AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.329

Oljetryckslampan lyser gult vid start.

Hejsan!

Som rubriken lyder så börjar min oljetryckslampa att lysa gult en stund efter att jag startat bilen.
Det tar kanske 10-15sek innan den börja lysa men slocknar igen efter 10-15sek. Har fått höra att det kan vara oljepumpen som börjar ge upp, kan det stämma?
Bilen jag har är en 320i -00, har gått ca 24000mil.

Tacksam för svar.
MVH
Markus
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Skulle kanske kunna ha nåt med oljesensorn att göra med, kanske är kass och lever sitt egna liv!
Jag har iaf kollat oljenivån och det är precis så mycket det kan vara. Var inte så länge sedan jag bytte.
st
43
steveson
bmw 325 xi touring 06
hadde samma fel på en 325 e46 nivågivaren var väck
Steveson - Lätt att byta själv eller lär man lämna in på verkstad?
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Har samma fel på min E46:a. Har fått besked av BMW-verkstad är det sannolikt är en givare som spökar och att det är ett ganska vanligt fel. Fick rådet att låta det vara vilket jag tolkade som att det skulle bli ganska dyrt att fixa. Kunde dock vara intressant att höra om någon bytt själv eller via verkstad och vad notan i så fall hamnade på (lite störigt fel är det ju).

/WGG

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gul lampa har enbart med nivån att göra så oljepumpen är det inga fel på. En flottörgivare skall ge signal ung. vid min. på stickan, men som sagts krånglar den ofta. Inga problem att byta den i samband med oljebyte då tråget är tomt. Ta ur kabeln och tre skruvar, så är den lös.
WGG - Kollade runt lite på forumet och har läst att givaren isig är ganska dyr, runt 1200kr plus en packning på det. Ska inte vara speciellt svårt att byta men som Anders-72 säger så är det enklast att göra vid oljebyte då oljan rinner ur när man tar bort den. Jag själv byte olja för ca 1-1½månad sen och har några mil kvar till nästa...bra timeing...
Men om man kollar oljenivån med stickan med jämna mellanrum borde det väl inte vara några problem?
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Kanon, Då ska jag se till att få bytt givaren i samband med nästa oljebyte till våren. (Tills dess blir det till att hålla koll på stickan, för min bil vräker i sig olja). Tack för input. /WGG

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Anders-72 Is The Number Of The BEAST! =)

Svara inte nu bara... ;)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är inte lika lätt som på t ex E39.
På E46 måste man ta bort en ram som sitter med 8st bultar (17mm har jag för mig) och en plastkåpa också, annars kommer man inte åt givaren.

Åk till en gör-det-själv hall med lyft, jag tror det tog mig någon timme att byta olja och givare.

PM'a mig för bilder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.