|
|
|
|---|---|
| På ett servicepapper vid fordonskontroll som jag fick tillbaka ifrån BMW står det en parentes: (respektera lägsta lagliga profilen!) Det ser ut att höra till sektionen om reservdäck. Jag visste inte att det fanns en restriktion angående profilen på ett däck, eller gäller det bara reservdäck? | |
| Man kan inte sticka iväg för mycket från stantard profilen då ändrar du rullomkretsen utanför intervallet. Någon lag vet jag inte om det finns men har man ändrat för mycket kommer till exempel hastighetsmätaren också sticka utanför sin felmarginal. | |
|
Läs på Länk. Det finns lagbestämmelser men dessa är ganska liberala. Rullomkretsen får variera max 5% mot standard hjulet på din bil - se reg beviset. Anmärkningen du fått om däckprofilen verkar lite intetsägande. Föreslår att du kollar med BMW verkstan vad som menas, och kolla vilka toleranser som gäller för din bilmodell. Det är f.ö. alltid bäst att kolla alla anmärkningar med den som anmärkt. Ibland har de fel och det kan krävas att de själva kollar upp bestämmelser. |
|
|
Kaparn: Anmärkningen beror garanterat på att "mrhedin" inte använder däckdimensioner som är godkända av BMW. Står på förarsidans dörrstolpe godkända däckdimensioner och för dem rekommenderat lufttryck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.