AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
10.741

Skylthållare med budskap till min BMW?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Hej!

Mina registreringsskyltar sitter fast med två skruvar på stötfångaren fram och på bagageluckan bak. Nu tänkte jag skaffa skylthållare istället och samtidigt passa på att beställa nya skyltar då mina är i plast och har bleknat lite, färgen är ganska matt nu. Jag vill också passa på att få med budskapslister med lämplig text.

Nya skyltar kostar 120 kr från Trafikverket. Är det någon som vet om de nuvarande skyltarna är i metall eller i plast? Trafikverket, tidigare Vägverket, har ju pendlat mellan metall och plast flera gånger nu, så jag håller inte räkningen längre.

Vad är det för mått på EU-skyltar respektive vanliga skyltar utan EU eller landskod?

Kan ni ge mig några bra förslag på budskapstexter som passar en BMW? Den får gärna vara på tyska. Den bästa jag hittat hittills är Freude am Fahren. Jag tycker att den har bra balans, två lika långa ord som börjar på F. Jag tycker att den där om att BMW inte följer utvecklingen utan leder den är lite för högfärdig. :) Det där är en självklarhet tycker jag, och det fattar väl alla som ser en BMW på vägen.

Tack på förhand!
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jag kom på en sak till. Finns det skylthållare med "Autopower" eller "BMWPower" som man kan köpa här hos oss? Jag har läst och sett några medlemmar som har det på sina bilar.
Om du synat menyn till vänster hade du funnit Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Under rubriken "Shop" i menyn uppe till vänster på sidan kan du köpa Autopower-skylthållare. :)

Jag bytte vår skylthållare med reklam från bilfirman till en från BMW, "BMW. När du älskar att köra". Tyckte den kändes mest rätt. Annars finns ju sidor där man kan beställa skylthållare där man får skriva vad man vill.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tackar för svaren!

Jag såg inte att det fanns en länk som heter "Shop" i menyn till vänster på startsidan. Jag skyller på att jag använder ett bokmärke till forumet. Jag hamnar då direkt i forumet. Startsidan visas då inte, och då ser man inte menyn. Men men, nu har jag den i alla fall. :)

Det står ingen information om skyltarnas mått i shoppen. Så vad är det som gäller för EU och icke-EU skyltar? Är det med avtagbar budskapstext eller är den fast?

Har BMW egna skylthållare som man kan köpa? Står det alltså "BMW När du älskar att köra" på dessa? Finns det inga andra texter att välja?
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
På vilken sida kan man beställa hållare med egen text?

Måste man beställa skyltar från Trafikverket eller kan man skaffa det på annat håll?

Måste det liksom gå under Trafikverkets radar? Jag menar man skulle ju kunna köpa den på en öppen marknad och sitt registreringsnummer vet man ju så då är det väl bara att säga vad man ska ha. Men jag vet inte...
Nya skyltar beställer du hos Transportstyrelsen och angående hållare så är det bara söka på Google, finns flera företag! Provade en sökning och fann denna Länk Om dom är bra vet jag inte!!

Lycka till!

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Dessa är bra:

Länk
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tack för tipsen!

Jag har hittat några sidor själv också. Så nu har jag följande att välja mellan.

Dekaltrim
Länk

Scandinavian Motorcenter
Länk

Dekalkungen
Länk

Funplates
Länk

Vanlig enradig registreringsskylt ska vara 480 mm bred och 110 mm hög. EU-skylten ska vara 520 mm bred och 110 mm hög. Så samma höjd men lite bredare.

Jag har mätt upp mina skyltar till 477 mm i bredd och 113 mm i höjd på den bakre. Frirummet är 520 (+30) mm i bredd och 140 mm i höjd bak. Det är precis på gränsen för att kunna sätta upp en EU-skylt. Det är 520 mm rak plåt sedan kommer bocken in mot hörnen. Höjden är inget problem.

Tror ni att jag får plats med en EU-skylt med hållare? Någon här som har en BMW 3-serie E36 med EU-skyltar?

