AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.005

Fråga angående köpeshandling från handlare i Tyskland

Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Hej!

Handlaren jag ska köpa en bil av skickade över en kopia på kvittot som han har förberett. På kvittot har han med följande och jag behöver er hjälp för att förstå vad han menar:

zum Preis von XX.000.00E

( ) 19% Mehrwertsteuer

(X) für Vorsteuerberechtigte ist keine Umsatzsteuerausweis möglich nach
§ 25a UStG

0.00E

Rechnungsbetrag XX.000.00E

Menar han att jag inte ska betala tysk moms på bilen? För det ska jag väl göra? Känner mig förvirrad...
Ox
121
Oxigen
För att svara på mig själv... Utdrag ur importguiden:
"Betala alltid tysk moms på bilen, om den inte är en §25-bil (utan moms, från privatperson). "

Alltså behöver jag väl inte oroa mig över om jag behöver betala moms eller ej... Eller hur? :)
Du skall som privatperson alltid betala tysk moms på en importerad bil. Den måste dock vara minst sex månader gammal och ha gått minst 600 mil, för att anses som begagnad. Annars får du betala svensk moms. Om du inte betalar tysk moms så måste du betala svensk moms, vilket gör bilen 6% dyrare.

/Anders
Ox
121
Oxigen
Utdrag ur importguiden:
"Köper du bilen privat, eller om någon privatperson tidigare ägt bilen, är den en så kallad § (paragraf) 25-bil. Då finns, liksom i Sverige, ingen moms att betala."
Ja innebörden är att du inte har någon avdragsgill moms på bilen om du ex. vis är en firma som köper bilen. Jämför samma i Sverige.

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Tillägg: det är bara företag som är registrerade som bilhandlare/importör som får dra av momsen - således kan man inte importera med vilket företag som helst och dra momsen.
Ox
121
Oxigen
Kontentan - alltså har jag inget att oroa mig för? Jag vill inte gärna åka på att behöva betala svensk moms när jag väl fått hem den.
Ox
121
Oxigen
"für Vorsteuerberechtigte ist keine Umsatzsteuerausweis möglich nach"

betyder ju att det inte är möjligt att dra bort skatten.
Nej inget du behöver oroa dig för när du köper av en privatperson.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.