|
|
|
|---|---|
|
Har bestämt mig för att byta olja själv INNAN vinter uppställning efter råd på detta forum, bilen är servad på BMW alltid & med deras longlife, jag tror mer på att byta var 1000-1500 mil i fortsättning´& jag tänker göra det SJÄLV (p.g.a att jag är för fattig för att lämna in bilen på Bmw) Sitter & läser på nätet & googlar och har mig om vilken olja jag i fortsättning skall använda, vet iaf att det skall vara 6,5 lite i en 325:a 2003:a med oljefilter. Min har gått 8800 mil) kör lugnt med bilen på den varma årstiden och den kommer aldrig rulla längre än OKteber ut. Så nu till saken VILKEN OLJA SKALL JAG HA?? (jag är skiträdd om min bil) "Har hajjat att alla experter är här på nätet & dom är ärliga med eftersom ingen ska ha betalt" hehe :-) | |
|
Gå in på schmiedmann hemsida och fyll i ditt chassinummer, så får du upp vad som rekomenderas till din bil. Hyfsade priser för bra olja också. |
|
|
Castrol Edge eller SLX. Edge kan du köpa var som helst medan SLX bara säljes via aukt. återfösäljare (dvs BMW). Jag har varit i kontakt med Castrol för att höra vilken av dessa oljor som är "bäst" till mina bilar och det något förbryllande svaret var: "Båda". |
|
|
Hade samma problem att hitta vilken olja jag ska ha till bilen. BMW kör på Castrol SLX Proff. 0W-30 Det ska stå Longlife 00 004 om jag inte minns helt fel. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jag har kört Mobile One Helsyntet 0-40W i alla mina BMW:s. Kommer även göra det i min nya 330 Cab. Det roliga är att oljeförbbrukningen har minskat i alla bilarna. Har bra kontakt med Hydro här i Gävle, och kan köpa in oljan för ca 90 kr litern. Jag har bytt vid ca 1500 mil oavsätt vad service indikatorn har sagt, och än har ingen bil skurit :-) //Stefux |
|
|
det e precis så ja menar, skulle också vilja göra så, men vet inte vågar inte riktigt byta olja så där bara och till en annan viskositet "En sittande fågel får inget" |
|
|
Fabrikatet på oljan spelar ingen roll så länge oljan har rätt klassning! Om du tänker byta oljan så sällan som "longlife"-intervallet medger (dvs. ca var 2500:e mil) bör du använda en BMW-Longlifeklassad olja med tillägget -01 eller senare år, då de klassningen är "bakåtkompatibel" (dvs. en BMW LL-04 uppfyller automatiskt kraven för LL 98 och 01). Det finns många tillverkare som har minst en olja i sortimentet som uppfyller t ex BMW LL-01! Att Castrol sponsrat BMW:s F1-satsning har gjort att man har ingått avtal mellan BMW och Castrol där BMW rekommenderar just Castrol....det gör inte andra oljefabrikats oljor sämre eller mindre lämpade för anvädning i din BMW! Om du tänker byta olja oftare än LL, t ex efter ca halva tiden (dvs. ca 1200-1300mil) är det inte lika noga med LL-klassningen. Då räcker det med en högkvalitativ helsyntetisk olja. Att gå upp i viskositet från t ex 0W30 till 5W40 är tekniskt inga problem. Det ger en olja med lite tjockare och därmed starkare oljefilm när motorn är varm. Du tappar dock lite kallstartsegenskaper och framförallt kommer motorn att dra något mer bensin (typ 1-2%) med den lite tjockare oljan. Å andra sidan lär oljeförbrukningen minska ganska rejält och som sagt ett bättre skydd för motorn när den är varm vid hög belastning, samtidigt som det finns många bra OCH förhållandevis billiga oljor att välja mellan... Personligen tycker jag att det finns mer fördelar än nackdelar med att använda t ex 5W40 före 0W30. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
den sista förklaringen var bra..5w40 då, vet du nått bra märke? Castrol el Mobil1 e välan bäst? "Det är klass på BMW" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns ca 100 BMWgodkända LL-04 oljor mellan 5W-30 5W-40 enligt BMW TIS 02/2009 så det finns ingen anledning att inskränka sig till Castrol tex. Mobil är alltid ett bra val, men kanske inte det mest ekonomiska. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Säger som Hasso, stirra dig inte blind på märket! Ibland är det extrapris på oljor och då kan man passa på, t ex Mobil, Shell, Valvoline, Neste (samma raffinaderi och line som Valvoline i Europa, men annan flaska), Motul, Quaker State, Pennzoil, Kendall etc. är kända och bra märken. Om du "struntar i" LL-klassningen bör du kolla att oljan är: 1. Helsyntetisk (och då skall det helst stå "fully synthetic" eller liknande för vissa oljebolag (t ex Castrol) anger "syntetisk" på vissa högraffinerade mineraloljor (t ex Magnatech). 2. Vara klassad ACEA A3 och API SM 3. Gärna vara klassad enligt en eller flera biltillverkares egna klassningar: t ex. MB, BMW, GM, Ford, VW etc. Då vet du att oljan är väldigt bra! Själv har jag ofta använt Valvoline eller Neste, dels beroende på att det är mycket bra oljor och dels för att jag har haft en möjlighet att köpa dessa till ett bra pris. Själv byter jag oljan i "halvtid" på BMW:n, dvs. vid ca 1250mil. Den har nu gått nästan 30000mil och spinner som den vore ny... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej vill tipsa om www.opieoils.co.uk har ett stort sortiment och bra priser just nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.