AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.707

E39 och rost, våga köpa?

Sida 1 av 2
Hej!

Är i valet o kvalet på att köpa en E39 525i Sedan 00- som snart rullat 20k mil. Den är helt rostfri nu men man har läst så mycket att dom rostar. Ska ju köra med den året runt så undrar om det kommer bli tufft att hålla rosten borta?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Det är ingen fara.

Kör på bara, det finns rost på alla bilar nästan som är 10 år gamla.

Nja, det vet jag inte om jag vill hålla med om. Som jag förstått det är tyvärr E39:an klart sämre än medelbilen på rostsidan. Det är så synd då jag gillar bilen i övrigt. Jag och rost går tyvärr inte ihop. Men det jag undrar är om det över huvudet går att hålla den borta på våra saltade vägar?
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det är nog svårt tyvärr, speciellt på västkusten, men lämna in varje år på någon behandling och underredsbehandling så går det säkert, men de lär kosta där efter också!

/ David
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
E39 rostar på grund av svagheter i rostskyddet i kombination med dålig skötsel, är den rostfri vid 20.000mil är den förmodligen bra skött och då hade jag inte tänkt mer på det.

Rostskydd är visserligen inte Bmw´s starkaste sida men varken E39 eller E46 har ett dåligt rostskydd utan rostar om de inte skötts. Om man tror det enbart gäller Bmw kan man höra med diverse Audi, VW, Saab eller Volvoägare och så vidare. Bilar som i "folkmun" har bra rostskydd men likväl har haft sina problem.

Detta är inget försvar mot Bmw´s slarv, men att efter 10år undvika ett köp för att modellen har haft lite problem med rost är lite petigt i mina ögon. Köp en Audi A8 byggd i aluminium så är du lite säkrare mot korrosion, annars är det bara att bita ihop och inse att bilägarens värsta fiende dyker upp i större eller mindre omfattning oavsett om du köper en Alfa Romeo eller en vettig Volvo. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Rosten är inte snygg men funkar bilarna mycket sämre maskinellt för att bakluckan är osnygg? För övrigt har jag haft (och har) två 9-5:or men ingen av dem har rostat, inte något, E39:an däremot...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Håller precis på med att bekämpa det bruna guldet på min baklucka. Kombibakluckan är en korkad konstruktion som bara ber om att få börja rosta. Resten av bilen känns däremot rätt smart byggd och om det fått en rejäl rostskyddsbehandling någon gång tidigt i sitt liv och bmw använt bättre tätningmassa i skarvar hade den nog varit nästan idiotsäker ur rostsynpunkt. Synd bara att det inte blev så. Tyvärr tycks dock inte bmw vara ensamma i rostträsket.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
525-00 existerar inte och rosten är nog det minsta problemet på en 20.000 milare oavsett bilmärke.
Men jag har inte sett någon E39 "utan" trösklar än ??
Men denna touareg har inga kvar.
Länk
Rostskyddet blev generellt sämre från 1995 på alla bilmärken istort sett. iom införande av vattenbaserade färger.
Min fdVolvo 740-87 27000 mil har fortfarande ingen synlig rost trots "vanskötsel" av en släkting de senaste 10 åren det tycker jag är bra rostskydd.
Länk
Dessutom så har jag sett en å annan A4 combi med rejält ruttna bakluckor.
Fd V70 firmabilen hade både rostiga skärmar och dörrar
Så E39 är inte sämre och inte bättre heller, att hitta en totalt rostfri eller inte åtgärdad är som att leta efter en nål i en höstack om man nu skulle råka hitte en höstack :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Hehe, Hasso har alltid svar på tal =). 525:an kom med M54:an. Men han har rätt (jämt) efter 1995 så är rostskyddet sämre på de flesta bilar. Vill faktiskt påstå att även om rosten kommer tidigare på BMW så blir den inte mycket värre med åren bara man tvättar och vaxar den ofta. På ställen som bakluckan och shoppingluckan målar jag med en hobbypensel hammarlack i förebyggande syfte.
Tänk på att mycket viktiga komponenter under bilen är i aluminium på e39:an som inte rostar, vilket är ett plus.
Såg en Nissan King Cab Navarra dubbelhytt-2000 med rosthål stor som en hand på pick-up delen i jämförelse med det är några bubblor i lacken ingenting. Lika mycket hade en helt ny Range Rover på senaste Stockholmsbilsalong. Det gäller att kunna skilja mellan kosmetisk rost och vad som är ett problem. E39rosten är inget "problem".

