AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.289

E32 bmw 730 -89 vill nästan dö vid stopp?

Sida 1 av 2
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Har skaffat mig en helt underbar bil nu, men den har ett problem? när jag tex stannar vid ett stopp när jag har d läget på automaten i så vill den nästan dö då motorvarvet går ner mycket..detta händer bara när jag har i d och när jag skall stanna tex vid ett rödljus...har jag p läget i funkar den som vanligt med motorvarvet..vad kan felet vara?
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Men alltså ger jag lite gas samtidigt som d är i vid ett stopp så funkar det ju...bara en sak ja glömde skriva.
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Fast nu idag när jag var ute med den åkt ca 15mil, då har den funkat klockrent vid stopp, märkligt!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan vara flera orsaker...

Men det du kan prova med är att renovera eller byta ut luftmängdsmätaren och kontrollera så att motorn din inte tar "tjuvluft" från någon trasig bälg eller annan slang runtikring insuget..t.ex.

Men>>>>Frågan man måste få svar på också är huruvida du har servat vagnen nyligt ?
Vet du inte när t.ex det sist gjordes en ventiljustering eller byttes bränslefilter, stift osv så bör du göra det först innan du börjar byta saker som är hela :)

Mvh Janne.
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Tack för svaret Janne

Har kört ca 8mil ikväll runt samhällen och på småvägar och den funkar precis som den ska vid stopp nu men eftersom den ville stanna igår (första dagen jag är ägare av den) så bör man ju se efter ändå..

Ska kolla runt insuget imorn så inget är trasigt,den vanliga servicen tänkte jag ta tag i nu nån dag så allt är nytt o fräscht,så visst kan ju vara något där som är gammalt tex tändstift..
men ventiljusteringen hur ofta ska det göras??

Mvh Jimmy
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Finns det tomgångsmotor på den, så kan den ju kärva och tomgången blir för låg.

/Mats J
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Hej mats, inte en aning hur det där funkar tyvärr...en motor som är helt ny för mig hur den är byggd m.m..tyvärr:/ men hoppas felet ej kommer tillbaks nu..ska köra en bra bit med den imorn bland annat en hel del stadskörning så hoppas den fortsätter som den gjort idag:)
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Tänkte på den där ventiljusteringen, hur ofta skulle det göras? nån som vet? ska snart lämna den till en kille som ska serva upp den, något mer ja bör tänka på än vanlig grundservice?
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

Grattis till en e32a,om jag vore du skulle jag passa på att lyfta på ventilkåpan och kolla oljeröret som smörjer kammen,de har hänt att de har lossat och då är kammen ett minne blott,och de skadar inte att justera ventilerna samtidigt ganska enkel sak på sexorna då vet du att de ok.om inte luftfilter är bytt så byt de också.

bromsen är fartens värste fiende
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Hej Kenneth!
Tack för ditt svar.
Finns det någon länk för hur man gör sånt från denna sida? känner en kille som är duktig på bilar så men han har nog aldrig varit i närheten av en e32:a, tror du han skulle kunna klara en sån sak? eller är det något ja bör lämna in till en vanlig verkstad?
Mvh Jimmy
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice med en E32!

Jo, motorn i din bil är en så kallad M30B30. Det är precis samma motor som i min 535i (fast min är 0.5 liter större).

En mycket gedigen motor om man bara tar hand om den. Regelbundna byten av olja och filter samt lika regelbunden justering av ventilspelet.

Orsaken till att den dör vid stopp kan som sagts tidigare bero på läckage vid diverse luftslangar och vakuumslangar.

Kan även bero på en helt defekt eller delvis defekt tomgångsmotor. Dessa kan ibland "klägga" igen och gå trögt eller fastna ibland i något läge.

Tomgångsmotorn är märkt med #4 och LMM märkt med #3 på den här sidan
Länk

Motorn är mycket enkel och trevlig att meka med. Så har man mekvana är denna väldigt lätt att sätta sig in i hur den fungerar. Gäller bara att ta sig tid och läsa in sig först.
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

de är som slangen säger,de är en enkel motor,de är vanliga viparmar har han ställt ventiler på en b20 så klarar han även att ställa dom på bmw.oljeröret ser du när du har lyft ventilkåpan,ligger över kammen och du ser hur den är bulltad i toppen,känn gärna på dom så dom sitter fast.åtdragningsmoment har jag tyvärr inte.lycka till

bromsen är fartens värste fiende
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en bild från när jag renoverade min M30B35
Länk

Där ser du de två (10 mm sexkant skruvhuvud gissar jag på) som håller oljespridarröret.

