|
|
|
|---|---|
|
Efter lite "hård" körning dvs snabba växlingar vid höga varvtal, så får jag ett oljud när kopplingen är uppsläppt. Om jag trycker ner kopplingen sakta så ökar oljudet en liten aning ungefär halv vägs ner för att sen bli helt tyst. Har aldrig hört ljudet efter normal/mjuk körning. Vad kan detta bero på? | |
| Urtrampningslagret är slut | |
| Borde det inte innebära att det låter när kopplingen är nedtryggt? Och borde det inte låta varje gång? | |
| Är det ett skorrande ljud? | |
| Ja det kan nog uppfattas som skorrande. | |
| Om du stänger av bilen trampar ner kopplingen har du något fjäder liknande ljud från kopplingen? | |
| Ska kolla! Vad kan det då vara? | |
|
Kännt sedan gammalt! Har provat o byta urtrampningslager pga. detta på äldre BMW. Det hjälper inte. Får du det ljudet i lådan, är det inget att göra åt... Möjligtvis köpa helt ny låda. Vanligt och normalt enligt "experter". Inget farligt. Byta olja i lådan KAN hjälpa något. Mvh, Z |
|
|
Om jag inte tar fel, har 130i ett dubbelmasse-svänghjul (alltså ett svänghjul som består av två "halvor" med vibrations/ryckutjämnande fjädrar och gummibuffertar som håller ihop halvorna). Dessa svänghjul har en tendens att bli lite "klappriga" när gummit torkar/slits, när att svänghjulshalvorna inte längre sitter ihop helt stumt. Symptomen blir exakt som du beskriver - ett rent skönhetsfel, som inte äventyrar funktionen på minsta vis! |
|
| gunnare: Det låter som du slagit huvudet på spiken. För dom sa något liknande på BMW att det kan vara dubbelmasse-svänghjulet. Men du säger att det inte har med funktionen att göra? Och med andra ord finns det ingen anledning att göra något åt det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.