AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
980

Service i Stockholm trakterna, erfarenhet

Hej! Det brukar vara en återkommande fråga om service och servicekostnader
Därför vill jag berätta om min erfarenhet från senaste service på Novation i Uppsala. Jag valde de för att de är fick bra kritik här på forumet och de är prisvärda. Inspektion 2 på bmw m5 -01 kostar 8100 på Novation i Uppsala och 9300 -10500 i Stockholms området.
Dock har de ganska mycket att göra så jag upplever att bilen inte fått den uppmärksamhet den borde fått, tex

- Handbromsen var inte ok eftersom bilen blev underkänd på bilprovningen (Novation har inte lagt märke till det inom Inspektion 2 service, och ignorerat att jag har påpekat att det borde kollas extra på trots att de skrev upp det... hmm, hur kan de då bocka av att grejen är ok i fråga ?)
- växelspack är det lite glapp i, det har killen på bilprovningen + en duktig kompis påpekat. Trots det så tyckte Novation att det är inget att bry sig om eller ens informerat mig i god tid att de inte tänker göra nåt åt det.
- de skulle åtgärda fel på musikanläggningen men de har bara konstaterat att det är fel på en box utan att göra ett försök att göra någonting åt det eller ens ta kontakt med mig och fråga vad de ska göra.

ja, summa sumarum, det var prisvärd men servicen är si så där..
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jobbigt, jag har upplevt min service bra där.
Dock dyrt som med allt annat inom service med deras timpris.

Men jag tycker man får bra service, du kan ju ha haft otur, har du pratat med dom om detta ?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ingen får ta illa upp men man får nog skylla sig själv lite om man tror att dem går igenom alla punkter på serviceprokollet när man lämnar in bilen till en verkstad....Räkna ska ni få se hur många punkter det är!

Tror ni på fullaste allvar att nissen på verkstaden går igenom varenda en?
Knappast, det mesta är redan för bockad i en mall.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Därför jag servar själv till den m¨ån jag kan och lämnar bara in om det verkligen behövs på bmw.
GI
2.196
GINO
Samma tänk här Captainoats.

BMW M-POWER
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Japp det är så man måste tänka tyvärr, med tanke på dagens servicekänsla i samhället, den är inte vad den en gång varit, money talks.

Gynnar hellre mindre verkstäder med halva timdebitering som inte har råd att mista kunder på samma sätt som de stora verkstäderna.

Där vet man också att det blir gjort samt att man får bra service.
Nej jag pratade inte med de om det, det kändes som att de hade alltför mycket att göra både när jag lämnade in bilen och när jag hämtade den. Ett annat tecken på att de har alltför mycket att göra är att de inte ringer tillbaka fast de säger att de ska.

GINO: nej jag tror inte på fullaste allvar att de kollar på allt i minsta detalj men om de inte kan bestämma att en sån viktig detalj som handbroms inte funkar inom ramen för en stor service som Inspektion 2 då ska inte Motoroljeservice skilja sig från Inspektion 1/2 på 5-6 tusen kr fast materialkostnader skiljer sig ca en tusenlapp.
GI
2.196
GINO
alex452:

Jag förstår dig som är besviken på verkstaden men man ska inte glömma att bilbranschen är rutten och allt handlar om tjäna så mkt pengar som möjligt på så lite jobb som möjligt.

Bilverkstäder är bland dem bästa att ta betalt för sina jobb jämfört med andra branscher.

Finns hur många typ ex som helst där folk har lämnat in bilen för stor service på flera tusentals kronor där dem inte ens har brytt sig för att byta oljan på kundernas bilar... (Gäller märkesverkstäder där Aschberg satte dem på plats bla)

Om du nu måste lämna in bilen på en verkstad, tycker jag att du ska leta upp en bra verkstad som du kan lita på och som kan Bmw.

tex

Länk

eller

Länk

BMW M-POWER
Tack GINO, det är bra saker att tänka på du säger.
Jag är väl inte så jätte jätte besviken, de har antagligen gjort ett helt OK jobb men jag ville bara dela med mig av min erfarenhet här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.