AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.823

Saknar jag hjulbultshylsa?

Lasse Karlsson
Tjena BMW-freaks!

Skulle sätta på vinterdäcken på M5:an E60, men hittar ingen hylsa, som behövs för att kunna få bort sista bulten på varje däck, där bultskallen är "mönstrad". På förra M5:an E39, låg hylsan i "verktygslådan".

Frågan är om denna hylsa ska finnas? eller om det kan vara så dumt att man måste till verkstad för att byta däck? Det borde ju inte va så, men säker kan man ju inte vara!

Nån som bytt däck på sin M5 E60, och kan svara på om hylsan finns? och om den i så fall ska ligga i "verktygslådan", eller kan finnas nån annanstans?

Ska även tillägga att jag inte har nått reservhjul till min bil, utan extra "lagningssats"

Hoppas på svar!

HA DET!!

modolasse
Låsbultar brukar vara extrautrustning. Att hylsan låg i verktygslådan på e39:an berodde nog bara på att någon tidigare ägare hade lagt dit den där.

Du kan ju alltid höra med den förra ägaren om han har den liggades i garaget, man ska ju igentligen inte ha den i bilen då låsbultar är till för att man inte ska kunna sno fälgarna.

Om du inte har någon lycka där kan du alltid hoppas på att låsbultarna är av BMW märke. då åker du bara in till närmaste bmw handlare så fixar dom det. Jag drog själv sönder min hylsa och fick ta bilen till bmw. Där kom han ut med en stor sats med olika typer av hylsor och testade tills vi hitta den rätta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har ju bara en 525:a E39, men den har orginal låsbultar och adaptern ligger i ett gjutet fack bredvid fälgnyckeln i bagageutrymmet. Så orginal det kan bli.
Jaha där ser man. Då har man fått lära sig något nytt idag :D
Tycker dock det är lite märkligt att ha hylsan i bilen.
Be
67
BeroT
X3 xDrive30e -20
Hej,

I min, förvisso reservhjulsutrustade, E60 ligger adaptern tillsammans med övriga "däckbytesverktyg" under bagagerumsgolvet.

/Berot
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det ska sitta en liten hållare för låsbultsnyckeln bredvid "fackavgränsningsplastbitarna" där reservhjulet inte ligger på bilar med RFT.
Jag måste varit trött i morse och inte tänkt längre än min näsa(som är ganska liten). Men självklar måste man ju ha med sig hylsan ifall man får punka eller av annat själ måste byte hjul on the run.. ibland skriver man utan att tänka.
zcooter
Är Låsbulten köpt på BMW, alltså en original hylsa kan dem "skaka" fram rätt hylsa. På varje hylsa finns det ett nummer instansat, skriv upp det numret så är ni på den säkra sidan om den skulle försvinna!
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Om Du inte har interas eller bmw hjullås så kan nog vilken däcksfirma som helst få av bultarna. Brukar finnas specialverktyg för detta.
we
20
welder
530d limo-01
åk till närmaste bmw verkstad dom har en låda med 40 st hylsor där kan du prova ut vilken som passar din bil
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Vet att denna tråd är gammal men om man nu saknar en sån här hylsa är det någon som har koll på vad det kostar att ersätta den?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Ny hylsa införskaffad. 108 kr på BMW om någon annan är i samma sits.
Hittade denna gamla tråd. Jag har också slarvat bort min hylsa till låsmuttrarna. N jag undrar var det bara att ringa BMW? Hur visste de att du fick rätt hylsa? Och Vilken Bmw verkstad var det? Här där jag bor är det Holmgens som säljer BMW, och jag upplever de inte som service vänliga. De vill bara tjäna pengar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du kan inte ringa och be om en nyckel till fälgarna. Möjligtvis om du har numret på just din nyckel tillgängligt. Men tveksam om de gör det. De vet ju inte om det är tjuven som ringer.

Däremot kan du åka till närmaste BMW och be dem plocka fram rätt nyckel till dina lås. Med lite tur har de den på lager, annars så beställer de hem den åt dig och då kan de skicka den.
fredrikakesson:
Bara att åka förbi BMW, dom har en låda med alla olika hylsor sen beställer dom en ny till dig, det gick snabbt och var inte speciellt dyrt heller.
Finns bara två låshylsor som funkar och det är från en tillverkare i Japan och den som Intera specialtillverkar åt dig.

I annat fall kan du skippa låsbultar då det är inget vidare skydd.
Kan uppdatera denna.
Jag var på Bmw i Växjö idag. På kundtjänst hade en kille en sats med olika hylsor som var numrerade.Han hittade rätt och en ny är beställd.
Kostnad 400kr........ Det kan man ju tycka vad man vill om.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter svindyrt med tanke på att hela satsen kostar 400kr. Jag betalade typ 100kr för bara nyckeln men det är 6 år sedan iofs.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.