|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ute efter en 135ia med tygsäten och det är inte många exemplar i sverige på begagnatmarknaden direkt så jag har börjat fundera på import (via firma tror jag). Jag har hört av en kompis att det kan vara problem att serva bilen i Sverige och att hitta rätt reservdelar. Stämmer detta? Att firmor kan bli "sura" om man kommer med en importerad bil och ska serva och ev. reparera den? Sedan är väl vissa försäkringsbolag inte villiga att försäkra importerade bilar? Läste på guiden här att Folksam dom inte skiljer på äpplen och äpplen så hos dom går det bra antar jag. Finns det andra "nersidor" med import? Utom den uppenbara att man kommer förlora rent ekonomiskt ev. när man säljer vidare den (kollat på autoscout24.de och priserna på 135or ligger som i Sverige)? | |
| Inga problem med service/reservdelar för importbilar. | |
|
För 15 år sedan när jag hade min första import (Golf VR6) så var det ofta lite gnissel och kommentarer från VW-verkstaden men idag har verkstäderna förstått att dom lever gott på alla importbilar och tar emot dig med öppna armar när du vill göra nyckelkoll och ställa på det automatiska halvljuset... Med några få undantag så tar alla försäkringsbolag importbilar , vissa håller samma premier medan andra vill ha lite mer. Som du säger så värderas en importerad bil lägre än en sv-såld men sen är ju utbudet av vissa modeller som sv-sålda väldigt begränsat vilket också påverkar. ___ //Ulf |
|
|
Har alltid fått erbjudande från BMW om rabatterade priser Oavsett om jag haft importerad bil eller ej Det är bara att handla Det enda som skiljer är att inte alla firmor tar in import bilar vid byte Lycka till ' Ha deT |
|
|
Vet någon vilka bolag som har samma premier för importer som för sv-sålda? (jag har IF och jag vill minnas att de tar +10% för importer) |
|
| Du missar den treåriga vagnskadegarantin och fria servicen. Vissa försäkringsbolag har fortfarande begränsningar i maskinskadeförsäkringen (ej Folksam). Annars är det inga problem. | |
| Hade en importerad 335i, fick garantireparationer utförda ändå. Inga problem med service och fick även saker fixade på maskinskadeförsäkringen (IF). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.