AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.686

uppge fel körstrecka vid nytecknad av bilförsäkring

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
hej på er,

jag undrar en sak om försäkringar...om man vill teckna en ny försäkring och ni vet där man skall uppge körstecka per år...det blir biligare ju mindre man kör eller skriver där...men jag undrar om nu skriver det lägsta...upp till 1000 mil t.ex och det händer nånting och de upptäcker att man kört sista året mer än 1000 mil kanske 1400, 16000 mil...vad händer då? Kan man bli nekad ersättningen? Hur kolar de hur mycket man har kört, jag mins inte om man uppger nuvarande sträcka när jag tecknar en ny försäkring...
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
På If och BMW Org. Försäkringar får man betala en extra självrisk om det visar sig att man kört mer. Kommer inte ihåg hur mycket. Enkelt att kolla med besikningspapper, servicedokument och reparationskvitton (om det är utfört på aukt. BMW-verkstad)

Mitt tips är att du ringer ditt bolag och kollar vad som gäller.

Mvh Tomas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Skillnaden mellan 0-1000mil och 1001-1500mil brukar vara ytterst liten i kostnad, tror det rörde sig om en hundralapp i skillnad per år...

___
//Ulf
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
750 kr/år i skilnad på bmw original så det kanske gör inte så mycket ändå...
10150 :- bil 520-år 2004... fick jag för hel...det är väl ett ok pris eller...har inte haft bmw original innan så hoppas att de är bra..kan tänka mig att många här har de...förr så var Vesta billigast fick betala ca.7000:- för hel/år men sen moderna tog över fick jag en räkning på nästan det dubbla 13500:-...å så tänkte jag nehej...nu byter jag...

kan man byta tror ni till hel/halv lite som man vill under tiden eller är de jobbiga med sånt?
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
ni får gärna komma med tips på biligare bolag...
adde_tz: Det går inte att säga vad som är billigast eftersom premien bestäms utav individuella bedömningar. Det som är billigt för någon kan vara dyrt för en annan, osv. Du får ringa runt och begära in offerter...
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
www.compricer.se och välj Jämför bilförsäkring.
Lite off topic, men om man försäkrat för 1500 mil tror ni man får tillbaka pengar om man påvisar att man bara kört 999mil?

Min gissning är NEJ.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo, det får man. Jag har ofta 1001-1500 mil på mina och vissa år så kommer jag inte upp i 1000 och anmäler det och får några kronor tillbaka.

___
//Ulf
Programmer: Där ser man! Det trodde jag faktiskt inte, tack för infon.
Något som många bolag tillämpar är att om du kör 2000mil och försäkrat för 1000mil så betalas bara 50% av ersättningen ut.

Det är noga det där med körsträckan...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om man är medlem i Länk så lämnar Länk 10% i rabatt på hela försäkringen. Länk
Mvh
Asken
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Daniel_73: Exempel på det..? Att det blir förhöjd självrisk kan man förstå. Men säg att man totalkvaddar en bil värd 500´ och bara får ut 250´i ersättning för att du uppgett fel körstäcka. Det låter inte rimligt...

MVH Christofer
Ko
16
Korny
520D Touring -07
Cristofer: Varför inte?
Inte för jag heller tycker de är rimligt, men försäkringsbolagen gör ju vad dom kan för att hålla ner premien vi ska betala och ju mindre ersättning dom betalar ut vid en skada så... ja, du fattar tror jag... :)
Sen får man inte glömma att ett försäkringsärende är som en bilaffär - de SKA förhandlas om pris/ersättning.
Hur många sätter sig hos en bilhandlare och godtar första budet han ger?

Jag brukar sikta lågt när jag anger körsträcka MEN när jag ser att jag kommer köra längre än jag angett så kontaktar jag försäkringsbolaget och ber att få ändrad körsträcka.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Korny:

Just därför efterfrågar jag fall där försäkringsbolagen bara betalat ut halva ersättningen. Självklart skall man inte uppge fel körsträcka, men jag misstänker att Daniel_73:s påstående är helt taget ur luften.
Det lär inte vara ovanligt att vanliga hederliga Svenssons oavsiktligt råkar köra något längre än vad de uppgivit. På en Europasemester rullar t.ex. milen fort.

Vad jag kan läsa mig till i flera bolags villkor är att man uttalat (i villkoren) tillämpar sig av 10% ersättningsnedsättning om körsträckan överstigit det man angav. Från 10 till 50 procent är det avsevärd skillnad, därför vore det intressent med exempel från verkligheten.

MVH Christofer
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
När du tecknar försäkringen första gången kan du ju alltid ange ett något högre miltal när försäkringen startar, så har du det till gott i slutet av första året.
Skämt åsido, du kan börja med en låg körsträcka och höja efterhand om du ser att du kommer upp in högre körsträckeklass.
Originalförsäkring brukar inte vara så petiga med några mil över, men vid en skada så kan du räkna med avdrag på ersättningen.
Det bästa är att du kollar personligen med ditt försäkringsbolag. De är skyldiga att berätta vad som gäller så att kunden kan besluta sig.
Länsförsäkringar sätter ner ersättningen med 10% om man har uppgett fel körsträcka. Kan bli kostsamt vid en dyr skada om man fuskar alltså.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Har haft försäkrings frågor/skador 2 gånger.
Inte ens en fråga om körsträcka eller liknande.
Dom kollade skadan och ersatte/fixade det bara.
Craile: En seriös ackrediterad verkstad dokumenterar ALLTID miltalet på bilen när bilen repareras. Eftersom verkstaden sköter sedan all kommunikation med F-bolaget, troligen var det därför som du aldrig blev frågad om körsträckan. Men tro mig, föreligger det oklarheter lär du bli kontaktad :-)

Har haft ett antal F-ärenden tidigare och det är alltid bäst att ha ryggen fri när man skall ha med dem att göra.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Har du kört mer än det som angetts kan du få avdrag på ev ersättning. Om du är osäker och tycker att det är för mycket pengar att välja den högre, välj den mindre och ändra när du ser att du kommer att köra mer än så. Dock ändrar försäkringsbolaget det då retroaktivt och du får betala för den längre körsträckan från början.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.