AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.980

Begbil: Hur många mil är säkert?

Vet inte om jag ska skriva här eller i försäkring/värdering, men jag försöker här först. Har tidigare funderat på att vänta inte nya 3-serien (F30) och köpa en lätt begagnad sådan. Har dock börjat fundera på om jag ska vänta lite kortare och satsa på en begagnad 530d F10 istället. Tittade lite på vad 530d ligger på för prisnivåer, men det verkar tyvärr som jag får vänta innan de kommer ner i pris.
Verkar som om bilarna måste gått över 4000 mil innan de kan komma ner under 400000:-. Så min fråga är nu, ni som köper mycket begagnat, kan en bil som gått 4000 mil fortfarande kännas hyfsat ny? Hur många mil måste en bil ha gått innan den börjar kännas "gammal"?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Strax över 1000 mil…:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Beror mest på vem som ägt/vårdat bilen.
Men kan säga att min förra bil, e46 320 -04 hade gått 3800 mil 2008. Och den hade extremt mycket bilbilskänsla tyckte jag. Dels var det skicket. Inga stenskott eller nåt utvändigt. Sen invändigt luktade det nytt nytt nytt.

Sålde den vid 8000 mil fortfarande i mycket gott skick. Köparen tyckte den var mycket tajt och fin i chassiet. Men där börjar den nog kännas begagnad tror jag.

Köpte i dagarna en 525 -02 9700mil, och den känns gammal måste jag säga. Nybilskänslan är borta, tyvärr. Kan inte låta bli att jämföra med min e46:a. Stor skillnad.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Beror väldigt mycket på vem som äger den och hur bilen har skötts.

Vår gamla E60 som vi hade från ny (!) 2004-2010 och körde 23k mil i, var som ny invändigt när vi sålde den. Bilen hade inte en enda buckla/repa eller dörruppslag, men givitvis stenskott. Nya ägaren hade svårt att förstå hur bilen kunde vara så fin, när han jämnförde med de andra E60's han även tittade på.

Har sett bilar som ser slitna ut redan efter två år och 2-5k mil... :-(
Jag håller med Sim. Det beror väldigt mycket på hur rädd ägaren varit om bilen. Hur den har körts och hur den har skötts.
Okej, då behöver man alltså inte nödvändigtvis vara rädd för att köpa bilar som gått en del. En annan fundering jag har är när bilar börjar gå sönder en massa? Det känns ju dumt om man spara 100-200000 på inköpspriset om man sedan måste lägga ut dessa pengar på reparationer?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Mycket mil på kort tid är oftas landsvägsmil, där motorn har få kallstarter och går vid låga varv på hög växel i lång tid = bra för motorn.

bmw newbie: 100-200k får du väldigt mycket delar för. På 23k mil bytte vi endast en motor til den ihopfällbara speglen, glödstift samt oljan i aut lådan vid 20k mil, utöver vanlig service.
Verdi
Det är inte bara antalet mil som avgör känslan. Ofta är det ju antalet kallstarter, antalet i- och urhopp osv som avgör slitage. Är sen bilen rök-, mat-, barn- och husdjursfri så luktar det säkerligen mycket "nyare" också.

Det är alltså högst individuellt och åldern gör minst lika mycket som antalet mil.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Min e39 -01 som nu har gått 15k mil har förvånansvärt mycket nybilskänsla kvar. Den luktar fortfarande nytt inuti och efter byte av stötdämpare samt länkarmar + nya däck går den tyst och bekvämt med. Går så klart inte att jämföras med en ny bil men jag har åkt i bilar som knappt gått 5000 mil som känns väldigt begagnade. Skulle vilja ha en lätt begagnad f10 528 men det handlar väl tyvärr om ca 300k även om två år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.