AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.022

Vad har de gjort med nya 5-serien?

Sida 2 av 4
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag tycker också att E60/E61 är en så jäkla fin bil. Känns som den blir snyggare för varje dag. Tycker jag hittar nya snygga vinklar varje dag på den. En design som man inte tröttnar på. Tycker även den är snygg inuti, lite retro stuk på panelen med vridknapparna.
Nya femman med M-sportpaket är ljusår snyggare än E6x. Gillar den skarpt och jag tycker verkligen BMW har gått rätt väg utseendemässigt.
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Håller med StefanL tidigare i tråden - nytt är snyggt! :-) Är väldigt sällan som en äldre modell av en bil är snyggare än den senaste versionen, oavsett märke. Utvecklingen går ju framåt.

Jag gillar verkligen min E60 skarpt och det är en toppen-bil, men bra kan bli bättre och F10 slår den på alla punkter tycker jag - maffigare front, tuffa veck på huven, mer distinkt veck längs sidan, snyggare akter med läckrare LED-stavar. Det stora lyftet är inredningen, känns mycket modernare och mer "tight", den mjukare övergången mellan mittkonsoll och instrumentpanel, bättre vil-ställning för armarna, snyggare reglage och större skärm m.m. Den går tystare och den 8-stegade lådan växlar smidigare än den 6-stegade i E6X.

Hur F1X är i kvalitet efter ett antal år och mil återstår väl att se, men det troliga är väl att den är bättre än sin föregångare. Bara hoppas att den håller vad den lovar - en bil för över 600' ska ta mig sjutton vara så gott som problemfri.

Provkörde föresten en F11 530d igår, leendet sitter kvar än :-)

fredde 7
Nytt må va snyggt det håller jag med om...men det är klasskillnad på dessa nya och BMW,s riktiga modeller...
3.0csl
M3 E30
M5 E28
M535M
635csi
850csi
Z3 Mcoupe
Z8
M1

När ska BMW skriva bilhistoria nästa gång?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nya femman är bra mycket snyggare än förra, nu finns det ju lite bmw-känsla i linjerna igen! Man får lite E38 känsla på nått vis.

//Magnus

an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Hehe....blandade känslor här ser jag =). Tycker nya 5:an är en jättesucce faktiskt, tyvärr inte lika vass som min e39:a som jag aldrig kommer sälja. E61/60 ser riktigt bra ut med M-paket men det märks att designern som gjorde E61:an fått kicken nu =)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
E60 var en behövlig modernisering av BMW:s design. Den skapade även väldigt mycket åsikter. Precis som E21 gjorde när den presenterades 1975.

F10:an känns som lite mer konservativ men inredningen är klockren. Ett klart lyft mot E60, både avseende design och kvalitetskänsla.

När e60 kom fick jag omgående ett köpsug som inte har infunnit sig för F10 eftersom den inte lyfter designen till nya nivåer.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
18
najseT
520d M -08
523i -99
Kul med olika smak.. Vem tycker rätt?

Jag är också gammal nog att minnas BMW´s Konservativa designspråk där inte mycket i linjerna fick förändras får då blev de Tyska entusiasterna alldeles tårögda...

Jag gillade verkligen också den strama elegansen som Bayrarna skapade. E38 håller än idag anser jag och man vänder sig nästan fortfarande ödmjukt och båckar vackert när den kommer förbi..

När E60/61 kom hade jag mycket svårt att ta till mig linjerna. Men som andra skrivit här så har designen vuxit i mitt sett att se. Den har en kaxighet som är grym. Jag har nog helt vänt, och kan säga att en E60 med M pkt är otoligt snygg/frack.
F10 tar ju upp de mera traditionella linjerna och ansluter sig till nuvarande 3-serie. Vacker och mycket linjeskön. Den blir gymt läcker med M pkt. Dock kan jag ändå tycka att den inte sticker ut direkt.. En gråmetallik F10 seglar lätt förbi utan höjda ögonbryn. (Gäller f.ö. även grå E60 utan M)

Men mycket beror på vilken färg man väljer. Oavsett om man tycker om det eller ej så kommer linjerna fram på ett annat sätt med en ljus färg. Svart är också grymt när bilen är ren. Grått är grått..
Vitt på BMW är enl. mig bara helt rätt.! Men endast med M pkt. !!!
Utan M pkt skall det vara svart..

Efterlyser en härlig "Ferrariröd" kulör som val vilket knappt funnits på en BMW (Utom någon specialbest.) Den röda som finns är i mitt tycke aldeles för dov i tonen.
Kunde helt klart tänka mig en E60 M-sprt i Kawagrönt (Opel Signalgrün) FRÄCKT! Givetvis med gröna fälgar.. ...eller vita !

