|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en fundering här, i förra veckan bytte jag från sommardäck till vinterdäck på bilen. Direkt när jag sedan åker iväg och skall kolla lufttryck så märker jag ett tickande ljud som verkar komma innifrån kupen. Detta ljud hörs inte i farter under 30 km/h, men därefter hörs ett konstant tickande ljud, tickticktickticktick låter det. Detta ljud ökar i takt med att hastigheten ökar, och det låter även om jag frikopplar och bara rullar. Alltså det tickar snabbare om jag kör snabbare. Låter som att det kommer från bakom klimatanläggningen eller därikring iaf. Vad kan nu detta vara? Som sagt ljudet existerade inte innan v-däck monterades, men känns inte som att det kommer därifrån detta ljud. I övrigt har bilen rullat 16700 mil, och är servad som den ska. Mvh | |
| hjullager? | |
| Besiktigade den i fredags utan några som helst anmärkningar...Borde dem inte ha anmärkt på de i sånna fall? | |
| Dubbdäck? ;) | |
| Gissar på att ngt tar i mellan bromsok/fälg. Lyft och lyssna. | |
|
Dra i handbromsen när du kör o se om ljudet ändrar sig. Antingen har du för långa hjulbultar eller så har något släppt inne i någon av handbromstrummorna som hjulbultarna tar i. |
|
| Ska prova med handbromsen nu när jag far till jobbet! De bultarna som är till vinterdäcken var faktiskt dubbelt så långa som bultarna till sommardäcken. Dock är det spacers på nu men gode långa är bultarna... | |
| Att dra i handbromsen löste i princip problemet. Ljudet försvann nästan helt och hållet direkt jag drog i handbromsen, nu låter det bara ytterst lite...Tack för hjälpen ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.