AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.704

Bytat från 4:3/MKII till 16:9 MKIV.. Skärm är nu svart.

Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Hejsan..

Jag har idag installerat 16:9 skärm, MKIV Navgation samt videomodul.

Med ett glatt leende så påbörjade jag mitt lilla projekt och såg framåt emot att få ta del av den nyare tekniken och designen..

Jag har läst MASSOR med forum innan jag påbörjade för jag ville inte göra något fel.. =)

Har även läst Autopower´s mekartips om det hela och följt den till sista bokstav.

Det hela är ju Plug´n Play så det borde ju ha gått smidigt men verkar som otur funnit mig.

Jag bytte samtliga saker och när jag lycklig satte tillbaka minuspolen så gick jag och satte mig i bilen med ett leende tills jag vred om nyckeln och kort därefter så försvann leendet.. =(

Visar sig att skärmen är helt svart. Jag märker att allt fungerar i bakgrunden såsom radio och cd spelare osv. Allt verkar fungera men skärmen är som sagt svart. Märker när jag stänger av tändningen så tänds skärmen upp lite i form av mycket kontrast. Lyckades hitta tv-läget i blindo och då kom bilden fram men i väldigt svagt ljus.

Började felsöka med att sätta i min MKII nav istället med felet kvarstod.. Bytte sen Videomodulen till min gamla men felet kvarstod. Tänkte då att skärmen var kass och bytte då till min gamla 4:3 skärm som ALLTID fungerat u.a. men häpnadsväckande så kvarstod felet..!!!

Alltså jag har bytt tillbaka alla delar som det var innan men skärmen är även död på 4:3 skärmen. Har dock lyckats komma in i TV läget på 4:3 skärmen och då fungerar den som vanligt..

Fattar nu noll faktiskt..!

Har läst en del forum och provat lite av deras tips såsom kontrollera säkringar samt ett par relä men inget tycks fungera..

Jag hade köpt att något av de inhandlade delarna var defekta men tycker det mycket konstigt att de delar som fungerade precis innan har samma fel som de nya delarna efter installation..!!??

Hoppas det är någon som har stött på samma problem och löste felet eller så kanske det finns någon som är superduktig på att hitta en tråd på Google med lösningen..

Hoppas på snabb hjälp för det börjar bli kallt och mörkt nu.. =)

Mvh
Peter

Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60

Har nu efter flertalet timmar försökt lösa mitt fel men det går inget vidare.

Har felsökt på alla möjliga sätt samt googlat som faaan och fanns några trådar om liknande fel men mitt verkar ändå lite unikt verkar det som.. =)

Kopplat systemen fram och tillbaka och det konstiga är som sagt att mina tidigare saker vissar samma symtom.. Har skett en liten förändring dock när jag kopplat in min MKII samt 4:3 skärm och det är att skärmen numera lyser vitt.. Allt fungerar i bakgrunden men skärmen bara lyser vitt. Hittar jag tv läget så fungerar skärmen som tidigare. Trycker jag på Meny knappen så återgår den till vitt..

Jag har gjort en liten framgång gällande min 16:9/MKIV utrustning och det är att till TV modulen så fanns den en vit kontakt till. Jag använde den vita kontakt som satt i den äldre TV modulen i den nya och bör ju ha funkat men när jag använder den kontakten så är 16:9 skärmen helst svart. Jag grävde runt bakom videomodulen och fann då en kabel med en likadan vit kontakt som man kan sätta fast i TV modulen.. Trött på skiten som jag var så stoppade jag in den nyfunna vita kontakten på TV modulen och gick och provade.. Märkte då att jag såg BMW loggan VÄLDIGT svagt i skärmen och när jag vred runt tändningen så ser jag nu lite av displayen.. Allt verkar fungera och är runt i alla menyer osv men som sagt man ser knappt, lyser OTROLIGT svagt och jag fick använda en ficklampa och lysa med den på displayen för att kunna navigera runt..

Varför lyser panelen så jäkla svagt..? Vad gjorde jag när jag använde den andra vita kontakten..? Har jag förbikopplat något..?

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig..! =)

Tack på förhand.

// Peter
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60

Mina timmar med felsökande är över..

Kommit fram till att lyset *backlight* i LCD panelen är trasig. Märkte att när man lyser med en lampa emot skärmen så ser man svagt vad som finns på skärmen och allt tycks fungera..

Har någon en aning om man kan laga belysningen i skärmen på något sätt..?

Även har jag sett att man ibland bara säljer själva skärmen på EBAY.. Är det svårt att byta..?

// Peter
Men var inte 4:3 skärmen död också? Fungerar den nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.