|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hämtade ut min nya BMW 318d touring i måndags. Visade upp den på jobbet och diskusionerna om motorstorlek och effekt mm, startade. "Har den turbo? Alla dieslar har väl turbo idag?" m.fl. Jag har googlat, letat lite i katalog och här i forumet men inte hittat några svar på det. Har min 318d turbo? (Ursäkta min okunskap i frågan, men jag blev ställd av att "alla" på jobbet påstod att den måste ha det...) | |
| den och alla andra bmw:s dieselmotorer har turbo. rätta mig om jag har fel. | |
|
Den har turbo. Jag blev själv förvånad när jag lånade hem en sådan... kändes iof direkt när man började köra. Förvånadsvärt bra tryck i den för ynka 143hk :P Får min om ca 4-5 v! |
|
|
Det är enbart 324d 4-d E30 och 524d E28 som saknar turbo bland BMWdieslar. alltså i december minst 20år gamla. Stephan |
|
|
Alla dagens dieslar har turbo idag, utan den så går dieseln som en kratta "Riktiga män kör diesel" |
|
| härligt att bli rättad och ha fel. då lär man sig något. men visst fanns det 324td e30 också? | |
|
Ja, 324td fanns även om BMW till en början tyckte att "En sådan kraftfull diesel inte behövdes i en 3 serie" när 524td introducerades. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Vet att VW-gruppen har modernare småbilar med dieslar utan turbo, tror de heter SDi? Köp ingen sådan... |
|
|
Tack för svar! Nu vet jag! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.