Den främre är inget problem. Frirummet är 530 mm på bredden fram. Jag har även där mätt upp skylten till 477 mm i bredd, men 110 mm i höjd men jag mätte nog fel där. Så det verkar ju vara 480 x 110 mm skyltar jag har.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Får man ha magnetskylt som registreringsskylt?

Är det någon som vet var man kan få tag på riktiga kromade skylthållare till vanlig skylt, alltså icke-EU?

Jag såg några kromade hållare för EU skylt, och de flesta var då i plast men kromfärgade på framsidan. Dekalkungen hade flera såna men också två som är helt i krom, en med och en utan text. Dock så passar de endast till EU-skylt.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jag har hittat tre till bra BMW slagord.

1. När innovation möter passion
2. Sheer Driving Pleasure
3. Kunst am Automobil

Den första används så vitt jag vet enbart för BMW 3-serien. Den andra är en engelsk variant av det svenska "när du älskar att köra" eller det tyska "freude am fahren". Den tredje har jag sett användas för BMW miniatyrer.

Vilken vill ni lägga er röst på?

En sak jag stör mig på i trafiken är folk som lämnar inget utrymme för stoppsträckan eller för att undvika en krock. De kör bara någon meter ifrån en. Värre blir det när det är motorväg där hastigheten är mycket högre än på vanlig huvudled. Jag syftar alltså på de bakomvarande bilarna som nästan klättrar upp på ryggen på en.

Vad kan man skicka för budskap till dessa? Här är några som jag har hittat på nätet.

Kör om, vill se din skylt
Håll i dig, nu svänger det!
Tvärnit, en lek för flera!
Bromsa annars bromsar jag
Sakta men säkert!
Läste du just det här?
Kan du läsa detta måste jag köra ifrån dig
Kan du läsa detta så ligger du för nära!
Sänk farten, du hinner fram i alla fall
URSÄKTA!! Att jag ligger så nära framför dig

Jag brukar inte köra ifrån dem. Det gör jag bara om de är mycket nära. Jag brukar faktiskt skrämmas lite genom att bromsa in om det är huvudled. På motorväg sänker jag farten och tvingar dem att köra om.

Håll i dig, nu svänger det! Den tycker jag är rätt bra och rolig. Vad tycker ni?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tycker att en lagom diskret text passar bäst på våra nobla bilar:) en BMW behöver inga fjantiga texter för att sticka ut:) Långa texter tenderar ju dessutom att bli ganska små så den som vill läsa inbjuds ju till att ligga nära... Kanske en sådan där programmerbar skylt med rullande text vore bättre. Då kan man ju verkligen reta upp bakomvarande ordentligt :D
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skulle vilja ha någon av dessa:
"BMW - Freude am fahren", bara "Freude am fahren", eller "BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den".

Alla tre är ju "BMW originalslogan" så BMWs PR-avdelning kunde gott få skicka dessa till BMW CS-medlemmar eller nåt. :)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Med tanke på dagens händelser, så föreslår jag denna (ärligt stulen från Dagens Media): "Var är du nu Christer Pettersson när vi verkligen behöver dig"

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Jag beställde själv mina personliga skylthållare senaste från Dekalkungen. Fungerade väldigt smidigt och snabbt!

/Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
mistafrizz förslag var riktigt bra ändå, även om den kanske har lite kort bäst-före-datum som skylthållare. :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"BMW - när du älskar att rostlaga"
"BMW - säker rostglädje"
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
På min bil har de tidigare suttit (man ser fortfarande lite)

"BMW V8 din dröm min vardag"

på E21 323 så brukar de stå i bakrutan. "BMW 6-cylindrig körglädje"
Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
jag har "kan du läsa detta ligger du för nära" vilket gör att folk kör för nära bara för att se vad det står! så det blir att beställa nått annat för mig med.
men det är ganska kul att se dem i backspeglen när de lutar sig fram för att se texten och jag samtidigt tänder bromsljusen. många skratt i min bil av deras panikfulla ansiktsuttryck;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.