|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kanske defekt temperaturgivare till insprutningen(dvs den som ger signal till motronicboxen att ge lämpliga öppningstider till spridarna) ? Den sitter på termostathuset, längst in mot toppen.. Kostar iofs inga "jättesummor" att chansbyta om du inte vill/kan mäta upp den.. Men det blir ju bara en fingervisning åt någorlunda "vettigt håll", ingen som helst garanti att det är detta, kan vara bränsletrycket som är för högt/lågt av någon anledning..t.ex...mm. Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne! vart köper man en sån till bra pris? ja får ju börja nånstans och är det inga jättesummor så börjar ja gärna med det:) Mvh Jimmy! |
|
|
Nu är det väl ingen annan än BMW som kan ta fram en dylik vad jag vet, men den kostar bara "några hundringar"(har inte ett exakt pris, men ring o hör), men det kanske det kan vara värt ? Skrotarna är ett annat alternativ såklart, där är det ju betydligt bättre pris om man vill snåla rejält ;) Men då är det inte så säkert att den man får är helt ok heller+ att du får gå ut(mest troligt) till bilen själv och skruva i kylan....Jaja. Jo... Lmm går att renovera(om det är den som är inblandad i felet), men då måste du nog kontrollera lämplig firma(bilel) om du ska få veta vem som kan göra detta. Inte alla firmor klarar av eller har möjlighet till detta.. En ny Lmm kostar på BMW en "hel del" tusenlappar, tror på ca 3-4000kr där, så den bör man inte byta på chans utan den bör kontrolleras av kompetent verkstad först.. Men visst, skrotarna har säkert någon begagnad, men se till att få rätt lmm med rätt nr isf.. Mvh Janne. |
|
| Ringde bmw och frågade dem vad dem ville ha för en felsökning, 2000kr trodde dem,känns ju lite dyrt då kan man nästan lika gärna köpa delarna lösa och byta, kunde få tag i en lmm för 750kr,..det finns ingen här inne som har något tips på någon som kan göra en felsökning? ska åka förbi linköping,jönköping och sen till ljungby på fredag så om det finns någon bra peron till vättigt pris som kan göra en felsökning vore ja tacksam:) | |
| hittade bmw i norrköping 696 för en felsökning det är ju bra, ska bli väldigt intressant och fö höra vad felet är! | |
|
Tjena en vild gissning,kan de vara tryckregulatorn som har lämnat in?vet inte om det är samma men jag hade en 528 E28.de påminner om de du beskriver.den sura och drog kopiöst med bensin. bromsen är fartens värste fiende |
|
|
etretiotvå: Återkom gärna och berätta sedan vad det var för oss andra också.. Om nu BMW i Norrköping hittar det s.a.s.. Minnena ploppar upp, ty det var där jag köpte min M535:a, eller rättare sagt det var där mekarna fick göra ett kompressionsprov på min blivande M535:a. Jag beställde en tid där för att Kneippbadens bil(tror jag de hette då iaf) skulle göra en test på maskinen innan jag bestämde mig för att handla av den privatperson som då ägde den.. Kompressionsprovet var u.a. och jag kunde senare samma dag glida uppåt mot Umeå med en frisk M535:a som jag hade i 11år btw :) Mvh Janne. |
|
|
Det ska jag gläderligen göra så man får reda på detta mystiska problem:) Jo det är samma bmw jag ska till, dem borde ju veta vad dem göroch ha instrument till det får man hoppas:) men ska nämna vad jag hört att det eventuellt kan vara med så dem inte har en chans att missa något hehe.. |
|
| Hade beställt nya däck som kom hem idag, och så jobbig som bilen var idag har den aldrig varit visserligen var det enda gången den har startats över 12minus, var 23,..den startar direkt men sen får man hålla kraftig gas för att den inte ska dö,och den är extremt orolig o motorn, sen tänkte ja att ja försöker köra den lite så den värms upp men kunde bara krypköra fanns ingen ork alls i den sen när ja saktade ner på ett ställe dog den gång på gång men startade upp och lät den stå på tomgång med gaspådrag då ca 4min sen gick den och köra hyfsat men ingen ork..inte förens den började bli varm gick den normalt och lät normalt igen,..även om dem tidigare felen finns kvar då i detta,..bara måste ju vara lmm eller tempmätaren för motorstydning väl? iaf imorgon kl 9 ska den lämnas in för felsökning ska bli intressant! | |
|
Tvivlar på lmm nu när jag hör att den verkligen börjar gå bra när den är varm, men snart får vi veta :) Mvh Janne. |
|
|
Fredag e.m. och man sitter och funderar på hur länge svaret ska dröja.. He,he...lite att göra har man tydligen, snudd på "nördvarning" och ett alldeles för lugnt liv i allmänhet ;) Mvh Janne. |
|
|
