AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.129

Kvalitetsskillnad E46/E39

Sida 2 av 3
ar
457
argungu
118i -20
Andersk, du har ju redan skrivit ditt sista inlägg i den här tråden! :-)
Jag tror mittkonsolen är gjord av roquefort-ost.
Och smaken är delad!

/Erik
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
argungu:

Här kommer det sista, igen :-)
Visst, smaken är delad, men det beror oxå på vilka referenser man använder.
Nog sagt.
När jag tagit innehållet i den där påsen som jag fick hos Bavaria och bytt ut trasiga plastpluggar har jag en nästan fulländad E46a.
Ännu mer fulländad blir den på tisdag, då har vi fått en ny suflett, alla gillar nämligen inte E46or...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Personligen tycker jag att BMW överlag har "konstig" kvalitet. Saker som pajjar hos de bilarna häpnar gamla meckar över. Nu senast gick något sönder i min utjämningsbehållare (en komponent i bränslesystemet), har bytt vevhusventilation, sprängd kylare (i plast), reparerat ACn ett antal ggr, lagat genomföringar i baklucka osv osv.

Kanske det är di bayerische konstruktörer som hamnar i teknisk trans i ett öldrucket tillstånd när de sitter framför en skärm med NX lysande i ansiktet. Eller är det som så att lösningarna i sig inte är särskilt komplicerade - bara det att det finns väldigt få leverantörer som kan leverera rätt och hållbar kvalitet till lösningarna.

En skillnad dock är att när man reparerar en BMW så blir den som ny varje gång medans när man reparerar en "no name" bil så fortsätter den att kännas som antalet mil det står på mätaren. Det i kombination med körglädjen är väl det som gör att man gång på gång köper en BMW.

När det gäller skillnader mellan E39 och E46 tycker jag att det är jämnt skägg. Upplever det däremot som att E53 är lite sämre medans E34 var verkligen hållbar kvalitet. En modell, i mina ögon, som är världens bästa tillverkade bil genom tiderna. Synd att det finns så få originalex kvar och att man har för liten tomt :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Efter två E46, där den ena rullade 40.000mil (tjänstebil) och den andre närmar sig 20.000mil kan jag inte hålla med AndersK. Visst kunde bilen hålla högre upplevd kvalité men man får vad man betalar för, däremot håller modellen ihop mer än väl enligt min erfarenhet oavsett hur den "upplevs".

Framför allt är det en fruktansvärt körglad bil som är ett nöje att leva med till vardags och är förvånadsvärt billig i drift/underhåll. Jag tror det är därför modellen är så populär, att du sedan blivit blind av ilska mot din egen E46 är en helt annan sak.

Aldrig hört talas om måndagsexemplar?

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Jag måste lära mig att lägga av.
Men, det här är det absolut sista inlägget :-)
Med risk att vara oförskämd och ifrågasätta läsförståelse.
Inredning, smäckig plast, tunt, kasst, plastplugg, billigt, skoda, vaz, lada.
Förstår?
Jag har haft tre stycken E46:or, allt utom coupe.
Inrednigen håller usel kvalitet jämfört E39.
PUNKT.
Måndagsex?
Näru.
Om inte dom där firmafesterna på fredagarja varit så tunga så att plastmaskinerna alltid laddas med mindre plast på måndagarna.
Med risk att förolämpa er.
Men, "körglädje", nä, så fort man gasar i rondellerna så tänds den där lampan på instrumentpanelen och allt lixom bara stannar upp.
Lovar, detta är mitt sista :-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Haha, nu sprängde Andersk en pannven! ;)

Allvarligt, du påstår väl inte att E39 ger mer körglädje än E46? Isf är denna diskussionen ganska tramsig..

