AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
625

tomgången har försvunnit

hej nu börjar jag bli bra less på min bmw 528 -97 automat. de började med att den gick svajigt på jämt gas sen försvann tomgången. den startar alltid men går dåligt direkt. den blöddrar å håller sig precis igång, stannar även också ibland.den går bra om man gasar.

så jag har felsökt den men fick inte fram något. sen har ja bytt
luftmassmätare
gummibälgen och den slangen som är ansluten dit. dom va spruckna men de blev ingen skildnad.
vevaxelgivaren
kamaxelgivaren
tomgångsmotorn
och några delar till som ja inte vet vad de kallas.

under insuget sitter de nån slags "klocka" som suger luft. ska den göra de? om ja håller för fingrarna å sen släpper så går den bra i en sekund. från denna går de en slang ner till oljestickan som är av å en massa skit i. håller jag för slangen så ändras tomgången ytterst lite. kan de ha nått med detta å göra? vad finns de mer jag kan prova?? tacksam för förslag
Visa användare
18
najseT
520d M -08
523i -99
Hej.
Jag skrev i en annan tråd:
Hade samma problem på min 728..
Trodde det var Luftmassemätaren men efter byte var problemen kvar. Det visade sig vara just tjuvluft som Ekan just sagt. Torkade och spruckna slangar vid insugningsrören innan luftmassemataren gjorde att mätaren inte visste hur sjutton den skulle "ställa in" motorn. Tätade det sporadiskt med slang och tape och vips var alla hästarna hemma.
Fick dessutom returnera den köpta mätaren av justa Sverker som sålde dem på Blocket.. Toppen.! IP: ...[0.75.48]

Det finns en hel del små slangar vid insugsidan som kan läcka och ge"tjuvluft". Det känns som du är nära problemet.. Fortsätt att leta "dåligt gummi"..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.