AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.130

Kvalitetsskillnad E46/E39

Sida 1 av 3
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Oj vilken skillnad det är.
Vi bruxar just nu en E46a från 2004 och en E39 från 2000.
Jag meckar allt själv, har haft 3st E46or, 2 E39or, har kört långlopp med en M3-E30 och nu sprint race med en Porsche.
Har lite koll.
E46an är OK men detaljkvaliteten är bedrövlig, inredningsdetaljer är otroligt smäckigt, tunn plast.
Just nu läcker den i termostathuset, det är gjort i plast, slangarna till kylsystemet imponerar inte, påminner om dammsugar rör från ngn dammsugare inköpt på ÖB.
Dörrhandaget på passagerarsidan gick sönder, rätt pillrigt att fixa, enligt ETK så förstärkte BMW konstruktionen med ett buntband i nästa årsmodell.
Vilken jäkla skitbil i i jämförelse med E39an.
E39an är rejäl, hänger ihop.
E46an kommer att åka in på säljlistan snart, får se om ersättaren blir en BMW, 130 verkar intressant men måste kolla om den är lika smäckig som E46an.
Skitbil.
He
198
HenrikJ
320da -11
Instämmer helt.

Lånade en 325xi -03 i somras och jag blev förvånad över hur plastig och snikig den kändes jämfört med min nästan standardutrustade E39. Dessutom var vägljudet markant högre men den körmässiga skillnaden försumbar.
Förutom vänstervevarna bak var nog det värsta av allt att bilen saknade luftutsläpp för baksätespassagerarna(!) Det resulterade i antingen tropisk hetta i baksätet eller motsatsen för framsätespassagerarna, vilket gjorde bilen obrukbar under sommarens varmaste veckor.

Förstår inte varför E46-priserna är högre än för motsvarande E39:a när det borde vara tvärtom.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Är det inte så att E39an räknas som en "lyxigare" bil?
Vad jag har förstått är E46an en poppis bil för att den ser bra ut, betydligt bättre ut en e39an enligt mitt tycke. Det är väl därför E46orna är så pass högt prissatta.

Jag tror att de flesta som köper en E46a inte ens har suttit i en E39a än mindre mekat med en och därför kanske inte vet vad de "går miste om" om man kan säga så.

Även om någon skulle tala om för mig att en viss bil är bättre än en annan och för mindre pengar dessutom så kan inte jag köpa en bil som inte ser bra ut eller inte tilltalar mig och det gör nog inte så många andra med mig heller.

Kanske jag har rätt kanske inte, det är vad jag känner rent spontant. Nu är jag inte så bevandrad i BMWs modeller då jag är ganska färsk som BMW-ägare men ska vi prata modeller så är jag inte så himla imponerad av de tidiga e90-modellerna heller.

Då skulle jag hellre betala för en Audi A4 i samma årsmodell som de tidiga E90.

Men hur det än är så duger min E46a från 01 för mig, nästa gång kanske det blir något med lite mer kvalitet även om jag inte tycker att det behövs. Men men, jag är som sagt inte så bevandrad i BMWs bilar än.

Jag har haft en 523 -99 och har nu en 320 -03 och visst är E46 lite "plastigare" eller vad man ska säga men jag tycker ändå inte att det är några gigantiska skillnader. E39 har lägre ljudnivå men E46 är ju så mycket roligare att köra med sin fina närvarokänsla. Jag blev minst sagt överraskad när jag insåg vilken fin väghållning E46 har.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vi har som ni ser i profilen en e39. Föräldrarna har en 316 compact aut från 2004.

Självklart är det skillnad i så väl åk som ljudkomfort. Tycker också att inredningen känns bättre ihopkommen i vår e39:a.

Men jag måste ändå säga att jag är imponerad av den lilla compacten. Den ligger kanon bra på vägen och har ändå, tycker jag, förvånandsvärt bra komfort. Det är ju väldigt lång hjulbas på compacten så jag tycker den går stabilt och bra så väl på motorväg som sämre kurviga vägar. Inredningen skulle kunna vara lite tjockare känsla i, men funkar ändå tycker jag.

