|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det tar ett bra tag för rosten att gå igenom, åtminstone "mitt på" plåten, kör du vidare. För övrigt hävdar jag att BMW har mycket sämre rostskydd än tex SAAB. Det är ett helt klart BMW-relaterat problem. Att Mercedes också är dåliga innebär ju inte att BMW sak nöja sig med att bygga bilar som är "lika dåliga" som Mercedes. Jag har inte sett någon Volvo eller SAAB av samma årsmodell med samma rostproblem som min (och andras) E39:or. |
|
|
Om du ändå har innerskärmen borta så är det väl lika bra att ta bort den begynnande rost som finns och kladda på lite rostskydd? Om det bara är ytrost så är det ju snabbt gjort, det som tar mest tid är väl att få bort innerskärmen. Och för att återgå till trådskaparens ursprungliga fråga, vågar man köpa en e39 som gått 20000 mil och inte har nån allvarligare rostskador? Skulle säga klart ja till det, i alla fall ur rosthänseende. Har den klarat sig så länge så ska det nog mycket till för att den helt plötsligt ska få för sig att börja rosta... |
|
|
SAAB 9-5 rostar fint. dörrarna är dåligt rostskyddade (enligt ViBilägare) och bagageluckan gnällde ägare om när deras bilar var 3-4år gamla. Så SAAB är på samma nivå. Volvo ska det vara svensktillverkat för att det ska vara bra. S40/V50 är medelmåttig och föregångaren ett stort skämt. Stephan |
|
|
Stephan735: att 9-5:orna rostar fint är en överdrift skulle jag vilja hävda. Modellen håller betydligt högre nivå än e39. Har själv haft två 9-5:or (2 år sedan)av årsm 98 och 01 och där fanns ingen rost alls. Jämför man de e39:or med de 9-5:or man ser så är det betydligt mer rost på e39:orna. Där rosten har fått fäste på äldre 9-5:or är oftast på tanklocket, krypande på bakskärmen i skarven mellan kofångare och plåten samt bagageluckornas nederkant, men då i stortsett endast kombibilarna. Oftast är detta pga dålig skötsel och bilar med minst 10 år på nacken.Dessa problem är inte i närheten av bmw:s som drabbats av rost på samma områden dessutom i dörrar, vindruteram, skärmkanter och motorhuvar, och i betydligt högre utsträckning. Hasso: Säkerligen var det en V70 av generation 1 (1997-2000) ni hade på jobbet men att den skulle rosta i dörrarna så tidigt måste nästan berott på en dåligt lagad skada, annars fäster inte rosten så snabbt på den modellen. Som jämförelse kan jag nämna min S70 (1999) jag hade innan jag skaffade min e39:a, den hade rullat 38000 mil när jag la ett skambud på den (var då 9 år gammal) och hade körts av en och samma ägare och tvättats mestadels i automattvätt och skötts därefter men där fanns inte en enda rostfläck! Har haft ett antal 850 genom åren och även där är det mest bara bagageluckor som rostar pga att ventilationshålen i botten täpps igen och kondens samlas och rost uppstår (gäller främst de första årgångarna) förutsatt att bilarna skötts. Volvo S80 och V70N har jag då inte sett någon rost på än, väldigt smart byggda ur rostsynpunkt och fick betyg 5 av 5 av Vib. Även Audis modeller från mitten av 90-talet och framåt har ett bra rostskydd med få missar och har en betydligt högre nivå än Bmw, men visst finns det exemplar som rostar, många ggr kan det nog vara dåligt lagade skador som börjar rosta. Tyvärr måste jag säga, innan jag köpte min e39:a så läste man mycket om alla de problem ägare haft men jag trodde ändå inte att det skulle vara så undermåligt rostskydd som det faktiskt är. Jag letade länge innan jag hittade min e39:a som jag faktiskt tycker klarat sig hyffsat bra. Kanske klarar sig tidiga exemplar bättre än senare (facelift och framåt) eller så har man mer överseende med de äldre bilarna och därmed inte hör deras klagomål så ofta. För att komma tillbaka till grundfrågan: har du hittat en nästan 10 år gammal e39:a som är rostfri och i övrigt bra skick så köp den. Modellen besitter så många bra egenskaper att köp rekommenderas starkt ändå, trots att du snart säkerligen lär hitta små rostfläckar på den. |
|
|
Vilka Bmw modeller har bäst rostskydd ? Då menar jag inte dom nya. |
|
|
dom är lika kassa allihop, e28-e46 dom går i snitt 5-6år sen börjar det jäsa.. min e39:a fick alla dörrarna samt bakluckan bytt när bilen var 4 år gammal! och då är merparten av bmw-ägarna rätt noga med sina bilar. som sagt trist på en annars mycket trevlig bil,nästa bil blir nog en v70,finns ju roligare sysslor än att slipa rost på fritiden på sin ändock rätt dyra bruksbil. |
|
|
Håller med Acer84, tvingas sedan några dagar åka runt i en V70-97:a som rullat sina 24K mil, men ingen rost. Nada! Den levde sina första år i Märsta, för att sedan flytta upp till Kiruna i 10 år, säkert en del av förklaringen... Nu är den tillbaka igen och kommer säkert att rosta tack vare saltlaken på E4:an... SAAB rostar präktigt, Däremot var det inte mycket rost alls på min 328:a.. |
|
|
Ni som säger att e39 är helt värdelös när det gäller rost,varför skaffar ni er en sån modell när ni "vet" att det kommer rosta inom en snar framtid? Av det jag kommer ihåg så har jag aldrig sett en riktigt rostig e39. Visst har man sett lite tråkig rost på vissa här å där,men inga värre saker. Ingen som har några bilder på någon/några som ni anser är väldigt rostiga? |
|
| Haas: som jag nämnde ovan så besitter e39:e så många andra bra kvaliteer som gör ett köp väl motiverat, trots rost problem. Sen var det så iallafall för min del att när jag letade efter e39:a så kollade man på många exemplar men ratade en hel del just pga rost problem, det finns alltså de som är bättre och dem som är i sämre skick. Mitt råd är alltså att köpa en som har drabbats så lite som möjligt av rost, ta väl hand om den och njut av dess i övrigt fantastiska egenskaper! | |
|
Kan bara instämma med vad acer84 säger, jag letade länge efter en fin e39 och tittade runt på många bilar. Jag kan bara konstatera att jag blev förvånad över vad jag såg i form av rost på bilar jag tittade på och tog lång tid att hitta ett helt rostfritt exemplar och som dessutom hade rätt historik/utrustning/miltal i övrigt. Jag övervägde ett par gånger att ge upp letandet och fortsätta köra rostfri Alfa men gillar ju e39:an i övrigt.. Till slut dök rätt bil upp och jag känner mig helt tillfreds med köpet, gillar den skarpt men är medveten om att den kommer kräva mer i form av skötsel än Alfan för att hålls sig rostfri. Kan bara tillägga att jag innan jag började leta e39 och byta till BMW, levde i illusionen att kvaliteten på BMW skulle vara högre än på Alfan. Nu är jag mer realist och börjar väl mer tro att summan av problem på bilar nog är ganska konstant, skiftar lite karaktär mellan märken dock... Problemfritt bilägande när det gäller bilar som närmar sig 10 år i ålder är nog bara ett önsketänkande tyvärr. |
|
|
instämmer,bilen är ju superb i övrigt,med sin ypperliga komfort och körglädje, något som man inte lär få uppleva i en v70. bortsett från frusen vevhusvent. förra året så har min bil gått helt klanderfritt under dom 3år jag haft den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.