AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.628

Shoppinglucka och torkare på E39 Touring

DB
43
DBackel
520d Touring -10
Jag har köpt en E39 Touring.

Tidigare ägare säger att shoppingluckan låser kring samma axel som torkaren använder och att man på något sätt skulle skruva åt torkaren tillräckligt löst för att den ska rotera och tillräckligt hårt för att luckan ska gå i lås (eller tvärt om). Han lyckades inte få till det utan har dragit åt så att det varken går att öppna luckan eller använda torkaren.

Kan någon förklara för mig vad han menade och om det går att få tillbaks funktionen hos luckan och torkaren?
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Pröva att släppa efter lite på skruven och se vad som händer, är ingen expert på de, men kan försöka kolla hur de ser ut på min touring imorgon.
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Det vore grymt just, jag måste ju demontera hela inredningen när jag inte kan öppna rutan :-(
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När luckan är öppen kan jag rotera torkararmen helt fritt, och med luckan stängd så sitter armen fast. Det är väl det man får försöka justera till.

Gissa om jag blev förskräckt första gången jag kom åt torkararmen med luckan öppen!

___

Min bil: Länk
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Jag lyfter tråden igen. Är det någon som har bilder på hur det ser ut?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
När du trycker på knappen till luckan, släpper/låter den överhuvudtaget? Kan ju vara kabelbrott annars som orsakar att torkarn inte funkar och luckan inte öppnar..
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag har inga bilder, men det är inte som det beskrivs i första inlägget. Det är en pinne i glasrutan för låsningen som går ner i ett hål i bakluckan. Där nere sitter solenoiden för öppningen.
Bredvid hålet i luckan sitter drivningen för torkaren. Det är en skiva, ca. 6-7cm diameter med ett hål i. I hålet ska pinnen som sitter på torkaren passa in. Pinnen på torkaren är fjädrande och det spelar ingen roll hur torkararmen står när man stänger luckan. När motorn börjar gå så ploppar pinnen in i rätt läge när hålet i skivan passerar.
Vet inte om beskrivningen är begriplig, men det jag vill säga är att torkaren och låsningen av rutan inte har med varandra att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.