|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag har nyss bytt min manuellt växlade 520dT -08 (E61) mot en automatväxlad 520dT -11 (F11). Och kan bara konstarera två helt fundamentala saker; 1) den nya vibrerar över huvud taget inte i ratten, vare sig när man står still eller kör och 2) den nya är överlag både tystare och mindre "dieslig" än den gamla (även om jag inte hade några problem med den gmala heller). Om ratten vibrerade som en chopper var det säkert fel på den bilen du testade. Annars vore det ju konstigt om inte alla andra nyblivna ägare av 520d här på forumet (varav den absoluta majoriteten har haft en massa andra BMW tidigare) har noterat den missen. Och jag är inte alls upprörd eller sårad på något sätt ;-) - försökte faktiskt ironisera och göra mig lite putslustig men missade kanske målet. No hard feelings.... |
|
|
Testa som sagt en annan F10/F11 520D och du kommer inte att uppleva samma problem. Håller i övrigt med Beamer guy. |
|
| Nya 520d har variabla motorfästen som är mjukare på tomgång och i låg fart för att ta bort alla vibrationer. Vid högre fart styvas motorfästena upp. | |
|
Det räcker väl dessutom att läsa vad alla objektiva motorjournalister skrivit efter att de testat olika modeller av F10/11, främst 520d och 530d. Alla har ju varit oerhört positiva och du måste isåfall råkat ut för något konstigt ex. Finns ju inte en bil på marknaden i human prisklass som är så tekniskt fulländad som nya femman. Att känna att en V70 skulle vara bättre gör att du säkert befinner dig väldigt ensam om detta omdömet. /Anders |
|
| Jag vet inte om jag räknas som gammal eller ungdom i sammanhanget men jag är 26 år och är/alltid varit heeelt såld på E34ans utseende (kör nu min 3e Bmw E34), sen barnsben alltså... E39an tycker jag också kan vara snygg men inte i 34ans klass tyvärr...senare modeller av 5-serie (E-whatever) vetefasen...föll mig inte i smaken rent utseendemässigt...ända tills nu dvs....jäääklar i havet så grymt snygg nya 5-serien är, särskilt lyckad tycker jag Touringen blev! Äntligen har de hittat rätt igen! =) | |
|
Jag tycker att F10/F11 är en helt fantastiskt trevlig och snygg bil, dock skulle jag aldrig välja M Sport-paketet då jag tycker att den gör sig bäst i standardutförande. Inredningen tycker jag är kanonsnygg med perfekt känsla i knappar och reglage, dessutom rätt ljud i dörrarna när de stängs. En F11 520d i sophistogrå metallic med läder cinnamon, 18" V-eker 328, Individual tonade rutor bak är för mig den optimala kombinationen. Är det ett tecken på att jag blivit gubbe redan vid unga år eller är jag bara förnuftig? :) /Masten |
|
| Masten, om du valt svart istället skulle jag säga att du prickade helt rätt. | |
|
Ni har kanske rätt?..det är min granne som köpt bilen och jag var verkligen förundrat över ratt vibbarna.. Men det skulle inte förvåna mig om min granne fått ett felaktigt exemplar,hans tidigare bmw hade dom mest skumma fel.. måste säga åt han att ta in den på bmw för koll... även fläkten Hade ett väldigt lågfrekvent läck ljud som inte var normalt för en ny bmw. provade dock alldrig sportläget,men i ekonomiläget så upplevde jag som om motor och låda inte var byggda för varandra.kanske blivit annorlunda med dom större dislarna? Men tillbaka till v70:n..Det var en D5:a automat..jag har alltid ryst och spottat när jag sett en volvo.men denna bilen gick förbannat fint faktiskt. Dogge |
|
| Masten > jag har nästan din drömspec på min (lädret är dock Oyster, i örvitg är det bang on target). I ärlighetens nanm är det dock inte min drömspec utan resultatat av en del tuffa kompromisser och ekonomiska överväganden (alla vet ju att det blir dyrt att gå loss i utrustningslistan.....). Hade gärna haft M-sportpaketet (dock enbart för looken, nu njuter jag av softa och sköna DDC-stötdämåare och ganska bulliga 18-tummare => fin-fin komfort), men då hade det dragit iväg allt för mycket. Min i mitt tycke ganska modest utrustade 520dT tangerar ändå nästan 500' i bruttopris - attans vad BMW tar betalt :-( | |
|
BeamerGuy: Hur sköter du skinner när du också har Oyster? /Anders |
|
| Med känsla > ja, du det undrar jag också? Har haft bilen i 3 veckor så det är fortfarande snyggt. man jag har 2 synnerligen skitiga ungar i baksätet så framtiden får väl utvisa om detta valet var så klokt. Hade svart läder i min förra och det är ju praktiskt och så, men hade jag valt svart igen hade jag ju knappt sett att jag bytt bil (interiören är rätt lik den i E61:an). Kanske griner jag blod över detta valet om 3 månader...... | |
|
Men svart blir nog lika slitet. Jag är less på svart och tycker man ser det mesta även på svart. Framförallt så syns en liten repa mera i svart. Sen allt damm som kommer i framstolarna i utrymmet mellan sitsen och lårstödet. Minns nån skrev på forumet om nån behandling han gör av skinnet. /Anders |
|
Villurski |
