|
|
|
|---|---|
|
tja. Har en BMW 728 -98 som hag funderat på att modda motorn, itne något jätte grejer, men lite smått. Det enda jag funderar på är om det e samma växellåda o bakaxel på 2.8 lit som det e på övriga motor alternativ ? Eller om någon vet hur mkt effekt ökning det skulle tåla ? Sjklart är det ju en automat. Kommentarer på o förstöra ett flaggskepp kan skippas, är snakk om att opptimera motorn, inte turbo konvertera :P BMW 7´er burnoutz is for wannabees | |
|
Tyvärr kommer jag att vara tråkig och föreslå ett byte till E38 740 eller 750 i första hand, automaten är klenare på 728. Till 740 finns eftermarknadskamaxlar som kan ge lite till: Länk Mvh |
|
|
M52B28 sägs må bra av extractorgren samt insug från M50B25. Andra kammar och en map på det borde ge lite. Men som sagt, ett byte till en åtta eller tolva blir nog både billigare och mer effektivt. |
|
|
takk før info. Kommer dock inte byta bil, men får nøja mig med motor effekten så længe :) Har iførsig øppet filter, och dra mig bak, mærkbar skillnad hehe :) Men ingen som vet hur mkt vrid den lådan tål ? E lådan med steptronic tror jag det heter, automat, men kan sj væxla upp och ned. BMW 7´er burnoutz is for wannabees |
|
|
Borde vara 5hp19 när du har steptronic, tänkte mest att 728 är lite tyngre så då märks inte sugtrimning så bra. Å andra sidan så gillar inte M52-blocket turbo... Men att byta insuget är prio 1, fast tänk på att också vridet hamnar högre upp - du får köra med konstant kickdown hehe ;) Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Takk för svar :D Men vad menar du med 5hp19 ? hehe kickdown använder jag inte ofta men ibland ;) brukar dra folk ändå hehe Men takk för länklarna :D BMW 7´er burnoutz is for wannabees |
|
|
Din automat är antingen en 5hp19 eller 5hp18; tillverkaren är ZF. Googla lite så borde du hitta hur mycket de automaterna tål. |
|
|
Kan säga att du behöver inte oroa dig för lådan. Du kan ALDRIG komma upp i sådan kraft/vrid att det skulle ta stryk. Med lite moddningar och lite små grejer kanske du kan få ut ca 20-25 hk mer bara. Sug motorer kräver ganska stora ingrepp om man ska få någon märkbar uppgradering i kraften utan konverteringar till Turbo eller Kompressor. |
|
|
Lådan jag har e 5hp19 isåfall. hehe skönt o höra :) Får se om det blir lite trimm senare då :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.