AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.989

Motrovärmare X5 4.8is

Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Precis hämtat en kanonfin X5 4.8iS -05.

Någon som har erfarenheter/förslag/priser på eftermontering av motorvärmare? El eller bensin är båda intressanta beroende på funktion och kostnad.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Elmotorvärmare bör väl vara lika som vanliga M62TU 4,4 oavstett om det råkar vara en 4,8 tex två kontaktelement som bultas mot tråg/block + en kupévärmare, förmodligen det billigaste alternativet.
En Defa varmupkit kan ju även kompletteras med en batteriladdare.
En Bensinvärmare Webasto kommer väl knappast dit under 20.000 kan ju vara mer praktiskt när man inte har nån kontakt

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är du färdig med bilen snart och säljer den till mig?:)

N62B48(N62TU) verkar finnas med en sats till dels 745, en till 750 men inte specifikt till 4.8iS E53 på defa.com.

Lycka till!

Asken
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Jag hittade en egen för 4.8iS på DEFA. Ska kolla pris på den. Verkar vara en som värmer motoroljan bara. Erfarenheter av det?

Ingen som gjort en LYCKAD montering med bensinvärmare? Skulle gärna har ett pris där med, som referens. Inte alltid jag har tillgång till stolpe.....
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Asken: Du hade din chans men singlade den vidare till mig. Stort tack för det, men jag behåller nog den här :)
J.Lindström
Köpte förra veckan ett motor och kupé värmarkit på Bmw som kostade 2600kr...kanske kan man få det billigare på Mekonomen, eftersom det är Defa!! Det var bara ett element som bultas mot oljetråget...tror att Bmw skulle ha c:a 5-6000 kr för installationen men jag gjorde det själv i söndags så dom pengarna är värt att sparas undan!!
Har faktiskt en bensinvärmare i bilen också, men den funkar inte för tillfället...har dock konstaterat att cirkulationspumpen fungerar men värmaren får inge bränsle!!
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Herr Lindström

Jag har bokat tid för montering av motorvärmare, underhållsladdare, grenkabel och fjärrstyrning. Tittat på Defa, och där fanns inget för vår modell (såg fel tidigare).

Enligt BMW använder man den som är till 4.4 och gör en lätt modifiering. Vad köpte du för modell? En annan variant har två separata värmare och det hade varit trevligare (mer effekt) .

Har även en prisfråga ute på bensinvärmare, men jag anar att det blir för maffigt för att vara värt det, trots fördelarna att slippa en stolpe.

Har du hunnit testa nåt? Värmer blockvärmaren hyggligt?
J.Lindström
Viper540:

Hade för mig att det var Defa, men jag kanske har fel. Den lättare modifiering som behövdes göra var att böja till fästet lite så elementet ligger plant mot tråget.
Jag tycker iaf att det var hyggligt bra värme iaf...efter en minut var det riktigt varm en bit runt elementet, så det verkar vara bra :)
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Jag formulerade mig illa. På Defa site fanns inget, men BMW använder tydligen också Defa och visste att det var värmaren från 4.4 man skulle använda.

Säkert en sån du köpte. Modifieringen verkar vara lättsam, så det ska väl gå bra :)
J.Lindström
Det tror jag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.