|
|
|
|---|---|
| Fin körning motorväg drar den två liter milen. Ojämn tomgång. Börjar me ren tomgång, men övergår till å pendla mellan 500- 1500 var/min, och ökar tills den tillsut dör. allt detta tar ca 5-10min??? Ibland småryckig vid jämn fart. Va kan de bero på?? | |
|
Kolla om det går att få ut några felkoder, annars är lambdasonder ett tips. Mvh |
|
|
Fanns bara gamla felkoder. |
|
|
Tomgångsmotorn? Koppla ur och kolla om den beter sig likadant. |
|
|
Kanske drar tjuvluft någonstans längs insuget? Prova spruta runt med startspray längs alla insugsdetaljer och se om tomgången rör sig när du sprutar på något visst ställe, låter som ett insugsläckage eftersom den går ryckigt och ökar i varv ibland. Kolla också efter små/stora sprickor på insugsbälgen eller vid vakumslangar. |
|
|
luktar det oförbränt om avgaserna? tempgivaren till motorstyrningen var det som hade gått i mitt fall. Men det borde ha genererat en felkod. |
|
| Har provat me startgas utan nå större resultat. Den ökar i varv varje gång den stå på tomgång. först lite grann, sen ökar den tills den dör. Ska kolla tomgångsmotorn, men har nått av de här med bränsleförbrukningen å göra?? Det luktar mycke soppa om avgaserna. | |
| Kan vara en tändspole som lämnat in. | |
|
Min uppförde sig precis sådär när jag hade glapp i kontakten till lmm. Svartryker den om ger bra med gas? Börja med o dra ur kontakten o se om de blir nån skillnad. Efter de är de bara o göra rent o dit med den igen för o se om de funkar. Får du ingen skillnad när du dratt ur och gjort rent så kan de ju va lmm som är kass. Öppet filter? |
|
|
Min uppförde sig precis sådär när jag hade glapp i kontakten till lmm. Svartryker den om ger bra med gas? Börja med o dra ur kontakten o se om de blir nån skillnad. Efter de är de bara o göra rent o dit med den igen för o se om de funkar. Får du ingen skillnad när du dratt ur och gjort rent så kan de ju va lmm som är kass. Öppet filter? |
|
|
kolla luftbälg somsagt, prova rycka ut lmm och kolla efter skillnad, hur ser stift ut? prova lossa gasspjällskontakten, boschsystem ju, och det är den som känner av om bilen går på tomgång eller ej! 16 ventiler är 8 för lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.