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20

Hej,
Nu måste det blivit någon form av missförstånd.
Jag har INTE kommenterat skillnaden i ”KÖRGLÄDJE” mellan E46 respektive E39.
Läs då mitt ursprungsinlägg igen.
Jag kommenterade skillnaden i kvalitet mellan de olika modellerna och med fokus på inredning samt plast detaljer.
Jag bytte ut stereon på vår E46a och tog då bort panelerna på instrument brädan, destruktiva plastpluggar som bara går att ta bort en gång samt att panelen som sådan är väldigt sladdrig.
Jämför mittkonsolen på en E39 mot E46an, kan tro att det är olika bilfabrikat då det är en avsevärd skillnad i kvalitet.
Undra om det är en trend, plastpluggar och smäckig kvalitet kanske är den trend vi går mot även för nästa genarations 5 serie bilar.
Jag ska prata med några neutrala meckar avseende 1 serien, annars blir det 996 som brux.
Imorgon ska jag byta vattenpump/termostat/termostathus/expansionskärl samt packning till oljefilterhuset.
Visst, man får det man betalar för, termostathuset är halva priset jämfört 540n.
Men det hindrar inte att jag fortfarande tycker att det är skitbil, detta för att jag är besviken då jag alltid haft BMW som brux.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Samma termostat/husvattenpumpspryttlar sitter på E39.

En del annat som dörrhandtag som går sönder lite för lätt har noterats, men sämts har väl framvagnen varit med urusla länkarmar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Nu har jag en M62 motor i E39an och N46B20 i E46an, det är olika typer av vattenpryttlar i dom motorerna.
Vad jag reagerade på vad gäller E46an var plaströren som förbinder slangarna mellan vattenpump samt expansionskärl, inger inte förtroende då dom påminner alldeles för mycket om plastdetaljerna i coupen.
Skillnaden i kvalitet på plastdetaljerna i de olika modellernas mittkonsoler är intressant.
Jag har velat tro att samtliga BMW modeller har samma kvalitet på detaljer som inte är avhängigt av modell.
Så är det tyvärr inte.

Precis som Hasso skriver så är termostaten i samma utförande med plasthus och rören på både E39 och E46, åtminstone när man har en sexcylindrig bil. Att det är enklare utförande på en del saker i en 3-serie är ju ganska naturligt då bilen måste bli billigare än 5-serien på nåt sätt.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Andra veckan som vi hade E46an så gick förardörrens handtag sönder.
Det var ngn plastclip som säkrade en wire från handtaget som sprack.
Lösningen var buntband.
Jag har inte hittat en enda inredningsdetalj i E46an som håller samma kvalitetsnivå som på E39an.
Tyvärr måste jag behålla bilen i några år för att få payback på det chassi-fix som jag gjorde efter inköpet då ”KÖRGLÄDJEN” inte riktigt infann sig med det usla standardchassit som satt monterat.
Nu har den bilstein sprint och original BMW fjädrar/kränghämmare från sportpaketet.
Faktum kvarstår tyvärr, det är en skitbil i jämförelse med E39an.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen ytterligare ett steg om man går upp på 7-serien. Och ännu sämre andrahandsvärde. Gammal lyx är billigt. 3-serien håller värdet bättre än 5-serien.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Andersk! Jag vill inte hålla med, jag har kört min e39:a i 9 år (såldes i somras) och e46:an i 7. Båda har gått runt 35000 mil, och e 46:an har klarat sig bäst i reparations hänsyn. Visst är e 39 bättre att åka i, men t.e.x mugghållarna var sönder redan när jag köpte bilen, 3 dörrhandtag har bara gått av, vid kallt väder. AC:n höll i ca: 4 år innan renovering, på e46:an funkar den än. Likaså rosten har varit styggare mot e 39:an.

BMW CS #5206
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Christer.

Och jag håller inte med dig.
Förra vinterns brux, E39a, hade gått 42000 mil när vi sålde den.
Bortsett från vanliga förslitningsdetaljer byttes coupe fläkten samt dörrhandtaget som sprack i kylan.
Jag har kört Porsche i tre år och har inte bruxat E46 i någon nämnvärd omfattning.
Men nya ägaren till min förra E46a, 330 touring, har fortfarande inte, trots två verkstäder som försökt, fått ordning på vänster zenon lampa och har fått byta bakaxel.
Men, visst, vi kan väl börja kasta service dokumentationer på varandra :-)
Jag vidhåller, E46an är en betydligt smäckigare bil jmft E39an.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Alla har rätt att ha sin uppfattning, det är väl helt enkelt så att e46 funkat bättre för mig, och e39:an bättre för dig.

