AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
546

Stötig 325:a (e36)

Su
554
SunKi
325i -92
Hej..
har ett otroligt störigt problem... min 325:a känns så otroligt stötig, inte om det har något med däck/fälgar att göra, utan något annat... man kan inte åka över ett brunnslock eller ens övergångsställe märkena utan att hela bilen hoppar högt känns det som och allt skramlar högt.. den känns också ostabil och släpper lätt i skarpa kurvor.. kan det vara dämpare? bussningar? vaaaaaad?

Det är så illa att jag inte vill köra bilen bara för att man mår så psykiskt illa när man hör att det är nåt fel.. :(
fo
242
foo
328iC '96
tjo låter inte kul!

Tyvärr kan det vara vad som helst. Du måste precisera vad som händer när det "släpper och skramlar".

Eftersom din bil är såpass gammal kan det som sagt vara vad som helst. Skulle dock tipsa om silentblocken (största gummibussningarna i bakvagnen) som är slut. Du kan kontrollera bakhjulsvinkeln genom att ställa dig bakom bilen och följa bakdäckets riktning. När silentblocken är slut kan de peka i allt annat är färdriktningen.
I övrigt får du nog kika på fjärderbensinfästningar som ofta kan rosta sönder etc.

/foo
Su
554
SunKi
325i -92
foo;

Bilen studsar till, så allt som är löst i bilen skramlar till, dvs det är inget som är trasigt som skramlar.
Ett annat problem som jag tror kan ha at göra med samma sak är att när jag står stilla och gasar till så gungar hela bilen.. :/
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byt dämparna!

Om bilen gungar brukar dämparna vara utslitna. De orkar inte jobba mot (dämpa) fjädrarnas krafter längre, därför gungar det!

Hur långt har de gått sedan de byttes?

Mvh
Kowalski
Johan B

Du som verkar ha koll på det mesta...hur ofta bör man byta dämpare om bilen har körts normalt?

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kowalski, det är lite svårt att säga. Det beror mycket på hur vägarna är som man normalt färdas på.

Det borde sitta gasstötdämpare på din bil (om originalkvalitet!).
Ett riktvärde skulle kunna vara ca 10 000 mil för dem. De kan dock hålla längre...

Är det oljestötdämpare är nog ca 7 000 mil ett bra riktvärde.

Men som sagt, svårt att säga exakt!

Om du är osäker, be en (helst stötdämpar-) verkstad kolla upp dämparna åt dig.

Du kan själv gunga bilen i respektive hörn och sedan se om den fortsätter att gunga efter att du har slutat att påverka den med kroppstyngden är dämparna säkert slut!

Mvh

Krosus
Hej.

Hade samma problem ungefär. Minsta gupp och bilen hoppade och for + att det lät som det slog i bak. Vinglig var den också.

Visade sig vara övre dämparfästena bak. Helt slut. Kost: ca 200:-/st.

Man kan se om de är dåliga genom att gunga på bilen och titta på fästena i hjulhusen. På min satt gummit helt löst i fästet.

/Danne
Su
554
SunKi
325i -92
Oj ojdå, låter dyrt att byta dämpare, för jag antar att man byter helt runtom på en gång?

Det där med stötdämparfäste kanske kan vara något, hade problem i vintras med att ett sånt hade gått sönder, då lät det INTE roligt, small som fan så fort man kom i ett litet gupp... tror det var vänster sida som det byttes på..

Var kan man hitta billiga dämpare? *fattig*
Steffe
Har man en 325 som är 10 år och förmodligen har gått min 10.000 mil så får man räkna med sådana reparationer. Thats life på något sett. Skulle maskinen rasa eller vxl lådan, så kan jag förstå att man sliter sitt hår och jämras.
Tänk i stället positivt-nu kan du montera en väghållningssats och få en mycket roligare bil!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.