|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag börjar bli allmänt förvirrad och behöver lite vettiga råd. Jag kör ca. 3500 mil i tjänsten och 1500 mil privat. Jag får idag ca. 33 kr/mil vid tjänstekörning. Jag kör för tillfället privat bil mot milersättning, saken är den att min nuvarande bil har nu gått ca. 44000 mil och det börjar bli dags för ett byte... Jag kan ta ut en förmånsbil (max 7,5 prisbasbelopp) om jag vill, dock ej bmw... man får i och för sig ej så mycket bmw för de pengarna heller. Jag är ej så insatt i hur man beräknar den verkliga nettokostnaden för förmånsbil men jag har pratat med kollegor och de säger att det kostar ca. 3000:-/mån netto, typ en V70. Om jag då väljer att köra privat bil mot milersättning så får jag ca. 25:-/mil efter skatt vilket ger per år ca. 87500:-. Om jag då väljer en bil som förbrukar ca. 0,6l/mil diesel så har jag över 60000:-/år, som ska täcka värdeminskning, vägskatt, försäkring, service mm. Om man samtidigt lägger in i beräkningarna att en förmånsbil kostar ca. 36000:-/år netto så har jag ju 96000:- som ska täcka övriga kostander när bränsle är betalt, för att komma upp i samma kostnad som tjänstebil. Hur mycket påverkar det tjänstepensionen om jag tar en förmånsbil, jag är tjänsteman (född 1979) och tjänar relativt bra. Om jag minns rätt så betalar min arbetgivare in 30% av månadslön som överstiger 31000:-/mån i tjänstepension, där även den skattepliktiga milersättningen (ca. 14:-/mil)borde ingå, eller? Vilket i så fall borde ge ca. 15000:-/år extra i pensionsinbetalning. Hur mycket minskar detta vid förmånsbil? Jag vill gärna inbilla mig att det lönar sig med att köra mot milersättning (=en bmw...), än att ta en förmånsbil (=volvo el. saab...). Om jag i fortsättningen ska ha en privat bil lutar det år en lättare begagnad eller en ny 520d touring. Ett annat alternativ är att köpa en något äldre bil och på så sett tjäna några extra kronor... Hur hade ni gjort och vilken bil hade ni valt? | |
|
Hej Fördelen som du själv nämner är att du kan själv välja vilken bil du ska avnjuta de 5 k milen om året i när du väljer privatbil och kör emot milersättning. En 10 år gammal BMW på 44k mil är alla gånger skönare än en 1 dag gammal SAAB 93 Ttid eller Volvo V70 1.6 DrivE... Nu vet jag inte om din nuvarande bil börjar gå sönder eller liknande? För annars är ju en välservad bil bland det billigaste man kan köra, oasvett milen. Om du vill åka riktigt bekvämt kan du få en dieseldriven E65a för relativt samma peng såsom en nyare 520d. Där åker man verkligen kungligt till en förbrukning om 7-7.5l/100km, dock ligger skatten på mellan 7-10kkr beroende på vilken modell du väljer samt försäkringen något liknande. Visst kan en 520dT vara prisvärd nu när nya F11 sakta men säkert introduceras. Det bästa köpet man kan göra rent andrahandsvärdemässigt sett, är en 3-5 år gammal välskött bil å sedan fortsätta sköta om bilen så den håller sig i mer eller mindre skick som ny, då får du aldrig driftssäkerhetsproblem. Då har förste ägaren tagit emellan 50-80% av värdetappet sedan bilen var ny så kan du spara den pengen och använda den till något annat kul. Det blir alltid billigare att reparera för 20kkr än att ta en andrahandsvärdesförlust på 150kkr men så tänker folk sällan. Mina tankar kring hur jag hade gjort. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.