BMW CS #5206
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Risken för en kvasidiskussion om känsla och tycke är överhängande i denna tråden.

Jag kan inte uttala mig om E39 och skillnaden i känslan om inredningdetaljer. Smäckighetsgraden dem emellan låter jag vara osagd.

Men!
a) E46 kan vara dem snyggaste modellen någonsin producerat, mycket mycket snyggare än E39. Jag hävdar, men en dåres envishet, att facelift E46 är snyggare än E90 och sin form av överjäst limpa a la Toyota Avensis. Just därför står sig E46 mycket bra på begmarknaden.

b) Har kört min E46 i 3 år och har inte bytt eller reparerat någonting! Inte ens en glödlampa. Endast oljeservice. Bilen känns fortfarande ny.

c) Jag tror man har fått det hela om bakfoten om man beskriver E46 som en "skitbil" och E39 som en "kvalitetsbil". E39 har trots allt fler modelltypiska fel än E46.

Men som sagt, risken för subjektiva vanföreställningar är överhängande i denna diskussionen. :)

Kanske någon orkar leta fram statistik från bilprovningen?
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Christer:
Bra inlägg!

Mitt sista inlägg i den här tråden:
Jag förväntar mig en viss kvalitetsnivå på BMW, min referensram är vår E39a som vi bruxat i 4 år. Jag bortser från de gamla BMW bilarna jag haft samtidigt.
Vi köpte en E46a (det borde vara alkolås på ebay.de…), fundamentalt bra bil men med ägare som bara servat den enligt servicedokumentation. Verkstäderna utför service enligt protokoll, kontrollerar säkerhetsvbälte, spolarvätska, sparkar på däcken och byter olja.
De där plastpluggarna som lossnat, den där strömbrytaren som är trasig, de där smådetaljerna som inte medför att bilen inte startar, bryr dom sig inte om.
Jag har åtgärdat allt, under den resan har jag stört mig på den smäckiga kvaliteten i jämförelse med E39an.
Visst, det är en billigare bil jmft E39an, den kommer hålla under de två år jag har bilen, men det hindrar inte mig från att tycka att det är en skitbil.
Besikting, nu har jag inte kommenterat besiktningsstatistik.
E39an är en tyngre bil, styrleder etc tar mer smisk så den borde ha fler anmärkningar jmft E46an.
Bilprovningen slår inte ner att mittkonsolen har en kvalitet som inköparna på ÖB skulle förkasta då returerna skulle bli för omfattande :-)
Jag har inte heller kommenterat utseendet på de olika modellerna, jag har inte heller kommenterat ”körglädjen”.
Mitt inlägg rör detaljkvalitet med fokus på inredning och plastdetaljer.
I morgon blir det E46 meck för att åtgärda vatten respektive oljeläckage.
Nästa vecka så blir det ännu mer E46 meck då jag hjälpa brorsan att byta fjädrar på en av hans två E46or, en av bakfjädrarna har gått av.
Motorn är en riktig pärla, vi hade en sån i en M3-E30, den gick tre säsonger med regelbundna oljebyten.
Nästa projekt på vår E46a är kompressor, vill testa.
Sammanfattning:
Jag anser inte att E46an lever upp till den kvalitet jag förväntar mig av BMW.
Men det måste iallafall kännas skönt när du har bestämt dig för att sälja den. Då slipper du vara bitter över att äga en skitbil sen när du blivit av med bilen. ;-)
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Hade en e46 328 i 3år mellan 16000 och 20000 mil, det enda jag bytte utöver service var en länkarm och bromsar fram, tycker den var precis lika bra som e39 och de andra bmw,s jag ägt! en kanon bil enligt mig. inte tyckte jag den var plastig invändigt heller som en del tycker här visst. Volvo v40 därimot som min kära sambo har där snackar vi plastigt och skitbil..

Lelle
BMWCS 03900
Jag tycker plastpanelerna Har hög kvalitetkänsla. Det är ju inte så mycket hårdplast i e46.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Nähä.
Vad exakt är mittkonsolen gjord av?
Vad har dom använt till dom där fake kromade plastpanelerna som sitter på dörrsidor respektive instrumentpanel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.