AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.109

Ju mindre desto roligare?

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Var en tur till BMW Welt och passade på att nyttja deras nya tjänst BMW On Demand som innebär att man kan hyra olika modeller per timme till humana priser. Dessvärre var M6:an upptagen men höll tillgodo med en 635d som jag hämtade på eftermiddagen och lämnade tillbaka på morgonen efter vid 9 till en kostnad av 50€. Fick därmed chansen att testa bilen ordentligt under olika förhållanden.

Det som slog mig var att denna bil mycket mer hade karaktären autobahnlok och inte lika kul på kurviga vägar som min 120d. Motorn var mycket trevlig, även om det inte kändes som att växellådan var en perfekt matchning - verkade mer anpassad till en bensinmotors vridmomentkurva.

Om man bortser från prisskillnaden gentemot denna nästintill fullutrustade glidare skulle jag ändå alla dagar I veckan hellre köra min 1-serie. Snarare är det så att när det blir dags att byta blir det nog till en 123d eller möjligen en 130i.

Sammantaget är slutsatsen att 1-serien erbjuder väldigt mycket körglädje per krona och att styrrespons m.m. I det här fallet kompenserar för mindre motor. Nu kanske jämförelsen haltar en aning då min egen bil har M-sport + 18-tumshjul, medan 635:an hade högre profil på däcken m.m. Är jag ute och cyklar eller är det helt det enkelt så att ju mindre BMW, desto roligare?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Visst kanske din är roligare på kurviga vägar osv, men dock så kan man ändå inte jämföra en 6 serie med en 1 serie på något sätt.

1 serien är ju extremt trång man får klaustrofobi där inne , dock är den rolig att köra .

6 serien är just en glidare och visst är den rolig runt kurvorna men kanske inte lika rolig som en liten pigg bil som din 120 D.

Jag ser inte att man kan hålla på och jämföra helt olika bilar på så sätt.

har också märkt att ju mindre desto roligare. nästa bil blir troligen en 1-serie eller mini cooper fast då med mer effekt än i min nuvarande bil
ar
457
argungu
118i -20
Visst kan man jämföra olika bilar. Man kan jämföra äpplen och päron också - äpplena är rundare! :-)
1-serien är en toppenbil. Har haft en 120i 5-d, nu en 320i cab. 120i:n var mycket roligare att köra.
Men caben är snyggare.

/Erik
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hejsan!
Egentligen är det inte så konstigt, eftersom 1-serien är mindre så är den både lättare och har kortare överhäng -dvs mindre fläsk att släpa på helt enkelt. Därför blir den kvickare och ger bättre respons.

Som exempel har det ju gjorts åtskilliga tester i motorpressen där man jämför de olika versionerna av M3or och e30 M3 blir alltid utsedd till den roligaste och mest körglada. Det spelar ingen roll att den senaste versionen är dubbelt så stark och kan hålla högre kurvhastigheter. Den väger flera hundra kilo mer och är avsevärt större. Närheten, nerven och responsen blir bättre i den mindre och lättare e30n.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
En bil som väger runt 2 ton och nypris 800 papp har inte som primär målgrupp dom dom gillar att köra på slingriga/roliga vägar.
Jag har kört M6an, fy fan vilken bil, efter Mantorp fanns det inte en enda varningslampa som inte lyste/blinkade.
Körglädje/rolighet är inte nödvändigtvis en funktion där effekten är den primära faktorn.
Jag bruxade för länge sedan en Alfa, 16 ventils boxermotor, gick som tusan, motorn var en pärla men allt runt omkring bara lixom föll i bitar. Den bilen hade körglädje, bytte den mot en M3-E30 som enligt den där funktionen inte skulle ha någon som helst körglädje då den hade 195 hk :-)
Fast jag är villig att kompromissa, effekt är roligt, Corvette ZR06 vore inte fel.
Men, kolla Porscharna där jag har lite koll.
Personligen så tycker jag att det är viktigt att bilar har en själ och lite personlighet.
Min gamla 911a är en sån, den biter ifrån friskt om du fegar när det går fort.
Den låter av tusan och ger en adrenalin samt mag-kick av tusan :-)
På pappret inte heller kul, men väger hälften av den nya 6 serien.
Eller ta min gamla 323-E21, för att vara gatbil ger den en otrolig kick.
Diffbroms, smala däck, anständigt mos, rondell körning är kul.
Kamrat har en sån där 135a, han har nu satt i en riktig diffbroms och fått en fantastiskt skoj bil.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Ja, egentligen är det ju inget konstigt. Olika bilar har ju förstås olika förutsättningar och kan erbjuda lite olika typer av körglädje. En amerikanare kan ju vara fantastiskt kul trots att den gör sig bäst när vägen inte svänger. Diskussionen är dock intressant utifrån att BMW de senaste åren blivit tyngre och allt mer komfortbetonade, ta senaste 5-serien som exempel, medan konkurrenterna blivit allt mer körglada.

Lyckligtvis gör dock BMW även satsningar som ligger mer I linje med sina gamla traditioner, där 1 Series M Coupe troligen kommer bli alldeles lysande.

Nu har jag lite svårt för 6-serien även av andra skäl, tycker helt enkelt att den är ganska ful. På BMW Welt visade de dock upp nya 6 Concept... jäklar vilken vacker skapelse! Såg till och med bättre ut i verkligheten än på bild. I det fallet skulle jag nog kunna tänka mig att göra ett undantag och kompromissa en aning med körglädjen :-)
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
vikten har stor betydelse, men såklart även viktfördelning. det är anledningen till att e30 och i synnerhet m3e30 är så populära. sen beror det på hjulupphängningar o.s.v. min compacts bakaxel bygger ju på e30:ins men framvagnen är mycket tråkigare och har klar tendens till understyrning, min gamla e30 var lätt roligare att köra trots sliten m40-spis, muskelservo var också underbart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.