Fortsätt.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Pannvener lagas bäst med silvertejp :-)
Min hang-up på E46an är detaljkvalitet på inredningens plastdetaljer.
Vissa inlägg här innehåller sedan svepande påståenden om de förträffliga fördelarna med E46ans körglädje jämfört E39an.
Eller det fantastiska utseendet på Ee46an.
Jag kommenterar inte det.
Dock, körglädje, ingen av dom är sådär jätte glada att köra, faktiskt.
Jag har dragkrok på min E39 och en trailer med något som har körglädje.
Vi har en trött E46a och en E39a med massa mos, jag nöjjer mig med att konstatera att båda är riktigt bra bruxbilar :-)
Inget måndagsex, inget special, bara vanlig hederlig optimering av produktions controllers för att säkerställa lägsta möjliga produktionskostnad och att försöka lägga sig lite ovanför konkurrenterna.
Faktum har inte förändrats, jag är grymt besviken på den smäckiga detaljkvaliteten på E46ans inredning.
Jag åkte med en kamrats AUDI, den var tame-fn ännu smäckigare.
Vi behåller E46an i två år för att få en payoff på de 15-18 tkr jag lagt på bilen för att få den i det skick jag vill ha.
Sen blir det tyvärr troligtvis en BMW igen, och jag kommer troligtvis irritera mig som fn över att den bilen är gjord av smäckig tunn-plast med ÖB/Biltema kvalitet.
Men konkurrenterna är ännu sämre.
Nu är det dags att öppna en rulle silervtejp och ta den där blodtrycks tabletterna :-)
Det måste vara bättre att sälja bilen med en gång väl? Kan ju inte vara värt "payoffpengarna" när du blir tvungen att må dåligt pga bilen i två år till. Varken trevligt för dig själv eller omgivningen. Ett tips är väl att du köper en till E39 nästa gång...
Förresten, är det nån skillnad på konsoller/inredning före och efter faceliften?
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
GE:
Nu har du kanske tolkat in något av din egen E46 frustration på mig :-)
Jag mår absolut inte dåligt att köra en E46.
Får en ny suflett på måndag, det blir en toppen bil.
Alltså så bra den kan bli givet ÖB/Biltema kvaliteten på inredningen.
Två år är ganska lagom tid att ha den, det kanske blir längre, men definitivt inte kortare.
Skillnad på inredning facelift, hm, jag tänkte samma sak och kollade faktiskt mittkonsolens partnummer.
Samma nummer.
Vi hade tidigare en E36 compact och en E36 touring, compacten var något år äldre men högre detaljkvalitet.
Jag har googlat runt lite och BMW tillverkar bilar i ett flertal länder, tror dock inte att det finns smäckigare
lågbudget versioner för länder med låg köpkraft som ex Sverige.
Jag har inte den minsta frustration över min bil, är faktiskt helnöjd med den. :-)
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
GE:
Men vad bra :-)
Jämför dock inte inredningen i din bil mot E39an.
Då kommer du oxå att starta en "irritations-tråd" :-)
Ska försöka undvika det... ;-)
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Är det någon som vet vad BMW själva har för intention med E46 jämfört mot E39?
Är det meningen att bilarna skall ha skillnader i kvalitetsintryck?

Håller alla med om att E39 känns mer kvalitet förresten?

Det är ju skillnad på att tycka (en personlig bedömning) och att något faktiskt är gjort av bättre material som är mer hållbart, smäckigare, snyggare (interiört menat i detta fallet).

Vilken modell som är mest poppis är ju en annan diskussion eller det är väl mer ett faktum men inget vi diskuterar just nu.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det skall vara riktigt blött eller till och med halt för att där skall blinka en lampa på panelen ens i 330i eller 328an, och 5-serien må vara riktigt körglad med tanke på storleken men E46 är mindre sävlig och vassare på alla punkter.

Då självklart jämfört med relativt motsvarande 5-serie och inte med en racing-specifierad Porsche eller vad det var du körde.

Lyckas du få en 318i blinka "så fort man gasar i rondellerna" så kör du förmodligen runt på fälgarna...