Första årsmodellen av 525i E39 är 2001.

hasso; Var V70in av första generationen? Förra jobbets V70N var när jag slutande 6år gammal och helt rostfri.

Stephan

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
525i E39 presenterades i juni/juli 2000, så det är vel korrekt att de kallades årsmodell 2001. Dom börjades leveraeras till kunderna på hösten 2000.
Det är vel en sådan som trådskaparen har tittat på.
Hade heller inte tvekat på denna bilen, då den verkar vara välvårdat.
E39 är sköna bilar, och är ju riktit prisvärda numera.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stephan735i : ja det tror jag, är inte så hemma på Volvo längre :) V70 såg ut som en 855 typ. men det år 2003 år vi pratar om som den redan var rostig. Både på skärmar och dörr.
6år ska en bil vara totalt rostfri ??, men tyvärr har ju BMW misslyckats när man fick börja byta bakluckor redan efter 2-3 år. När t.o.m min 528 sedan började komma lite små bubblor runt låset på bakluckan så är det urdåligt.
Men MB har ju inte rosat marknaden med rostfria bilar heller i samma årsmodeller är nog den bilen som varit allra sämst i rosthänseénde av prestigevagnarna om man kan uttrycka sig så.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Visst är det tråkigt med rost men finns det inte fan så mycket viktigare saker att oroa sig över när det gäller bilar?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Rosten är det som oftast blir "döden" för bilar...oavsett märke.
Därför är rosten det som är värst i slutändan anser iaf jag..

Mekanik går oftast att laga/byta, så även elektronik, men om rosten fått fäste så är det början till slutet..
OM man nu inte gett sig f-n på att tillbringa vareviga dag med svetsen och vara bästa kompis med ortens plåtslagare och lackerare och ha bra förklaringar till frun om vitsen med detta :)

Men visst finns det undantag med bilar som då "åker till skrot" med svåra elproblem eller svåra mekaniska problem(pga kostnader kontra "värde")...
Sällsynt dock.. anser jag.

Mvh Janne.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
OT, men tråden verkar ju ha börjat handla om rost och annat i största allmänhet...

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av E39 så jag kan inte uttala mig. Men med stor sannolikhet finns det rostfria exemplar i Jämtland/Härjedalen och liknande områden.
Det vore nog på sin plats att rejält omvärdera bilarna som levt sitt liv i norrlands inland (..?).
Personligen så skulle jag aldrig köpa en begagnad bil med ens en gnutta rost (åtminstone ALDRIG en BMW). Att byta motor eller transmission är min min värld en ren bagatell jämfört med att laga rost. Och på 9 av 10 rostlagade bilar så börjar ju rosten att krypa återigen redan efter ett eller några år. För mig personligen vore det otänkbart att åka i en rostig BMW.

Jag gillar E34:an och dess fantastiska kvalitet. Som ett exempel så kan jag berätta att min e34 -89 med 20 000 mil är absolut 100,0% rostfri! (Jag skulle kunna skänka bort bilen till den som kan hitta rost.)
Den är även i övrigt i mint condition, 100% felfri och t ex inredningen är absolut fläckfri.
Jag skulle gärna sälja bilen men tyvärr så får jag ju inget för den. Prismässigt jämförs den med rostiga och trasiga exemplar som är ute på Blocket och som har haft 10-20 ägare med bakvänd keps.
Då kan jag lika gärna ha den kvar i 20 år till för den pryder sin plats på garageuppfarten och det är ett rent nöje att göra ett par söndagsturer varje sommar. Den har gått i snitt 200 mil per år de senaste 10 åren...

Hur det kommer att gå med E61:an är väl ett större frågetecken. Ännu så länge finns inte ens antydan till en enda bubbla på det klassiska stället så jag håller tummarna och kollar noga varje vecka när jag handtvättar.
Men jag vågar nog inte hoppas på att den skulle kunna vara felfri och i samma skick som e34:an efter 22 år och/eller 20 000 mil...

