hört av sig mm... Så nu vill dom helst ordna transport för bilen till Sverige! och det ska köparen betala så klart. Efter några timmar brukar annonsen vara borta pga att bilen rätta ägare blir nerringd av köpare och då kontaktas blocket. Dom där engelsk männen tror nog att vi i Sverige är dumma i huvudet. Själv så kollade jag upp med vv eller transportstyrelsen som det heter nu, och då får man ju veta var ägaren bor! Annonsören kallar sig efter den riktiga ägaren namn. Jag ringde ägaren och det stämde att hon ägde bilen men den var inte till salu! Hon köpte den i våras och då har den förra säljaren mailat över bilder på bilen till en engelsk pratande person eftersom han var intresserad att köpa bilen! Så går det till mina vänner! Så skickar ni iväg några bilder på bilen så är risken stor att den nya ägaren på er gamla bil kommer bli ner ringd av "smarta" köpare någon gång i framtiden! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag fick en omvänd situation. Jag tittade på X5 på mobile.de och hittade såklart en 08 maxutrustad för 16.900€ . Jo tjena, men jag va bara tvungen att maila för att få se vad jag får för svar. Säljaren som stod för annonsen hade tyskt namn och efternamn, jag fick svar inom 10 min av ett engelskt namn och efternamn. Han påstår sig vara tysk som fått jobb i england men var så fäst vid sin bil att han tog med den. Men det var så bökigt med vänstertrafiken och har försäkt sälja den i england men att ingen e intresserad pga rattens placering som e på vänster sida. Han va nämligen trött på oseriösa köpare som bara hör av sig men sen struntar i det. Han sa då att allt är fulldokumenterat och att i priset ingår frakten hem till min adress. Då bad jag om ägarbeviset med bilens VIN nummer fotograferat bredvid bilens VIN nummer för att försäkra mig om att det är den bilen. Sen frågade jag om vart han befinner sig för om VIN numrena stämmer överrens så e det ingen kostnad för mig att ta Ryan Air till england för att ta hem den själv. Inget svar och jag har mailat en gång till för att fråga vem som är oseriös, jag eller han. Annonsen försvann och jag har inte fått nåt svar än. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.