|
|
|
|---|---|
| Som rubriken. Har någon lyckats koppla ihop HTC Desire med E65 via bluetooh? | |
|
Lite irriterande det här... Att man nästan får välja mobil utifrån vad som är möjligt att para ihop med sin BMW. ;-) Har en HTC TouchPro just nu som jag lyckats spara ihop med min bluetooth i min E39 540 2003. Ljudet är bra i låga farter men märker att folk har lite svår att uppfatta vad jag säger när man kör lite fortare. Hade också tänkt att byta ut min mobil snart, frågan är till vad. Att jag får mobil via jobbet gör ju inte det hela enklare. ;-) Sett att de börjat använda mycket Samsung nu (deras smartphones). |
|
|
Instruktionerna finns i Instruktionsboken sidan 179 (Översikt telefon) och sidan 18 (Statusrader uppe och nere). Om du saknar denna bok kan du följa nedanstående. Du behöver ett dokument som heter Bluetooth-lösenord PK, bör finnas tillsammans med bilens instruktionsbok (Häpp). Lösenordet består av fyra siffror, som en pinkod, och återfinns på en etikett klistrad fast på lösenordpappret (A5 storlek). Koden är skriven så här: PK: 1234 Nedanför lösenordet hittar du även IMEI numret till bilen. Din bil är utrustad med handsfree och då finns telefoninkoppling i Settings meny i iDrive, läget nere-till-vänster med iDrive ratten. Telefonen måste vara inställd att ta emot kommandon från bilen via Bluetooth. Slå på telefonen, aktivera Bluetooth på din telefon så bilen kan ansluta. Ha lösenordet till hands Slå på tändningen, tryck på startknappen utan att trycka på fotbromsen. Kolla på telefonen att den hittar bilen (på telefonen ska synas bilens id (BMW plus fem siffror (fem sista siffrorna i chassinumret?). I iDrive ska din HTC synas. Aktivera Settings-Phone-Pairing. Tre lampor (grön, gul, röd) längst upp på iDrive monitorn ska blinka. Nu ska bilen begära lösenordet, som du ska ange i din telefon. Skriv in och skicka lösenordet. Du behöver inte ange lösenordet igen, bara om du byter telefon någon gång, möjigen om bilen blir strömlös). Från och med detta ska du kunna använda iDrive att ringa med, eller knappsatsen under tandningsnyckeln, eller talstyrningen om denna finns. Om det inte fungerar med din HTC, testa med någon annan blåtandstelefon av enklare slag för att få reda på om bilens blåtand är OK. För egen del så hade jag sådan tur nar jag köpte min första E65 att det fanns en snap-in adapter till just min dåvarande mobiltelefon (Motorola V600) så den telefonen har jag reserverat till att enbart ha i bilen, med separat abonnemang a 29 kronor i månaden, 29 öre per minut. Min normala telefon (likadant abonnemang) vidarekopplar (gratis, tack Telia) automatiskt till bilen, så jag behöver inte ta ur och sätta tillbaks telefonen i bilen hela tiden eftersom den laddas när bilen körs samt avänder den yttre antenn som bilen är försedd med. Det finns kanske en snap-in adapter till din HTC. Jag rekommenderar det varmt. Men först måste du få igång blåtandsförbindelsen. De som är intresserade kan hitta snap-in adaptrar hos Schmiedmann till Nokia, Sony Ericsson, Motorola men bara äldre telefonmodeller. Allra bäst är att kolla med intresserad BMW reservdelsman. |
|
|
ajhp: Har du en 2004 så kan du inte använda den inbyggda bluetooth för att para andra telefoner än den som finns original i din bil. Dessutom så måste du ha ett separat simkort för BMW:s fast monterade telefon som är kpplad via bluetooth till handset som finns i mitt konsolen. George |
|
|
Hej igen, "riktig" bluetooth kom 2005-9 till E65 |
|
|
George: Kanske missförstår ditt inlägg. Jag har varje fall inbyggd bluetooth i min 540 E39 2003 och lyckades para den med min HTC Touch Pro. "para andra telefoner än den som finns original i din bil"? Tanken med bluetooth i bilen är ju att man ska kunna koppla ihop det med vilken bluetooth mobil som helst. Följer väl inte med någon original telefon i en bil med bluetooth eller det kanske det gör med vissa utrustningsalternativ? Gissar att BMW erbjuder många olika utrustningsvariationer för telefon, bluetooth etc. |
