AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.495

Bagageluckan går ej att låsa på min E39:a, tänkbart fel?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, låsbygeln i bagageluckan fäster inte s.a.s...dvs bagageluckan går ej att låsa nu tyvärr..

Har inte möjlighet att demontera klädseln och kika själv förrän framåt helgen i bästa fall :/
"Motorn" går när man trycker mot gummiläppen, dvs den fungerar/"surrar till" när man aktiverar/trycker mot gummiflärpen, men den låser som sagt inte...
Går ej heller att låsa den med nyckeln, dock inga problem att vrida låscylindern eller dylikt..

BMW ville sälja mig en komplett låskista, men där är nog inte felet..öhh, tror jag :/

Så...
Vad heter prylen jag ska handla är frågan, och gärna visa på bild via t.ex realOEM.
Kanske är någon fjäder eller sprint/skruv som havererat och att den går att fixa/byta på alternativt sätt...möjligen ?

Mvh Janne.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

detta hände även mig. Det är en liten fjäder i låsmekanismen som har gått av.

/Mvh Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Förtydligande...

fjädern sitter i låskistan, i luckan.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tack!

Länk

Är det den fjädern(ser ut som en fjäder iaf) som bussning nr 8 verkar ligga an mot i länken/bilden ovan ?

Mvh Janne.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Nej, det är en liten fjäder som drar tillbaka låsbygeln. Den sitter monterad i låskistan. Är man lite händig så kan det gå att fixa till den så att den går att återanvända. Fjädern är ung lika stor som i en kulspetspenna.

/H
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...
Tack för svaren dina.

Ska kontrollera och se om det går att fixa som sagt till helgen..

Mvh Janne.
Exakt samma fel hade jag i somras. Du behöver den lilla fjädern som nämns, inget mer! När du börjar skruva isär låskistan så kommer du att se hur den sitter och det är inte så svårt att byta den.

Lycka till och skriv gärna en rad här ifall detta var felet.
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Detta hände mig i sommras jag pillade bara med nyckeln i lås kistan på luckan så att den gick i lås sedan tröck jag på öppna knappen på luckan så vips funka det all stänga som vanligt.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Råkade också ut för detta för några veckor sedan. Förhoppningsvis är det bara fjädern som har gått av eller släppt. Jag kunde återanvända den befintliga fjädern, var bara ett varv som hade gått av och den har fungerat bra än så länge. Fjädern är cirka 3 cm lång och 5m.m. i diameter om du vill förbereda med att införskaffa en ny. Lycka till!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanontack grabbar !

Jag hade möjlighet att ta tag i detta ikväll, och det var mycket riktigt denna lilla fjäder som hade gått av i ena "öglan", var bara att böja till en ny ögla i befintlig fjäder och pilla den på plats igen :)

Tog visserligen lite förberedelse tid ty jag har fullt i garaget just nu och var tvungen att vara på uppfarten o greja med allt vad det innebär i kyla mörker o rusk, men det gick rätt så smidigt.
Plockade dock ur hela "paketet" inomhus för jobbet med fjädern.

Reparationskostnad 0 kr ;)
Tid ca 1h totalt..

Får väl se hur länge den håller ihop, men nu fungerar det en tid får man hoppas..

Tack igen!

Mvh Janne.
Kul Janne att detta var felet hos dig också, och inget annat dyrt :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Bra att löste sig, och att det inte kostade ngt.
Feedbacken var också bra!! :-)

/H
wr
43
wrizon
528 -98
Samma fel här, fast något mer tydligen..

Ut o rev isär, fjäder borta o dit med en ny.

Stänger luckan, fastnar ej som vanligt trycker till lite hårdare som jag ej vågat förut och den låser. Tidigare "låg" den lös o olåst..

Men, nu får jag inte upp den, det surrar när jag trycker på låset men går ej öppna.

Provar med nyckel, och det hjälper inte det heller..

Så nu kommer jag inte in i skuffen...

Någon som vet vad man kan göra?

Tacksam för tips...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.