AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.826

underkänt på besiktning på lysen xenon orginal!? nån som vet

m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
hej var på besiktningen förra veckan och fick underkänt på mina xenonljus som är orginal på min bil bmw 740 00a att dom var för svaga så jag började kika och mycket riktigt när det blev kväll så blev det kasst ljus och man ser f..n inget rent ut sagt!!

glaset längs fram är absolut inte mer "blästrat" än min polares och hans funkar utmärkt!
köpte 2st splitt nya philips xenon glödlampor och bytte! ingen skillnad!

någon i detta avlånga land som varit med om likadant fel?

är det linsen som måtse ut o köras i diskmaskin el vad f...n är det frågan om med ljusen! har aldrig stött på likadant problem tidigare...

mycket tacksam för tips och om nån haft likadana problem
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Det är väl inte otroligt att du har för låg spänning till ljuset. Med tiden kan ju det mattas pga fukt och föroreningar.
Det kan ckså bero på olämpliga ballaster till de xenonlampor som du har monterade. Med din bils årsmodell (2000) bör båda xenonrören ha bytts åtminstone en gång och ballaste kan ha bytts ut för att passa lampor med högre effekt än 35 watt som är standard.
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
m5tomten,

Kanske samma problem jag skrev om för någon vecka sedan i en annan tråd:

"Hej alla,

Jag har en E38 740 -00, men problemet nedan finns säkert på flera olika BMW-modeller.

Vid den senaste besiktningen fick jag ett muntligt påpekande att vänster xenonhalvljus
lyser svagare än det högra. Detta beroende på att projektorlinsen (den kulliknande glaskroppen) har fått "grå starr" (blivit matt).

Om det är damm/smuts eller värmepåverkan från xenonlampan som är orsaken vet jag inte än. Är det någon som har haft detta problem och löst det?

Jag tänkte mig demontera strålkastaren för att komma åt linsen och försöka putsa/slipa den för att få den "glasklar" igen. Eller är byte till ny/bättre begagnad strålkastare enda alternativet?"

Jag har inte försökt fixa problemet än.

PS.Jag har fortfarande inte lärt mig länka;-(DS

Lars Franzén
BMW CS #6275
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
skåne:

låter som om vi har likdant fel ... jag tänkte ringa bmw imorrn och kolla om man kan köpa linsen el hela den grejen löst och byta den för det lär ju vara billigare än att köpa hela strålkastaren osv..

kaparen: jag har testat att byta xenon lämpan och ballaster till en polares men det blir samma resultat...

så på min är det nog linserna som är "slut"

någon som vet om det går att köpa lösa delar??? sedan undrar jag om det går att byta plast glaset så man slipper blästret???

har för mig att det inte går på e39 facelift iaf men hoppas att det går på e38

tacksam för svar
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Här ser du vad som går att köpa separat till strålkastaren Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.