Ok. Någon som satte i halsen ??
Ja nu satte åtminstone jag i halsen :-)

Nej men Imolaröd F10/F11 skulle vara kul att se. Försökte beställa en i augusti men det gick inte :( Får nöja mig med Alpinvit som är kanon i sig. Intressant att ta del av alla inlägg här verkligen. Kul att läsa att det finns (BMW) bilar för alla smaker - med eller utan M-paket.

/Anders
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Håller med om att Imolaröd vore snyggt på F10 med M-pkt! Och kanske ytterligare någon solid färg, kanske nån ljus krämig gul nyans tex :). Men tillverkarna vill nog inte ge alltför många möjligheter att gå miste om det lönsamma (läs: hutlösa) metallictillägget på 11,5 tkr.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Tycker själv att E60/61 är bland det fulaste som Bmw tillverkats.

Men F10/11 ser ut som en Bmw ska göra, men bara man fick till det med vecken på motorhuven bara så skulle bilen så finare ut och inte så framtung heller.

Men det är enl mitt tycke.

Jag tycker F10/11 är misslyckad designmässigt, speciellt fronten som ser väldigt klumpig och påklistrad ut. M-paketet hjälper, men inte tilllräckligt för att väcka habegär för min del. Synd, nu när man har sparat ihop pengar till ny bil, men det är väl ett s.k I-landsproblem....;-)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Har varit och provkört en f10 520d och blev riktigt besviken..
bland annat så skakar ratten som en vibrator på tomgången,funktionen med att ladda generatorn vid motorbromsning var som om man pumpade lätt på bromsen?
den kändes stötig,kupefläkten ändrade varv hela tiden och hade lågfrekvent sus som påminde om tinitus..

Den 8 växlade lådan växlade som besatt och gjorde att man blev nästan irriterad
kupen var långt ifrån luftig,klaustrofobi?..man kan knappt röra sig..
bilen känns klumpig och långt ifrån den körglädje som man varit van vid..

Sen provkörde jag nya volvo V70..Konstigt nog så gillade jag verkligen den bilen..
väljer V70:n alla dar i veckan,var mäkta imponerad en VOLVO????
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Konstigt, min e61 525d hade mer vibrationer i ratten än min f11 520d som inte har några över huvud taget på tomgång. Är nöjd med automatlådan också. Min sportautomat drar fint på låga varv och håller inte på att växla hela tiden.

Däremot tycker jag att ACC:n låter en hel del. Kanske för att det är kallt ute nu?
Volvo v70 bättre än f10?
Har kört V70II i 3500 mil, finns inget som är bättre i volvon.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Dogge > Grattis! Du sparade just 150k vid ett eventuellt nybilsköp.
Dogge > testa gärna Skoda Superb. Med lite tur tycker du den bilen är ännu skarpare, då sparar du ännu mer pengar vid nästa nybilsköp. Är ju ingen hemlighet att det här med aktivt bilintresse (och synnerligen smak för BMW eller något av de andra 2 tyska premiummärkena) inte är någon direkt ekonomisk hit. Den som inte uppskattar det illa extra som tyskarna erbjuder ska naturligtvis inte lägga pengarna på det. Själv kommer jag dock aldrig jämföra märkena på samma dag. Det får räcka med att jag har icke-BMW som andrabil (Ford - i sanning en riktig pappkartong....)....
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Men pojkar..

Du får säga vad du vill om min kärring eller mitt hus,men säger du nå´t om min jakthund så slår jag ihjäl dig??.

jag har inte pratat om skoder eller nå´t annat utan bara konstaterad att en bil från 2011 skall INTE ha en ratt som vibrerar som på en chopper
inte heller ska den ha en fläkt som låter så illa att man till slut inte hör något annat,att bilen nu råkar vara en bmw är ju bara ett faktum.
jag hart haft och äger fler bmw än dom flesta som satt sin fot på autopower
men bara för det så anser jag inte att man svär i kyrkan om man kritiserar en bil..ja just det EN BIL...ta ett glas Oboy om lugna ner er..=).
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag för min del är helt lugn, och jag jag tycker det är enbart positivt om du tycker att en V70 ger bättre känsla än en F10. För din skull. Jag nästan önskar att jag var av samma åsikt, hade sparat mycket pengar och långa konfigurationssesioner :)
Skål!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Synd att du har fått testa ett exemplar av 520dA som har dessa fel.
Men jag och flera andra som har provkört och äger denna modell har en helt annan uppfattning.
Där uppfattningen snarare är att det inte finns en bättre fyrcylindrig disel eller automat på marknaden.
Motorn är väldigt vibrationsfri och tyst.
Att det finns 8 växlar gör självklart att flera växlar läggs i !
Men detta gör gott för prestanda och förbrukning och som tidigare nänts så välj sport så slipper du ditt problem
Ut och testa ett annat ex.
Om detta inte hjälper så undrar jag vad som hjälper!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.