|
|
mats_epots: Tyvärr så var BMW lite sena med att införa ett riktigt bluettooth i E65 ! Bluetooth som används i E65 upp till 2005-09 fungerar såhär: 1 - En fast monterad GSM telefon med ett SIMkort. 2 - En bluetooth anläggning som kopplar den fasta telefonen ovan med BMW:s egna handset och ingen annan. Handsetet har ingen sim eller GSM sändare/mottagare, bara en trådlös lur med blutooth kommunikation. Många tar fel och tror att man kan para en vanlig GSM telefon till denna anläggning. allt sitter i en enhet som kallas för TCU/Telematics I din bil , E39 2003: 1 - En bluetoothanläggning som har stöd för Handsfree, file transfer (för att få telefonkatalogen i navin) SMS text och laddningsfunktion till din GSM telefon. Den kan paras med vilken GSM telefon som helst. Kallas för ULF Mvh George |
|
|
George: Helt 100% säker på detta? Had nämligen en Nokia E90 som jag "nästan lyckades para ihop med bilen. Både bilen och telefonens enheter hittade varandra varefter bilen PK kod efterfrågades i Nokian, denna skrevs i och de försökte para sig men gick inte. Med HTC Desire hittar inte bilens och telefonens butoothenheter ens varandra. Jag har någonstans sett en lista, från BWW, på vilka mobiltelefoner som det skall gå att para ihop med bilen. |
|
|
I den E65 2002 jag hade fanns det inbyggd telefon med Bluetooth-lur och jag hade dessutom min Sony-Ericsson parad med bilen utan problem. Kommer nu inte ihåg vilken modell jag hade på den tiden då jag byter ofta. |
|
|
Steaman: Du kan kanske i bästa fall kan para din telefon endast som en lur/headst och inte använda sim kortet från din SonyEricsson mobil! det finns inga andra bluetooth tjäsnter tillgängliga. Du måste trotts allt använda sim kortet från den ingyggda telefonon och utgå från den. stämmer det ? ajhp: korrekt, Jag lyckas att para min Smasung GSM till bilen men inget , dvs. det finns inga tjänster definierad utöver parning ... "..Jag har någonstans sett en lista, från BWW, på vilka mobiltelefoner som det skall gå att para ihop med bilen... " Har du sett en lista som gäller för E65 2002- 2005 ? Mvh George |
|
|
ajhp: är 100% säker på det om du har BMW:s original monterad BMW telefon SA638 eller SA630 och det är bara de som finns till E65 upp till 2005.09. Jag har försökt att utföra en uppgradering till SA633 (TCU från 2005-09 och uppåt) som klara bultooth med full funktionalitet, kräver följande: 1 - En ny MMI (8.8" display med koding inder 04) 2 - SA633 TCU Telematics från 2005-9 och uppåt. 3 - en del ptach i kontakten till TCU enhen, schema finns i WDS. Vet ej om den fungerar bra, jag har testat ovan och fått det fugera under någon minut efter uppstart, sedan krashar i-Drive och måste boot om bilen dvs. ej stabil. Tror att man måste uppdattera flera enheter för att passa den nya TCU:n (Airbag, SOS, etc...) TCU är en komplicerad modul som inehåller flera funktioner: Bluetooth, Telematics, SOS funktion, inbyggd GSM telefon, BMW assist/Online SIM (ligger inne i modulen) och en GPS mottagare. Jag är gärna intresserad att veta om någon har någonsin lyckats att få full kontroll via Bluetooth mot sin mobil dvs. att kunna se telefonkatalogen , se SMS och ringa från i-Drive via communication menyn. Mvh George |
|
|
George skrev: Jag är gärna intresserad att veta om någon har någonsin lyckats att få full kontroll via Bluetooth mot sin mobil dvs. att kunna se telefonkatalogen , se SMS och ringa från i-Drive via communication menyn. Även jag är intresserad av detta. Om jag har uppfattat det rätt så beror det kanske på vilken sorts Bluetooth man har i telefonen då Bluetooth finns i väldig många profiler beroende på telefontillverkare. Mer om profiler: Länk |
