AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.310

Parkeringsskada- mitt fel?

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
får man parkera på gångväg/cykelbana-väg?

backade imorse på en bil som var parkerad hälften på gångbana och hälften på vägen.
stog parkerad precis bakom min Bmw..typ 3 meter- missa den helt...mitt fel.
finns ingen skylt om varken parkerin eller förbud på vägen,
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Man får inte parkera på gång eller cykelbana. Men oavsett parkeringsregler är det ditt fel om du kör eller backar på en stillastående/parkerad bil.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Enligt trafikreglerna är det kanske fel att backa på en stillastående bil (oavsett hur dåligt den är parkerad) men om ärende hamnade hos domstolen, då tror att det kunde tolkas helt annorlunda, dvs, om den bilen hade inte parkerad fel, då skulle vi inte ha haft denna diskussionen. Primära felet ändå är att bilen bakom var fel parkerat, som har orsakat olyckan. Ju mer jag tänker på det, upptäcker jag att det finns flera vinklar till detta.
Så Cruser, du gjorde en hit and run?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
raj55: Tyvärr. Det argumentet håller inte. Visst, eventuellt om nån har parkerat i en skymd kurva eller på liknande trafikfarligt sätt. Men i detta fall är det tyvärr förarens bristande uppmärksamhet som orsakat olyckan. Inte mycket att säga om det.
Oavsett hur ett fordon är parkerat är det alltid den som kör på det stillastående fordonet som är skyldig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.