Nu är jag åter igen vid en dator! jo det var lite fel på bilen! luftmassemätaren och tempgivare var det inget fel på alls eller något med insprutningen, däremot var rotorn,fördelarlocket verkligen riktigt dåliga,sedan var lambdasondern ur funktion så den gick i något felsäkert läge som jag förstod på dom,men allt är nu bytt, sedan var ventiljusteringen felinställd skulle justera det med 35(nånting?) men det var ju bilen inlämnad för nyligen, borde man inte ha rätt att kräva att dem ställer in det rätt när man har betalt för det?? men iallafall, bilen går mycket bättre! även om den är tjurig vid kallstart, alltså den startar direkt men är lite smått orolig kanske men den dör inte när jag lägger i driven, men den saknar mycket kraft innan den blir varm, den dog igår när jag svängde ut vid en korsning när bilen var helt kall, sen fick jag stå med parken i en stund innan den hade kraft och kunna rulla iväg igen men så beter den sig bara när den är lite kall nu,kan det vara ventiljusteringen som spökar lite eller är den bara känslig för vintern vid kallstart? |
|
|
Ok.. Tja, tomgångsregleringen vid kall motor verkar ju vara en del av boven nu iaf, och det kan bero på som några redan skrivit att din tomgångsmotor är lite defekt likaväl som att du har något problem med bränsletillförseln möjligen(hade du bytt bränslefilter?). Men det jag nu skriver är inte alls någon "lag", utan jag blir mera fundersam huruvida verkstaden kunde säga att din lmm eller tempgivare var hela.. Fick du någon förklaring på hur verkstaden kunde säga så, dvs VETA medelst mätning och uppkoppling i occilloskåp(lmm) t.ex. att det säkerligen inte var något fel där ? Ventilspelet ska förresten vara 0,30 kall insug/avgas.. Bilen i sig är inte "känslig" för vinterkörning om allt står rätt till s.a.s.. Mvh Janne. |
|
|
Vet faktist inte hur dem gjorde eller något, men ringde till dem som ja lämnade in bilen till för servicen med ventiljusteringen, och vet ni vad jag får för svar till att dem har ställt in dem fel?? att det inte går att ställa in ventilerna på den modellen att det görs automatiskt och att dem bara kollade hur det var inställt...och ändå sa dem både innan och efter att det skulle/har justerats...RIKTIGT dålig stil av verkstaden...så nu får man leta rätt på någon ny verkstad som hinner göra detta snabbt då bilen ska rulla över 200mil kommande vecka. Och föresten bilen går i övrigt mycket bra nu tycker ja, inte märkt något speciellt förutom det tickande i motorn som hörs lite vagt och att den rycker väldigt mycket vitt innan motorn blir varm vid en kallstart runt 10minus ute..det är nog bara det som märks nu. |
|
| Måste tillägga att bilen var inlämnad för ventiljustering nu igen MEN, dem sa att ventilerna låg perfekt, så dem som hade fel i detta var tydligen bmw själva!...däremot var avgassystemet helt kass så har bytt hela systemet och bilen går som en dröm!..var på väg och sälja den ett tag pga dessa alla fel, men mycket slitage,dålig service sen tidigare ägare är väl inget ja ska klanka ner denna bilen på..laggt ut ca 14000kr inkl nya däck för att få den iordning och då har allt gjorts av verkstäder,..inte så farligt för att få en fin bil..och samtidigt slippa en hög värdeminskning genom att köpa en nyare bil.Så kort och gott Väldigt nöjd nu,men lite besviken på bmw när man har förtroende för dem och så verkar vanliga privatverkstäder göra bättre jobb.. | |
| Sedan en fråga, finns det något enkelt sett att skaffa ett carfax för bilen? skulle vara intressant och se vad som finns och läsa om den,har kollat carfax som länkas här via forumet men dem har inget passande betalsett tyvärr då jag ej har paypal.. | |
|
Carfax ger dig samma information som transporstyrelsen tillhandahåller GRATIS! Du behöver ett faxnr att skicka rapporten till. Därefter får du ett fax med de tre senaste ägarna på. Det du kan göre om du vill ha fler är att du skrivet ett mail till transportstyrelsen och ber om att få samtliga ägare på bilen. Har du ingen fax kan du ge mig regnr. så fixar jag det åt dig. Tar 30 sek. |
|
| Kollade carfax och där stod de att det skulle vara rätt många händelser, mycket mer än antal ägare på bilen alltså,men ja kunde ju inte se något då ja inte kunde betala för det, men sen vad det skulle visa vet ja ju inte heller hehe..men absolut vill du kolla så gärna,skickar dig ett privat mejl om de går:) | |
| Alla besiktningar är händelser. Räkna ihop dessa och lägg till ägarbyten så är du nog i hamn! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.