AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.264

Kylsystem e39 = skit

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ska i morgon få min sedan undersökt pga att det emellanåt samlas luft i kylsystemet. Har haft detta problem i 3 år nu utan att fått bort det.

Jag drar en liten historia om vad som är åtgärdat.

Efter första gången problemet uppstod byttes termostat och termostathus. Men efter ett halvår / ett år så kom problemet tillbaka, luft samlades i termostathuset. En nogrannare undersökning gjordes och systemet provtryctes med inga fel hittades varefter systemet luftades på verkstad men det hjälpte inte, problmet var tillbaka 1.000 mil senare.

Nu valde jag att byta vattenpump och cirkulationspump, men inte heller detta hjälpte.

Nästa steg; byte av kylarlock. Detta har gjort nyligen och nu har det bara blivit sämre. Måste nu lufta bilen en gång i månaden ungefär, så nu i morgon har jag tid på auktoriserad BMW-verkstad och ska få skiten undersökt.

Vad tror ni är fel ? Några tips ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kylargavel, exp.kärl kanske. Vanligt med fel där, förutom det du redan bytt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Någon som vet hur de gör för att detektera läckor i ett kylsystem ? Antar de trycker och kontrollerar om de får tryckfall, men hur detekterar de egentligen var läckan sitter ?

Vid provtryck av AC kan ju spårämnen användas, men här ?
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Kan tänka mig att man pumpar upp ett övertryck i kylsystemet via påfyllningen/kylarlocket för att sen kolla var det pyser/kissar ur sig.

Det gäller bara att det är torrt överallt först annars blir det nog svårfunnet.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Ehh...

Har du kollat värmepaketet i kupén?
Luktar det glykol i bilen?
Fuktiga golvmattor?

Det kan ju faktiskt läcka där med...
Kan bil riktigt surt i dubbel bemärkelse.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
...BLI, inte BIL som jag skrev först...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Luktar ej glykol i bilen nej och några fuktiga mattor finns det inte.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
och i och med att problemet eskalerade i samband med att jag bytte kylarlock så känns det lite som att problemet är relaterat till kylaren ...
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Jag bytte i förebyggande syfte från ett 200-lock till ett 140-lock i min 540, no problems.

Har du kollat oljepåfyllningslocket?
Har du en moccafärgad smet under locket har kanske kylvätska hittat en väg in till oljesystemet. Inte bra. Kan bli dyrt. Ev.topplockspackningsbyte.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jo jag bara väntade på den där kommentaren.

Nej det är förmodligen inga problem med topplocket och det trodde inte verkstaden heller. Kan köra i ett sträck med bilen i 100-tals mil utan problem.

Problemen uppstår när bilen svalnar av och tappar tryck.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Hmm, knepigt.

Då kommer inte jag på några andra felkällor.

Jag kan bara önska dig lycka till och hoppas att det inte blir alltför kostsamt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Personligen sätter jag en slant på orsaken som Anders nämner, expansionskärl eller kylare. Packningen mellan expansionskärl/kylare har säkert fått en del stryk genom åren.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Kan så vara.
Jag har gjort precis den operationen på min e34 en gång i tiden.

Bytte kärl, packning och kylare i ett svep, fast det var pga.uppenbart läckage framför motorn.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Då kom domen och den var ganska mild men ändå talande.

Som jag nämnde byttes termostathus och termostat för drygt två år sedan utan att problemet försvann. Nu visade det sig att huset har monterats fel och satt inte dikt an mot packningen så där har det läckt och luft har tagit sig in i systemet.

Delarna är original men det var Meca i Burlöv som monterade eländet. Kan vara bra att tänka på i framtiden att välja rätt verkstad. Nu är det Wiklunds Bil och El i Ludvika som har kärran och de är auktoriserade och verkar grymt mycket mer kompetenta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.