|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Min mor fick en kontrollavgift efter att stått parkerad i ca 7minuter på en parkering där man får stå 30min gratis. De två andra bilarna som också stod på den mellanstora parkeringen hade oxå fått bot. Högst troligt att denne P-vakt bara åkt dit, botat alla rakt och och ned och sedan dragit vidare. Smart av dem eftersom man inte betalat för någon lapp i rutan där det finns ett visst "bevis" utan nu blir det ord mot ord. Men blir så arg att man vill starta en dödspatrull. Kan inte kalla fakta rota lite i detta? | |
| får man stå längre än 30 minuter om man köper biljett? | |
| Vet ej men tror inte det, jag ser dessa "30min-plaster" lite överallt i stockholms förorter, dessa plaster gäller bara för 30minuter o inget annat, för att få rull på omsättningen så folk skall kunna göra ärenden snabbt, sen brukar det intill finnas vanliga betal-parkeringsplatser. | |
|
det blir ju ord mot ord men om ett antal personer överklagar så syns snart ett mönster som pekar ut en fuskande pvakt. Jag fattar inte hur någon p-vakt vågar falsklappa eftersom var och varannan person har en mobil med filmmöjlighet. Man ska alltid jobba som om man vore filmad.... |
|
|
Jag har råkat ut för detta med felaktig parkeringsbot. Trots att jag innehar giltigt parkeringstillstånd (förbetald parkering) för den parkering jag parkerade på fick jag böter. Tillståndet sitter väl synligt i framrutan. Kan säga att parkeringsbolaget inte vara jätte intresserade av att stryka den felaktiga boten. Men efter ett långt telefonsamtal och inskickad bild på tillståndet i framrutan samt kopia på tillståndet och inköpskvittot fick jag rätt. Ibland fattar jag inte vad de sysslar med. |
|
|
Ibland blir det fel helt utan avsikt, pvakten är ju trots allt ingen maskin utan mänsklig. Det syns väldigt väl om en specifik vakt börjar utfärda kontrollavgifter lite hur som helst. Dom flesta som får en kontrollavgift har stått fel och dom är själva medvetna om det och då betalar dom snällt utan tjafs. |
|
| Daniel_73: I mitt fall stod jag rätt i rutan och det fanns inget att anmärka på. Visade sig senare att P-vakten inte fattat att det var en övergångsmånad för p-tillstånden. På tillståndet står det 12.31 (månad.år) men det är giltigt till 01.31 (siste januari nästkommande år). Fast p-bolaget var till en början inte så sugna på att stryka boten eftersom att det på boten stod att jag inte erlagt parkeringsavgift, vilket inte behövs när man har p-tillstånd. | |
|
Chris87: det hade jag också lappat på :-) Bristfällig info från markägaren till bevakningsbolaget alltså. Jag har aldrig varit med om någon sk övergångsmånad utan alla har fått nya tillstånd flera veckor innan det gamla löpt ut. |
|
|
Nattugglan! Jag har sett parkeringar med 30 min fri parkering, men man måste ändå ta en lapp för att visa när man parkerade där, kan det inte vara så på denna parkering. BMW CS #5206 |
|
fredde 7 |
Varför vill man vara parkeringsvakt? Sadist eller välgörare? de flesta lappningarna bidrar ju inte med så mycket trafiksäkerhet, eller ökad framkomlighet, utan är väl mer till för klirret i kassan. Eller är det så att det sistnämda bekostar det första........... |
|
Förutom trafiksäkerhet så är det rörlighet man eftersträvar. tänk dig att alla som jobbar i en stad tar bilen till jobbet och ställer den på gatan utanför. Det skulle bli totalt omöjligt att hitta en parkeringsplats då och hela stadskärnan skulle haverera. |
|
|
Daniel_73: Det skulle ju fortfarande inträffa om alla betalade för sin parkering. Ta inte illa upp men största anledningen till att parkeringsvakter finns är att lyckas komma åt de smitare som inte betalar vid parkering. Det är själva huvudsyftet. Sålänge som intäkterna är högre än kostnaden för pakeringsvakter kommer de finnas kvar. Precis som allt annat i dagens samhälle är det pengar som styr. Det här med trafiksäkerhet är rent skitsnack. Att ha folk som springer runt och delar ut böter eller anmärkningar till folk som inte betalar för sig eller felparkerar påverkar inte trafiksäkerheten. Däremot kan jag hålla med om att de gynnar framkomligheten genom att minska antalet bilister som parkerar i körbanorna och på så sätt blockerar för annan trafik. Det argumentet köper jag. |
