AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.616

Olika säten?

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Hej!

Jag är på jakt efter en begagnad BMW och främst då en 135:a. Jag provkörde idag en bmw 330 Coupe och jag tyckte sätena var rätt hårda och jag fick pga det ont i ichias (gammal MC-skada).
Det kan vara min dagsform men jag lade inte märket till detta på samma sätt när jag provkörde dels 125a och 135a tidigare i somras.

Är det olika typer av säten i 1, 3 resp 5 serien? Vilka typer finns och vilka ska jag kolla efter ifall jag är ute efter mjuka säten?
1- och 3-serien erbjuder enbart standard och sportstolar. Sportstolarna är sköna och går att åka långt i utan att få "träsmak". Men är det komfort som efterfrågas är komfortstolarna i 5-serien betydligt skönare än 1- och 3-seriens sportstolar.

Sportstolar är inga mjuka stolar utan vill du ha det finns det enligt mig enbart ett enda alternativ; en 5-serie med komfortstolar.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Är det samma sportstolar i 1, 3 och 5-serien? Och är det någon skillnad på tyg resp. skinnstolarna? Ingen lätt fråga kanske men om någon vet så vore jag tacksam!
Har du frågat hos BMW, de borde veta?/ Columbi ägg.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag ska förmodligen in till BMW i veckan så jag får kolla då. 5-serien är så dyr bara så jag funderar på om det skulle gå med någon tunnare mjuk dyna i stolen istället
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Sportstolarna i 3serien (e36/46 i alla fall) ser likadana ut oavsett mtrl (skinn, tyg eller halvskinn) och det som skiljer är bl a justeringsmöjligheterna.
Std-stol justerar hela stolen i längsled, ryggstödsvinkel och lutningen av sittdynan.
På sportstol kan du även justera sittdynans längd under låret och hela stolens vinkel roternade kring vinkeln mellan rygg- och sittdyna.

Tror även att stödet runt kroppen är lite högre/fastare på sport - dvs du sitter mer I stolen än PÅ stolen.

Sportstolar är sköna - har det i mina båda.

Har inte provat 5-komfortstolarna. Det jag saknar är värmen som pajjat i cabbens förarstol och på sommaren med svart skinn vore ventilationen innifrån som finns numera att lyft.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.