|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag skulle behöva lite snabb hjälp med frågan i rubriken. Passar fälgar som har suttit på en E65 till min BMW E61:a -04? Jag har kollat på Specialfälgar.se ang måtten på fälgarna och får fram följande info: E65: Bultcirkel: 5-120 Bult/mutter dim: 14x1,50B Inpressning (ET) 24 Axeldiameter: 72,5 E61: Bultcirkel: 5-120 Bult/mutter dim: 12x1,50B Inpressning (ET) 20 Axeldiameter: 72,5 Det är alltså ET:n som skiljer 4mm, är detta något man behöver bry sig om? Är dessa 4mm märkbart? Bult/mutter storleken skiljer sig också. Någon som vet vad som menas med detta? Tacksam för snabbt svar! Många tack & Mvh Kristoffer | |
|
Ingen som har ett snabbt svar? Vad jag förstår efter lite läsande så ska 4mm inte vara så farligt. Den kommer alltså att sitta 4mm längre ut men det är väl ingen fara? Det finns väl lite spelrum på en E61? Bulten är jag dock fortfarande lite konfundersam över? Är det längden på bulten som det menas: E65: Bult/mutter dim: 14x1,50B E61: Bult/mutter dim: 12x1,50B Mvh Kristoffer |
|
|
Skulle tro att det finns tillräckligt spelrum för 4mm.. Hade själv en uppsättning från en e63 19" med 6mm mindre (14) ET fram och 2mm mindre (18)ET bak på min e61. Fanns det spelrum inåt så borde det finnas utåt också. Nä det är inte längden som avses det är diametern.. |
|
|
Tack för svaret! Men om det är diametern, hur gör jag då med bultarna? Vilka ska jag använda till min E61? Är det så att E65:ans bultar inte passar, kan jag använda bultar avseda för E61 utan att det skapar problem så som glapp? Mvh Kristoffer |
|
|
Förutsatt att infon stämmer har din E61 M12 gänga och E65 M14. Dvs bultarna till E65 är tjockare vilket gör att bulthålen i fälgarna är större. Själva konan (anläggningsytan) på M14 bultarna har en större omkrets än M12. Du kan inte använda M14 bultar till en bil som har M12 och tvärtom. |
|
| Om konan på m12 bulten är tillräckligt lång så borde det gå. Konan på m12 borde klara av att hålet ökas med 2mm. | |
|
Bara det inte blir glapp eller nåt. Anledning till att jag frågar allt detta är att jag har hittat ett par M5 replicor som har suttit på en E65. Vet i fasen om jag vågar köpa.... vill inte ha några problem. |
|
|
Teoretiskt sett så kommer de funka - anläggningsytan på bultfasen blir något mindre men jag hade lätt köpt fälgarna om priset och skicket är rätt. Lycka till :) |
|
|
Jo priset är helt rätt så det blir nog så ändå :) Inte lätt att hitta dessa fälgar på svenska marknaden. Jag hade helst velat köpa nya replicor men hittar inget bra ställe här i Sverige :(. Mvh Kristoffer |
|
| Tycker du det är värt att chansa får du väl göra det. =) | |
| Ska kolla på dom imorgon. Det är en uppsättning 166M hjul. Tycker dom är så jäkla snygga :) | |
|
Såg att navet är desamma på E65 och E61 så då borde det fungera med E61 bultar, konnan kommer antagligen att hålla fast hjulet lika bra. 2mm skillnad ska funka. Det skulle nog dock bli värre om det var tvärtom, då är kanske fälghålen mindre och bultarna till en E65 skulle inte passa. Eller hålen i fälgen är kanske lika stora oavsett och skillnaden är på bulthålen som sitter på bilens nav? //Kristoffer |
|
|
Så då var fälgarna mina! Så jäkla grymma.... Fick ge 6000 SEK för en uppsättning M166 som rullat 800 mil så det får väl räknas som bra pris. Sitter 245/50-18 däck på som jag ska kränga av och sälja(Friktions däck). Om dom nu mot förmodan inte skulle passa på min E61 så får jag väl sälja dom, tror inte jag kommer att gå i förlust. /Kristoffer |