F11:an är enligt mitt tycke den snyggaste kombin på marknaden, med eller utan M-sport. Kvalitetskänslan har ju gjort en riktig resa men jag tycker åkkomforten har stått still sedan E61. Det ska bli kul att se hur designen känns om ett par år när de närmat sig den prisklass och ägandekostnad som jag kan acceptera. Till er som har köpt en F10/F11 är det bara att säga grattis! x20D må vara en effektiv och modern maskin, men att flytta två ton med en så snålställd motor är inget för mig. Körde en demo-523i (F10) på jobbet i våras med sportautomaten, och den kändes också rätt trött även i sportigaste läget. Men för att byta till en F11:a så skulle det ju kunna övervägas med instegsmodellerna ändå när tiden kommer, det är ju en förbannat fin bil :) |
|
BMW själva propsar bestämt på att man inte behöver göra någon proaktiv behandling av lädret (vare sig det är svart eller ljust) med vax, fett eller liknander för att få det att stå sig. Lädret är förbehandlat från fabrik och det ska stå sig. När det väl blir skitigt har dock BMW (och säkert också en massa andra tillverkare) bra rengöringsmedel som också återfettar lädret. BMW hävdar att du alltid (nåja...) får tillbaka ursprunglystern då. Är detta så sant? Återstår väl att se. mitt svarta skinn tyckte jag blev fint igen varje gång jag gjorde en ansträngning med det. Som ägare av min andra 520d kan jag väl bara bekräfta att det inte är någon raket, däremot räcker pulvret till för vardagsförflyttning (bilar som är FÖR slöa gör ju vardagen - t.ex. omkörningar - till en ren pina....). Men jag ser detta som en bruksbil för vardagsbruk, och till det funkar den fint. Skulle gärna komplettera med en M3:a (hade en M3 E46 tidigare) för nöjeskörningen...... Åk/-köromforten är dock helt fantastisk så där håller jag inte alls med Villurski. Ett enormt steg uppåt jämfört med E61. Och då menar jag över hela linjen; mycket lägre ljudnivå (motor, vindbrus, ljud från hjulupphängningar etc.), mycket bättre (läs mjukare/komfortablare) fjädring/dämpning. Lite 7-seriekänsla faktiskt. Och ska man försöka utläsa någon slags konsensus från alla de tidningstester som gjorts så är det väl just att komforten lyfts upp (till viss del på bekostnad av körglädjen - F10/F11 är mer 7-serie än 3-serie om man säger så). |
|
| BMW har rengörningsmedel för skinnet som fungerar kanon, har haft cremeskinn i mina senaste bilar och de blir helt rent. Åker man i jeans brukar skinnet bli blåaktigt men inga problem att få rent. | |
Villurski |
I ärlighetens namn så ska jag väl tillägga att den adaptiva stötdämpningen alltid stod i sport, att vi alltid satt fyra vuxna i bilen och att bilen hade 19" RFT-hjul. I den konfigurationen var den ingen hit. Dock visste vi att den delade stora delar av konstruktionen med 7-serien varför vi alla blev lite snopna. Sen rimmade det ju dåligt att ha en demobil som kostade 800' och som hade minsta bensinaren (jobbar ju på leasingbolag och dieseln fanns inte att tillgå då). Och utrustningen vägde väl hundra kilo extra... Jag ska inte jämföra äpplen med päron, så en provkörning av F11 med M-paket står på att göra listan under pappaledigheten. Hoppas bara att jag inte upptäcker att jag måste byta bara, det blir så dyrt. |
Villurski |
I fråga om skinnet så har ju jag ljust dakota skinn i mitten av stolarna (Stockholm Open, vet inte färgens namn) och tre barn. Har inte upplevt något problem alls med att få dem rena med BMW's produkter. Det är väl samma stolar och Dakotaskinn i de nya? Och jag ska även köra 520D med automat, har endast testat den manuella och det var ett evinnerligt vevande i rusningstrafiken, jag har ju manuell i min 525D/E61 men där funkar det helt ok. |
| Var grymt skönt att slippa den manuella lådan jag hade i min förra 520dT. Som du säger är det ett j-la spettande fram och tillbaka när man har ett effektivt effektregister som är sisådär 1.000 varv brett. Och den 4-cylindriga motorn i E61 gillade inte alls att komma under 1.500 varv, då vibrerade det och lät illa. Det upplever jag inte alls i F11. En del får väl tillskrivas automatlådan, men jag tycker också att motorn är klart lenare och finare (de dynasmiska motorupphängningarna gör väl sitt till också). | |
| Min F11 520d med sportautomat i normalläget drar sig ibland fram på 1200-1300 varv utan att växla ner. Då kan bilen kännas lite orkeslös men det låter inte illa och det skakar inte. Första 10 dagarna som jag hade bilen så gick den aldrig ner så lågt i varv och då drog den bättre. Jag tror att den adaptiva växellådan har anpassat sig. Ska testa att reseta den för att se om den kommer tillbaks till läget den hade från början för det gillade jag bättre. | |
|
Gorban: Jag tycker den vanliga lådan drar ner varven väl mycket ibland. Det rister och låter lite runt 70 där den ligger kvar på 8:an. Det känns som att 525D passar bättre med automatlåda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.