Dessa skruvar kan lossna ibland. Ser du massa oljeavlagringar i toppen så finns det risk att det kan vara dåligt flöde i oljespridarröret - bör isåfall bytas.

Antingen köper du två nya skruvar (dessa kommer numera med låsningspasta redan pålagt på skruvarna - micro encapsulated) från BMW eller så återanvänder du skruvarna och rengör skruvar och gänghål, applicerar lite svag gängsäkring (tex Loctite 222) och skruvar fast röret.

Dessa banjobultar skall dras med ett moment på 11-13 Nm.

Här finns de flesta vanliga vridmoment för BMW motorer och annat
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett par tillägg angående banjo-skruvarna till oljespridarröret.

Såhär ser banjo-skruvarna ut om du köper från BMW
Länk

Notera att det skall vara en alu-packring på båda sidor av oljespridarröret! Dessa är inte åternavändningsbara! De är tänkta att deformeras runt oljespridarröret och kan som sagt inte återanvändas.

Här är en sprängskiss över konstruktionen (dock över min M30B35 motor men du kan slå på din egen bil och kolla på olika sprängskisser)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ventilspelet på en M30 motor skall vara 0.30 mm (kall motor dvs under 35 grader C).
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Tack så hemskt mkt för länkarna!! ska visa detta för han som ska göra servicen så ska ja se vad jag kan hjälpa bilens fortsatta liv med:)Riktigt bra forum detta måste jag säga!:)
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Hade bilen inlämnad idag för reperation av avgassystemet som läckte lite, och passade på och fråga vad detta med tomgången kunde vara för fel och direkt hittade han en söndertraslad slang som hade med insuget att göra så den byttes och bilen går som en drömm så var nog det som ställde till det hela.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hoppas det var så enkelt! Det går två små vakuumslangar underifrån insuget, en går till vevhusventilationen och den andra till bränsletrycksregulatorn. Sen sitter där en lite större slang undertill på insuget som går till tomgångsmotorn. Och sen sitter den en fjärde liten slang som går till purge ventilen (släpper in bensinångor som fångats upp från bensintanken vid lämpliga tillfällen).
Alla dessa fyra har en tendens att när de blir gamla börja spricka, bli otäta eller inte sitta fast ordentligt.

Här är en bild på alla dessa fyra. Som ni ser så sitter de undertill på insuget - lite dumt och lite olikt M30 designen - det är väldigt sällan man tittar där. Dessutom är det lite trixigt att komma åt.

Länk
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
har haft bilen inlämnad på verkstad nu för byte av oljefilter/olja i motorn,tändstift,luftfilter,bromsvätska,drivrämmarna,justering av ventilerna,rengjort oljeröret och ny ventilkåpspackning, men dem hittade trasiga slangar vid insuget och började pilla lite men ja nu en vecka efter servicen drar bilen 2.5liter milen lugn körning, 1liter tog den innan, och vid kallstart beter sig motorn som att de inte skulle sitta nån luftmassemätare på typ,sen som innan så så fort man stannar in dör bilen direkt nu om man inte har gas samtidigt, så lämnade in bilen på bmw i förrgår och dem hittade nya slangar den innan luftmassemätaren sen flera st efter mätaren också och dem sa att bilen tog tjuvluft på flera ställen som gjorde att den fick fel bränsleblandning eller va det var men vid byte av slangarna så skulle problemen vara borta så nästa vecka skulle dem bytas allihop..tror ni problemen försvinner sen?? slangarna hade ju synliga hål även efter lusftmassemätaren så känns ju lite logiskt iallafall men problemen har blivit mkt mer uppblåsta nu på bara en vecka men kanske kan vara att det vart värre skick på dem nu då ...
Slangarna kan kanske ha gått sönder ännu mer efter att mekanikern varit i motorrummet och pysslat. Jag tror dock problemet kommer försvinna när alla slangarna är nya och hela.
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
haft bilen inne idag och bytt alla slangar till insuget,nya slangar då,.en mycket viktig slang satt inte ens på sitt fäste...men det sjuka i detta är att även fast allt är helt tätt nu och nya slangar så finns samma problem kvar, mycket hög bensinförbrukning,dör så fort jag stannar till om ja inte håller gas,och börjar redan bluddra vid ett par tre km i timmen innan stopp,samt att den är mycket orolig i parkeringen vid kallstart,inte vid varmstart,..känns som det är luftmassemätaren som är det enda som finns kvar som kan spöka med bilen så här?? eller va tror ni??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.