|
|
Satte på fälgarna igår och bilen går inte bra. Har satt på helt nya Nokian Zg2 däck. Vad som händer när man kommer upp i hastighet över 80 km/h så börjar bilen vibrera ordentligt. Kan detta betende orsakas av fel et på fälgen eller kan det vara så att dom glömt balansera hjulen? Bilen gick helt felfritt innan.... Vad tror ni? Mycket tacksam för svar. Mvh Kristoffer |
|
|
Har fälgen du köpte ET24 eller kollade du bara generellt vad E65 ska ha? Tror spontant inte att desssa M5-kopior är specifikt framtagna för E65 utan ska nog passa fler modeller. Du skriver att ET24 hamnar 4 mm längre ut men det är tvärtom 4 mm längre in i hjulhuset. Men det förutsätter ju att de fälgar du jämför är lika breda. Tror dock inte att 4 mm skillnad på ET skulle göra att bilen vibrerar som du bekskriver. Mät navhålet att det verkligen är 72,6. Många fälgar har större för att även passa E39 och då krävs det centreringsringar. Annars är väl det troligaste problemet att balanseringen inte är korrekt alternativt att någon fälg inte är helt rund. ___ //Ulf |
|
|
Det är som du säger fälgen sitter 4 mm längre in men det verkar funka bra. Satte på hjulen på verkstad så dom kollade verkligen att dom satt ordentlig dvs inget glapp eller dylikt. Ska åka in och kolla dom nu. Jag misstänker att dom slarvat med balanseringen av hjulen. Kan lufttrycket spela in här? När jag fick bilen så körde jag inom en mack och kollade trycket och då låg det på 2,5 bar vilket är rätt lågt eller? Jag fyllde på till 3,0, räcker det eller ska det i mer? Mvh Kristoffer |
|
|
Det är som du säger fälgen sitter 4 mm längre in men det verkar funka bra. Satte på hjulen på verkstad så dom kollade verkligen att dom satt ordentlig dvs inget glapp eller dylikt. Ska åka in och kolla dom nu. Jag misstänker att dom slarvat med balanseringen av hjulen. Kan lufttrycket spela in här? När jag fick bilen så körde jag inom en mack och kollade trycket och då låg det på 2,5 bar vilket är rätt lågt eller? Jag fyllde på till 3,0, räcker det eller ska det i mer? Mvh Kristoffer |
|
|
Kring 3 är väl bra. Har du bredare bak så kan du lägga 0.2 högre där. ___ //Ulf |
|
|
Har du verkligen checkat navdiametern verkligen är d=72.6 som Ulf nämner tidigare. Fälgen centrerar på navet och har du fel där så för du skakningar som du beskriver. Viss biltillverkare har styrning bara på konan till bultarna och därför kanske inte din däcksfirma tänkte på det. Men för BMW krävs centrering på navet för att få bra balans. |
|
|
Har nu varit inne hos en annan firma som ligger lite närmare där jag bor. Dom tog av hjulen och balansera och kollade om fälgarna var skeva men det var dom inte. Enligt dom så satt fälgarna spot on så där verkar inte problemet ligga. Man märker väl direkt om nav diameteren är större än 72,6 för då glappar väl fälgen på nav axeln, eller? Iallafall så försvann inte vibrationerna efter detta heller så kan det vara däcken som är problemet. Dom sa att det kan behöva några mil ibland för att köra in däcken. Kan det stämma? Om vibrationerna inte är borta till måndag så kör jag in där jag köpt däcken så får dom testa bilen samt kolla däcken. Uppskattar verkligen alla snabba svar! Jättehyggligt :) |
|
| Jag fick precis samma problem när jag lade på sommardäcken,efter besök på en annan firma som satte dit centreringsringar går bilen perfekt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.