//Bjersér

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Nu har jag 3st fortkörningsböter och kör därför lagligt på gata.
Men står det 70 så är det 70 även i rondellerna.
Vår 318 är ingen raket, men har bra däck och vasst chassi, visst tänds antisladdret om man går in hårt/rätt i rondellerna.
Om ni inte lyckas med att tända lampan med en 330 så kör ni för långsamt :-)
Ni får gå in lite hårt och ställa upp bilen, förslagsvis genom broms för att få bilen ur balans.
Testa dock gärna på ngn parkering innan ni prövar i ngn rondell.
Jag råkade vid ngnt tillfälle, när jag hade en 330, nämna för en arbetskompis att det fanns en toppenrondell vid jobbet och att jag hade kopplat bort antisladdret och driftat genom rondellen.
Han prövade det med sin M3-E46 men satte den i ett räcke.
Körde förresten en 318 E46, fast med den slöare motorn runt Nürburgring, det var en lånebil som var utrustad med
dubbfria vinterdäck. Antisladdret var tänt hela tiden tills jag fattade att det var läge att koppla bort.
På tal om bort.
Inredning, kass.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Du kan ge dig på att står det 40 så gasar jag på innan rondellen, i den mån det går att göra säkert förstås. Varför man skall bromsa innan en rondell har jag aldrig förstått.

Du behöver inte heller ta mig för en idiot, jag har aldrig påstått att det inte är möjligt att få bilen ur kontroll men du har å andra sidan påstått att stabilitetssystemet aktiveras så fort man gasar i en rondell. Det är ingen Mercedes A-klass vi pratar om, inte ens den har så nervöst antisladdsystem.

Du sade det själv, modellen har ett vasst chassi. Tycker fortfarande du framstår som om du har något personligt mot E46, kör en Volvo, Audi eller Mercedes ett par dagar och jämför med dessa istället.

Och främst av allt, även om E39 är en mycket trevlig och balanserad kamrat när vägen svänger, så är lättare och mindre E46 ett strå vassare vilket du påstår är inkorrekt.

//Bjersér

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Bjerser:
Lugna ned dig.
Vår E46a har nya bilstein sprint dämpare med fjädrar från sportpaketet samt vassare krängare.
Den är betydligt bättre än en original bil.
Det är en bruxbil, så himla kul att köra den, eller E39an är det faktiskt inte.
Åker från punkt A, till punkt B och ofta med barnstolar.
Min hangup på E46an har jag i ett flertal tillfällen specificerat.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag är lugn och förstår varken varför du skulle tro motsatsen eller hur du resonerar. Jag har aldrig påstått att Bmw är höjden av körglädje men allt skall sättas i rätt sammanhang, och Bmw är en vanlig bruksbil. Jämfört med andra bruksbilar så är den en rolig sådan, något mer har jag aldrig påstått.

Jag har heller inga problem med att hålla reda på dina "hangup´s".

Du påstår däremot i ena stunden att tunga E39 har vassare väghållning än E46 "där stabilitetssystemet bara blinkar i rondeller" och när du konfronteras börjar du istället spekulera över min förmåga som förare och förklara hur din bil skiljer sig mot en original E46.

Hur hänger det ihop? Var god förklara i vilket universum en original E39 är vassare än motsvarande original E46 utan att nämna din hobbybil och hur vass en bil dedikerad åt en uppgift kan bli.

Sedan får du gärna avslöja vad du jämför E46an mot, då betydligt dyrare och från Bmw´s sida medvetet lyxigare 5-serien inte riktigt lämpar sig i mina ögon. Är den plastig jämfört med C-klass, jämfört med A4 eller jämfört med S60?

Dessutom hade det varit mycket intressant att höra din definition på "ett sista inlägg"? ;)

//Bjersér

fl
43
flumm
330ci -02
När en bil för mig känns plastig så säljs den omgående. Om man nu hunnit köpa den innan man märkt det...Peugeot 206 är ett exempel på en sådan. 5 månader sen åkte den ut. Aldrig mer franskt.

Men en sak jag inte förstår: Om du nu upplever e46 som plastig....varför har du då köpt 2 till?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.