|
|
|
|---|---|
|
jag har inte lyckats hitta någon motorvärmare till min 740d och vill ha i gång dieselvärmaren som parkeringsvärmare. BMW i Luleå säger att det har utgått. den lokala Webasto leverantören gick bet. Hjälp hur får jag i gång den? finns delar att beställa i tysklan? kan någon i norra sverige programera upp datorn? finns en del nyttig info i länken nedan på tyska, det verkar som att det endast behövs en programmering och ett par slangbitar. Länk | |
|
Det går att med BMWs egen servicedator DIS/ GT 1/ PuMa lösgöra spärren- Länk hjälpte mig. inget störrew jobb om man vet hur man hanterar datorn. Länk har tagit fram en sats med ett webasto tidur, lite kablage mm som behövs för att köra värmaren separat till e39 diesel, borde vara liknanade på E38? Jag har ett webasto tidur som ligger här om du behöver ett. Mvh Asken |
|
|
Behöver jag både lösgöra spärren och ett tidur eller är det antingen eller? |
|
|
tack för firmalänken men det är lite för långt 1168km enligt google maps. finns det någon i Norrbotten eller västerbotten alt norra Finland som kan programera detta? |
|
|
Jag vill minnas att det är antingen eller. Du kan ju prova ringa EBM och se om du kan få en prisuppgift på kitet så kan någon uppe hos dig montera det. Mvh Asken |
|
|
Jag har kollat runt lite mer och fick bra svar när jag ringde till EMB, killen sa att sätter man ett tidur så kopplarn man bara en + och en - till tiduret och en kabel från tiduret till stift 1 på Webaston, när tiduret matar + till webaston så startar värmaren. låter ju simpelt, då borde det även gå tvångsköra värmaren genom att koppla en strömbrytare som ger + på stift ett. Har du Asken kvar tidure? i såfall är jag intresserad av att köpa det så jag kan testa om det funkar. |
|
|
God fortsättning på er alla. Nu har jag haft in bilen på BMW i Luleå (Englunds bil) när jag fick prata med rätt kille var det inga problem, han pluggade in en liten dosa i dignos uttaget ( utan kablar ) och han försvann iväg , efter en stund blinkade det i lysena på bilen, var försvann han funderade jag och hittade honom bakom en pelare hackandes på en dator. så nu har du tidur till dieselvärmaren sa han...... sen gick vi genom en lista med inställningar och slog i gång halvljusautomatiken bland annat. nu funkar det perfekt med tiduret.... Summa: på min BMW 740d -00 gick det att programmera in tidur till diselvärmaren i datorn i bilen. |
|
|
Lånar din tråd lite: Är du nöjd med din 740d? Vad har du för förbrukning? |
|
|
Jag är väldigt nöjd så här långt tystare och bekvämare bil får man leta efter under sommaren (barmark) hadde jag 0,86 i snitt men när det blev kallt och vinter har den gått upp i ca 1.05 pga flitigt dieselvärmar användande. tillläggas kan att jag aldrig fått mina bilar att ta lika lite som uppgiven förbrukning. det stora - är ju statens pålagor, 8800 kr i skatt fy faaan.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.