|
|
|
|---|---|
|
Jag igen....vissa e nog ganska trött på mig ang. mitt beslutsångest om jag ska behålla min E91 eller köpa E61. Anledningen är tillökning till våren och jag känner mig lite trängd i den här som funkar helt ok med ett barn, men oron över att det blir för trångt med två små barn växer. Om allt går vägen blir jag pappa igen till våren och då är lilleman nästan 2 år. Han sitter just nu fram med mig i en Brittax Hi-Way och jag ska ut och testa hur ett "babyskydd" kommer passa bakom. För bakom mig är det ingen idé att testa, jag sitter långt bak med stolen och ganska liggande tyvärr. Så alla pappor och mammor med två barnstolar, hur ser det ut med plats med två barnstolar på höger sida? Tänkte köra med isofix också förresten. Jag vet när jag hade babyskyddet bak så gick det inte för en normal lång 1,80m att sitta normalt utan knäna upp på instrumentbrädan. Därav min fråga. "Riktiga män kör diesel" | |
|
Som min tjej sa när första barnet var på väg och jag ville byta till en BMW E61. "det där är ett lyxproblem, de flesta får klarar sig med den lilla gamla skrotbilen de har" Men om man nu har råd och vill att alla i bilen ska åka säkrare så är en BMW att föredra framför skrotbilen. Jag tycker redan min bil är för trång. Har en Akta Graco DuoLogic 2 höger bak och då får en normal-lång person precis rum där fram. Komfortstolar i kombination med en iso-fix barnstol tar rejält med plats. Nu när andra barnet är påväg har jag funderat på hur jag ska lösa det med två stolar. Till en början blir det lungt med ett babyskydd men sen blir det värre. Två DuoLogic i baksätet kommer inte att funka. Får kolla om det går att ha en stol fram. Det som saknas där är iso-fix så det får bli en annan lösning. Att åka framåtvänd är ett alternativ (som verkar ta mindre plats) men med ett barn på 2 år är det inte att rekomendera. Visst det går säkert med den bilen du har men det skulle ju helt självklart underlätta om du köper en större bil. /Rikard |
|
|
Två Duo-Logic i rad på högersidan var mitt recept. Inga problem med att fästa dem även om iso-fix inte finns fram, det är för att spänna fast barnstolar jag har elstolar i alla fall! Dou-Logic är kanon på många sett och vis! /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Kör också med 2 Duo-Logic. Enligt de som vet (Säkerhetsbutiken i Stockholm) så är det den tightaste stolen på marknaden, rent utrymmesmässigt. Med detta sagt är den inte liten, det är bara att alla andra stolar är än värre. Mina grabbar är nu 2 och 3 år, och både sitter bakåtvänt i baksätet. Stolarna sitter i ISOFIX-fästen i min E61. 3-åringen börjar bli väl stor, snart får vi vända på honom. Eftersom jag har en stol "bakom mig själv" blir det lite tight, jag kan inte skjuta tillbaka stolen riktigt så mycket jag vill. Men det funkar körmässigt, jag sitter inte helt galet. Och då är jag 190 cm. När 2-åringen var liten satt han i framsätet i samma Duo-Logic. Då kunde man ha båda stolarna på rad på högersidan. Barnstolar är för j-la stora och bökiga så jag kan rekommdera Duo-Logic just för att det är den minsta (eller minst stor kanske är en bättre beskrivning). Får min F11:a idag och samma stolar skla in i den. Synd bara att behöva ha 2 ungar som drar in en massa smuts när man har Oyster-färgat läder....... |
|
| Min E61 (1008) hade ISOFIX båda fram och bak. | |
|
Frun har örnkoll och säger att Britax First Class Plus är den smalaste. Vi har en sådan men jag tycker de känns gigantisk :) Liknar Britax Hiway men har bättre lutningsmöjlighet. |
|
|
Vi körde också två duologic på högersidan och vi har även isofix fram. Nu har vi vänt lilltjejen också så att vi har två bältesstolar från Cybex där bak. Äntligen kan man sitta bredvid hustrun igen. Om ni är intresserade av Cybex isofixstolar så upptäckte jag att man kunde köpa dem för nästa halva priset från Tyskland via nätet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.