|
|
|
|---|---|
|
Har en 530 d -01 som har varit i princip felfri under alla år jag ägt den. Sen ett år tillbaka har dock ett mycket irriterande problem gjort sig gällande: När utetemperaturen börjar falla (under vår och sommar inga problem) och bilen är helt genomkall så vill den inte tända. (ja jag har bytt batteri 100ah,bränslefilter, pump under bilen o dyl..) Startmotor och allt går som det ska.Ibland händer det att den startar när man har gjort ett startförsök och släpper tillbaka nyckeln till "läge 2". Kopplar jag till en kraftig starthjälp (som levererar riktigt många ampere), så startar den på en gång. Har provat med 3 olika 100ah-batterier (nya) för att utesluta den möjligheten. Har jag använt bilen tidigare på dagen så är det inga problem att starta den, det är bara när bilen är helt genomkall problemet uppstår , förutom vid ett tillfälle förra vintern då den inte ville starta efter tankning. Vad i all världen är det som är fel? | |
|
Byt stift, det gör underverk, köp BMW orginal, då mekonomen och så vidare tar mer för samma grejjer.. När stiften börjar bli dåliga så blir det oerhört svårstartat när det är kallt, i princip omöjligt, oftast kan man ha tur och få igång den med batteri booster/starthjälp då stiften glöder till lite extra trots att dom är slut.. Så är inte stiften bytta på jättelänge så skulle jag lätt byta dom. Annars står du där när bilen är kall och du inte får igång den.. Får du dock igång bilen och bilen håller sig varm så startar den alltid utan problem även med kassa stift. Men då är du låst till att motorn alltid måste vara lite varm. |
|
|
Är nämligen vanligt att folk byter batteri och så vidare när dom får dessa problem med sina dieselar med stift som är helt slut. Hur långt har bilen gått? 10? 20? 30? |
|
|
Glödstiften slut, bara att byta. Problemet är att de kan gå av när de lossas och hamna i cylindrarna... Mvh |
|
| Glödstiften byttes redan förra vintern av BMW.Tyckte också det låg nära till hands.. Så tyvärr var det inte så enkelt. | |
|
Bilen kan alltså stå i ca 5-6 timmar och svalna och sen starta utan problem.Tycker att glödstiften borde svalnat långt innan dess. Men står den över natten en 8-10 timmar så strejkar den.Har man bara fått igång den med starthjälpen på morgonen så kan man stänga av den efter en 3-4 sek så går det att starta den igen. När man använder farthållaren så har jag lagt märke till att gasen "pendlar" aningen. Att säga att bilen går ryckigt är att överdriva men den går inte så jämnt med gasen som den ska.Vet inte om det har med vartannat att göra men..Men det är bara med farthållaren den gör så. |
|
| Låter som du har en spridare som läcker lite! mät läckolja eller gör ett test med dator. | |
|
Kolla felkoderna när bilen är tvärkall och du har problem, läckande spridare kan det mycket väl också vara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.