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hade en diskussion om precis detta för ett tag sen, och det e39 har problem med när det gäller rosten så är det i kittningen/skarvar då dom tydligen rostskyddas med dessa monterade i fabrik och därför inte får ett fullt gott skydd under dessa.
Som jag förstått det så är övriga karossen bra skyddad.
Har själv inte upptäckt någon rost på min ännu, och den rullar året om.
Fast som vissa säger om e39 "har du inte hittat rost på en e39 så har du letat för dåligt"
Så ska väl låta det vara osagt om man ska lita på dessa...
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Att rostskyddet skulle vara sämre än medelbilens måste vara bullshit, finns knappt bilar från t.ex. 96-99:or idag som är helt rostfria om de körs och används normalt. BMW e39 rostar precis som alla andra bilar så är det ju bara, skulle dock inte vilja säga att de är sämre, det beror mycket på hur dem är skötta.

Rostskyddet blev klart sämre med de vattenbaserade lackerna så där är en anledning. Men det låter som folk vill få e39 att verka som någon speciell rostvagn :S, hitta någon annan bil i samma klass från samma årtal så tror jag knappast att e39:an skulle vara mycket rostigare.

Vill man slippa rost så köp audi a8, annars är det bara att inse att bilar rostar, njut av de medan de fortfarande är i bra skick sen byter man till nyare och nästa 5 serie, det är ju därför det görs nya bilar.

Hade bilar varit rostfria hade alla kört i samma bilar hela tiden, vilket enligt mig hade blivit otroligt tråkigt.

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Efter att nyligen just köpt en e39 530 -02 och varit runt och letat länge efter en helt rostfri bil innan rätt exemplar dök upp, kan jag bara konstatera att , jo, e39.or rostar och rostar mer än i alla fall te x Alfa 166 från samma årgångar. Och rostar på konstiga ställen dessutom.. även om de mest frekventa ställena är i samband med kittningen av dörr-, bak- och motorhuvskanter men har också hittat sett en del rost på mer svårförklarade ställen. Tycker det är helt klart att BMW har misslyckats i delar av konstruktion och tillverkning när det gäller att undvika rost och det är jättesynd på en väldigt trevlig konstrukton i övrigt. Och inte säker på att god skötsel med regelbunden tvätt hjälper mot rost i kittskarvar, inte heller att komplettera med extra rostkydd för att rostkyddet helt enkelt inte kommer åt dessa delar.

Som gammal Alfaägare känns det lite lustigt att återigen behöva fundera över rostproblematik. På de senare generationerna har ju det varit ett icke-problem (från 156:an och framåt, min 166:a från -01 med runt 17000 mil på mätaren och som inte fått alltför mycket omvårdnad genom åren finns det inte tillstymmelse till rost).

Men, e39:an är en klart tilltalande bil ändå och den rost som förekommer verkar mest vara av kosmetisk art. Men är åtminstone själv inställd på att jag konstant måste vara vacksam på att rost kan komma och minsta antydan till rost måste fixas omedelbums innan den hinner växa till sig. Regelbunden, noggrann tvätt lär också bli nödvändig åtminstone en gång per vecka så här års och under vintern här i Stockholm om det blir en normalvinte rmed saltslask.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
kan man se på någon hemsida när dem börjar salta vägarna ?
min -01:a rostar då lite överallt och inte bara kittrost,så det där med att dom är galvade vete tusan... jag har då inte sett nåt galv där rosten kommit fram bla. bakskärmarna i nederkant mot stötfångaren,bägge övre hörnen vid framrutan,runt tennet i nedre hörnen vid bakluckan(touring) där bakskärmarna är skarvade mot bakstammen m.fl. ställen ,synd på en annars så trevlig bil.
f.ö har jag inte sett någon v70n,s80,s60 som har haft ens antydan till rost,så det där med att alla fabrikanter fick problem i mitten på 90-talet när vattenbaserade lacker kom är väl heller inte helt sant.
på min "gamla" s80 (-99) vart det inte ens rost där färgen vart bortblästrad av grussprut tex. bakom främre hjulhusen vid sparklådorna fast jag av ren slöhet inte gjorde nåt åt det på ett helt år!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hade läckage av min spolartank visade sig vara luftningsslangen bara.
Men hursom helst jag tog då bort hela innerskärmen fram.

Då ser man baksidan av skärmen, där fanns en del rost, funderar på om det hjälper att slipa o lägga på lite skydd,

Hur lång tid tar det innan det kommer genom till lacken på utsidan ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.