AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.007

Min 523 e39 stannade...

Min 523 e39 med 17000 på mätaren, verkar inte vilja längre. De checkade ut på motorvägen idag, betedde sig bensinen tog slut dvs tappade kraft och la sedan av helt. Det gick att dra runt den ett tag, utan framgång sen var batteriet slut. Det jag kan tänka mig är:

- Bränslepumpen. Hur kollar jag enklast den och var eventuella reläer? Ska den gå när tändningen är tillslagen?

- Batteriet. Verkar ju vara på upphällningen, men det orkade ju med några startförsök, så helt slut kan det ju inte vara. Laddningslampan lös inte vad jag vet.

Andra ideér/förslag?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur mycket bränsle finns det i tanken mer än 20 liter ??
Bränslepumpsproblem är ju ett vanligt fenomen, den ska höras när du kör startmotorn, höger sidan under baksätet.
Dina kol i generatorn kan vara slut om den inte laddar, då får man ingen varningslampa normalt.
Du bör väl först se till att du har ett krytt fulladdad batteri innan du fortsätter felsöka.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack! Ska kolla när jag kommer hem. Det är väl mellan 20-30 liter i tanken. Ytterligare förslag?
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Skulle nog osse tippat på dålig laddning och resultat att batteriet är slut.
Och kunde du bara dra runt den på startern ett tag innan batteriet tog slut låter ju också som att batteriet är dåligt laddat/alternativt ett batteri som gått sönder.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag skulle tro att det är bränslepumpen som pumpar soppan mellan tankarna.
.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är ju möjligt att batteriet inte är så bra men det är knappast själv orsaken till att bilen stanna på motorvägen. Försök till att börja med ladda upp batteriet eller byt ut det och felsök sedan orsaken till stoppet. Bränslepumpen låter som en troligen kandidat för byte här. Leta reda på reläet för den och bygla det så ska pumpen gå, lyssna om du hör den. Inte? Gräv fram den och mät spänningen till den, finns det spänning men pumpen vägrar så byt den.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.