|
|
|
|---|---|
|
Kopplade in jobbets Mac-toolshanddator i bilen häromdagen, och följande felkoder uppkom. 1: Camshaftposition Sensor A circuit bank1 or single sensor. 2: Map cooling thermostat control circuit electrical. 3: Fuel trim bank2 4: 02 sensor circuit bank2 circuit1. Hur ska jag tyda detta? Ska jag börja med att byta kamaxelpositionsgivatren och se ifall de andra försvinner sen? Vilken givare ska jag byta? | |
| Vad upplever du för problem med bilen? Drar den mer sås? Är den sölig? Går ojämnt? Och så vidare.. Tänkte att det kanske hjälper mer info bakom felkoderna (om det finns något problem med bilen) | |
| Jag är ju ingen BMW-fantast i grund och botten, men den verkar omöjligt att få att dricka under 1,1l/mil, vilket jag tycker är i överkant, den borde gå att köra på 0,9. Men en polare sa att den kändes lite slö, så det är den nog. Men motorlampan lyser iallafall. | |
|
nolla felkoderna. om du inte vet hur länge felkoderna varit i minnet. dom kan va jätte gamla.samt gör ett nytt test . kamvinkelsensorn skulle jag byta omedelbart. om det blir felkod på den igen. då lär du märka minskad förbrukning samt rappare bil. har du feta fälgar å däck. så märks det i förbrukningen samt ax i gämförelse med orginal dimensionen. schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Jag kan förstå att du har problem med bränsleförbrukningen när du har dom felkoderna (förutsatt att något av dom är fel också) Men gör som ovanstående skrev och nolla koderna först och se efter sen igen, det kan som sagt vara gammalt också. Hur långt har bilen gått? |
|
| Jag har fått upp felkoderna förr och även raderat dem. En del försvann men en del kvarstår. Ska byta den kamaxelpositionsgivaren först. Vilken gi'vare ska jag bytam, jag har förstått detr som där är två st. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bank 1 sensor A är den på insugningssidan. Kamaxlsensor ger lysande motorlampa när den felat tillräckligt många ggr, sensorn styr insprutningstiderna. Köp enbart hos BMW ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack så mycket Hasso. Det var den väsentliga frågan jag ville ha svar på. Är den krånglig att byta måntro? Mvh//Erik | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nje det är den väl inte, man brukar få gänga bort magnetventilen till vanosen för att komma åt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Nu är givaren bytt och felkoderna släckta. Men problemet kvarstår och den är fortfarande lika trött och törstig. Vad fan gör man nu då? Sätter fyr på bilen? | |
| Kolla insugsbälgen så den inte är sprucken speciellt den lilla "extraslangen" som går till tomgångsmotorn. Kolla sedan om den lilla slangen till vevhusventilationen som går under kåpan över insugsröret. | |
| du har ju även fel på lambdasonden före kat bank2 den spelar också stor rolll då de är styrsond. | |
|
Finns det några felkoder fortfarande? Mvh |
|
| Fick med datorns hjälp reda på att den sensorn som är bytt är boven i dramat igen. Kabelbrott? Är det en möjligthet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.