|
|
Står det för många i centrum så höjer man avgiften eller kortar max p-tid tills man får önskad rörlighet. Och hur många skulle betala i automaten eller inte stå längre än tillåtet om man inte riskerade "p-böter" tror du? Det är relativt vanligt med rent trafikfarliga uppställningar typ omedelbart framför övergångsställe, parkering på starkt trafikerade gator som har stannandeförbud just för att dom är så starkt trafikerade, uppe på trottoarer osv |
|
|
Nu gled vi från tråden men det gör inget :D Jag undrar hur det kommer sig att det finns så oerhört många lisor, man kan stå på en gata långt inne i ett litet sött lungt villområde utanför sthlm, men lik förbaskat så har man en bot efter max ett par timmar. I city tar det 2 minuter så har man en bot. Är det inte en indikation på att p-bots-/parkeringssystemet är lite väl utvecklat? Som tidigare inlägg så vill jag hålla med om att detta är endast en kassako, har väldigt lite med trafiksäkerhet eller "felparkeringar" att göra, utan rörlighet som Daniel skriver, men detta i väldigt liten utsträckning. Det hela är helt klart överdrivet. |
|
|
För dom flesta kommuner går verksamheten mer eller mindre jämt upp. Storstäder och kustkommuner undantagna. Det finns gott om kommuner som har större kostnader än intäkter från parkeringsverksamheten. |
|
|
Som sagt i grund och botten är det pengar som lockar. Finns många städer som har olidliga parkeringssituationer, men det görs inget åt det. Vare sig korta ner tillåten parkeringstid eller minskning av antalet p-rutor. Varför? Jo för att kommunen tjänar pengar på att ha alla parkeringar. Sen om en bil parkerar framför ett övergångsställe gör det inte trafikfarligt. Det som är trafikfarligt är bristande uppmärksamhet. Är man uppmärksam saktar man ner vid ett skymt övergångsställe. Uppmärksamhet gäller inte enbart föraren av ett fordon utan även gångtrafikanten. Detta är visserligen utanför trådens kärnfråga. |
|
| Hur ser det ut i de kommuner där verksamheten går mindre jämnt? De har få p-vakter och antagligen är det få parkeringsbrott i det totala vilket gör att en utökning inte är motiverad. | |
|
och hur många saktar ner tror du? Kör du i 50km/h och någon springer ut i gatan så har du ca 10 meters stoppsträcka (därav avståndsgränsen vid övergångställe). en för nära parkerad bil kan lätt skymma ett barn som saknar trafikvett och man hinner helt enkelt inte stanna om man inte har dom där 10 metrarna. Helt livsfarligt... |
|
|
tja, man kan nog räkna med 2-4 heltidsanställda p-vakter som lappar drygt 20st vardera per dag. Man kan räkna med ett överskott på ca 13 000kr per p-vakt och månad. då tillkommer kostnad för själva lapparna, transportstyrelsen ska ha sin andel, handläggare på kommunen, tillverkning av p-tillstånd, underhåll och inköp av p-automater, målning av vägmarkeringar, projektering av nya p-platser osv Nollsummespel i en helt vanlig mellanstor kommun... |
|
|
Dessutom händer det att man kommer in efter en arbetsdag och bara har hittat 1-2 felparkerade bilar och rapporterar att det varit mycket god ordning i centrala staden idag. Gatuchefen brukar bli uppriktigt glad att vi för en gångs skull haft ordning i stan... Pengarna är inte det primära utan bara ett styrmedel. Ett alternativ till "p-böter" skulle kunna vara hjullås och sedan bortforsling till en uppställningsplats där ägaren kan hämta ut sin bil efter tidigast 30 dagar mot självkostnadspris för bärgningen och uppställningen. Det hade förmodligen blivit effektivare än 500kr på rutan... |
|
|
Något jag vill lyfta fram är sk. kontrollavgifterna, som någon sa att betalar men en sådan kontrollavgift så "går man med på" att boten är korrekt! ...det är ju sjukt! ...när alla människor känner till att en bot måste betalas fort, och rättelser/bestridan gör man i efterhand, också detta absurt! Kriminellt att göra det på detta sätt! Och jag som tom. fick en bot nu utan kontaktinformation till den som satt boten, nästan ännu värre, då kan jag inte ringa och ev. reda ut varför jag fick min bot utan tvingas betala, och hur vet jag att bolaget som utfärdat boten är seriösa eller ens existerar lagligt juridiskt sätt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.