|
|
George: Det stämmer att det inte går, jag blandade ihop E65:an med vår E60 som vi hade! Utvecklingen har verkligen gått framåt. Idag har jag en mobil liggande i docka i armstödet i respektive bil och våra personliga mobiler parade med BT i båda bilarna, fungerar klockrent! |
|
|
Hej! ajhp:Korrekt, den bluetooth du och jag har, har en skräddarsydd funktion enbart till den trådlösa lurern i bilen! Tycker synd att E65:an har "halkat efter" mellan 2003 och 2006 när det gäller bluetooth... Jag har returnerat den TCU som jag har testad med tididagre eftersom den var från en 2008:a och är en TCU version 1.5 (kan ha med det att göra), nu försöker jag att hitta en TCU från en 2006:a för ett rymligt pris och hoppas att den fungerar lite bättre. Anslutningarna skilljer lite men jag har koll där. Jag återkommer om jag får det att fungera när jag har fått tag i en. Hursomhelst, Idag har kunna utföra dessa uppgraderar till min bil: 1 - Ny MMI (8.8" dispaly/controller) från 2007, funkar bra efter kodning med NCS. Fördel: Klarar MP3 med ID3 Tag/text Ny menystyl, snyggare menyer Har prgrammvaran för den riktiga bluetooth hantering. 2 - Mp3 växlare 3 - Navi03-> snyggare grafik, snabbare, he mer funktioner. 4 - DVB TV modul + separat antenner för bättre mottagning 5 - UK rösstyrning. Mvh George |
|
| Men jag får inte ihop mobiltelefonen till bilens handsfree via bluetooth ens. Det ska gå eller missuppfattar jag det hela en hel del? | |
|
Det är inte meningen att man skall para gsm mobiler till BMW:s fasta telefonen som sitter i E65 upp till 2005.09, även om du lyckas med parningen så blir inget mera av det!--> funkar ej. mvh George |
|
|
George: Jag tror inte det stämmer. Men jag erkänner omedelbart att jag kan ha fel. Enligt de uppfattningarna jag fick så ska det gå att gå in på meny, på den handhållna telefonen, och söka fler telefoner. Och det ska gå på enbart vissa specifika modeller enligt den lista jag hade en gång för ett år sedan. Finns det något sätt att fixa mitt problem, snapin adapter för htc desire till E65, E66. Eller något liknande? Kör rätt mycket och då är det väldigt bekvämt med bilens orginal hansfree. Ljudkvaliten på handsfree i min är helt fantastisk efter provsamtal till frugan hemma. Kunde prata i lågmäld ton och hon hörde klart sade hon, samt att barnen i baksätet även kunde prata utan problem. |
|
|
Hej Det beror på att HTC är Android telefon och den har inte samma bluetooth stack som andra ( symbian ) telefoner och går inte att synka med tex bil så att du får upp all infon tex adressliston . Detta kommer säkert att fixas i nästa version... |
|
|
Hej! ajhp: Jag har fulla förståelse att det verkar ologiskt men BMW har begränsat den bluetooth funktionen i E65/E66 (upp till 2005.9). Det finns inga snapin. BMW:s original handsfree kan man glömma, den är endast till den inbyggda telefonen. Jag är 100% säker på det. |
|
|
Hej,hur fungerar de i minn tro saknar snap in adapter får kanske skaffa en sådan o en telefon men vilken? ,har ett sim kort från min tidigare bil som är insatt i telefonen bak o där fungerar det o ringer men når ej telefonen är obekvämnt o farligt. |
|
|
HTC Desire fungerar åtminstone bra i min 540 E39. Min E39 tillverkad 2002-10 har BMW Universal Bluetooth Hands-Free System (ULF). Länk Får väl prova om även telefonboken fungerar men spelar mindre roll. De sista 8 slagna numren brukar räcka långt eller att bara slå in numret själv Vad jag älskar de här Android telefonerna, super lyft från min gamla Windows Mobile. Underbara för ett informationsfreak som mig. iPhone säkert lika bra (eller bättre?) men Android är friare att trixa med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.