|
|
|
|---|---|
|
-Jag hörde nånstans att bmw hade slutat med RFT-däck på senare årsmodeller. Är det nån som vet när?blev det fuskreserv istället? och om det är både 1,3 o 5 serien? | |
| Jag har en 2010 år-modell där sitter det RFT- däck | |
|
Dom har inte slutat med det. // Mvh Andreas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vi hade en ny hyrbil 1serie D med dubbade vinterdäck på i fredags, den gick sin egen väg hela tiden fick passa den hela tiden, gissar att det är RTF däcken som var boven. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
-Det var synd att dom inte har slutat med den skiten! |
|
|
På M-bilarna sitter det väl inte RFT original tror jag? Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Inga RFT på M-bilar och har aldrig gjort. ___ //Ulf |
|
|
-Härligt med lite klimatkompensering!! |
|
| hasso: Jag har två 120d med vinterdäck på nu. Bägge har RFT, den ena med dubb, och de går riktigt fint. Det är snarare så att den med 18" sommardäck kan vandra lite med de däcken på. | |
|
RFT-däcken har blivit betydligt bättre än sitt rykte. Jag har 19" RFT på min bil (eftersom den levererades så) och skillnaden mot den gamla generationen är klart märkbar; inget vandrande på v¨gen; klart acceptabelt vägljud. Men hårdheten kan man inte undgå... så det blir antagligen icke-RFT när det är dags att byta. Har hört från de som kör F10-serien att komforten blivit mkt bra, även med RFT däck, så de skall inte helt avskrivas. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Är någon mycket insatt i om varför RFT däcken vandrar? Är det enbart pga hårdheten? Man tycker att ett vanligt 35 profilsdäck med högt loadindex borde vandra också? BMW CS #07491 |
|
|
Hårdheten är nog en stor bov, med rft vinterhjulen 17" (mjukare) är min F10 betydligt mindre spårkänslig, jmft. mot sommardäcken 18". Samtidigt kan jag intyga att RFT däcken genrellt har blivit bättre, jämför då F10 med min tidigare E61. Förvisso spökade även glappiga styrleder på den sistnämnda. |
|
|
Jag har 215/35-18 på min pendlarbil med Yokohama Parada II som är så stenhårda att däckproffsen inte ens kan kränga av däcken vid skifte utan får varje gång klippa med bultsax! Men dessa vandrar inte, där emot kan dom spåra men det är en helt anban känsla. Om jag jämför mina Michelin Pilot Sport 255/35-18 så är dom mycket mjukare än mina Yokohama men vandrar mera? Börjar fundera på om det kan vara för Michelin RFT däcken väger mera än vanliga diton? BMW CS #07491 |
|
|
RFT lider väldigt av den usla kvaliteten på de första årgångarna. Hade själv en E91 2005 med RFT och höll på att bli vansinnig. Den E61:a jag har nu är också skodd med RFT och det fungerar så bra att jag överväger att köpa RFT igen - har fortfarande en motorvägspunktering i hög fart i färskt minne och där hade ett RFT däck gjort livet betydligt enklare. Det du märker idag är förutom priset att bullret är lite högre samt att om du kör 40-profil så kommer du märka en mer "ofjädrad" känsla i bilen. I övrigt funkar RFT-däcket i sin nuvarande generation bra. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.